تاریخ انتشار : 1402/4/4 چاپ خبر

بی‌توجهی 15 ساله به خواسته مردم بوشهر

راه آهن بوشهر - شیراز پروژه‌ای که در دولت نهم عملیات اجرایی آن آغاز شد اما حال پس از گذشت ۱۵ سال امید چندانی برای به سر منزل رسیدن و شنیدن صدای صوت قطار در دل‌های مردم این استان نیست و پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰ درصد هم نرسیده است.

به گزارش سایت خبری "جنوب24"؛ داوود بحرینی: راه‌آهن شیراز - بوشهر دارای ۴۵۰ کیلومتر طول است که در ۱۱ قطعه تعریف شده است اما متاسفانه با توجه به بی‌مهری‌های صورت گرفته و عدم تخصیص اعتبارات لازم روند اجرایی پروژه بسیار کند است.

پروژه‌ای که در دولت نهم عملیات اجرایی آن آغاز شد اما حال پس از گذشت ۱۵ سال امید چندانی برای به سر منزل رسیدن و شنیدن صدای صوت قطار در دل‌های مردم این استان نیست و پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰ درصد هم نرسیده است.

پیشرفت 10 درصد بعد از 15 سال

پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر - عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات ۹ تا ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده است. از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی دارد.

این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

با این حال و با وجود اینکه استان بوشهر در حوزه‌های نفت، گاز، معادن، آبزی پروری و کشاورزی ظرفیت بسیار بزرگی دارد و احداث راه‌آهن می‌تواند در توسعه این بندر تاریخی و ارز آوری بیشتر به کشور بیش از گذشته ایفای نقش بپردازد.

در سال‌های اخیر هر دولتی بر روی کار می‌آید مصوباتی برای این پروژه تصویب می‌کند اما عملا به دلایلی از قبیل کمبود اعتبارات در مرحله اجرا کاری رخ نمی‌دهد.

دولتی‌ها باید راه‌آهن بوشهر را همانند سایر استان‌های شمالی کشور ببینند و از اعتبارات صندوق ملی بهره ببرند.

پروژه راه آهن بوشهر – شیراز پیشرفت فیزیکی ندارد

محمدهادی رستمیان معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز به تازگی درباره پروژه راه آهن بوشهر- شیراز که در سفر دوم رییس جمهوری هم وعده شتاب در آن داده شد، گفت: پروژه راه آهن بوشهر – شیراز پیشرفت فیزیکی نسبت به قبل نداشته، اما با اجرایی شدن تهاتر نفت، روند پروژه شتاب خوبی خواهد گرفت.

رستمیان ادامه داد: پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز نه فقط برای بوشهر که برای کل کشور و به ویژه مرکز نشینان مهم است. بودجه عمرانی استان محدود و کمتر از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است اما این پروژه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. تامین منابع پروژه راه‌آهن بوشهر با شیوه‌های معمول ممکن نیست از این رو تهاتر نفت پیشنهاد شده است.

مجوز تهاتر نفت برای پروژه گرفته شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر تصریح کرد: پروژه راه آهن بوشهر – شیراز پیشرفت فیزیکی نسبت به قبل نداشته است اما این پروژه از مصوبات سفر رئیس جمهور و مجوز تهاتر نفت برای اجرای آن گرفته شده است. تهاتر نفت همکاری وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی را می‌طلبد و با اجرایی شدن آن روند پروژه شتاب خوبی خواهد گرفت.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه اظهار داشت: طرح راه‌آهن از نظر اقتصادی و سیاست جغرافیایی برای بوشهر مهم است و نبود آن ضربه‌های جبران ناپذیری برای استان به دنبال دارد.

وی در ادامه می‌گوید: طرح خط ریلی در استان بوشهر مصوبه‌های بی‌شماری دارد، اما تاکنون اقدام عملی در خصوص اجرای این طرح مهم انجام نشده است.

فرمان برداشت از محل صندوق توسعه ملی اعتبار توسط رهبر انقلاب

صفایی بوشهری گفت: در شرایطی کمبود اعتبار به عنوان مهمترین مانع بر سر راه اجرای راه‌آهن اعلام می‌شود که رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی اعتبار قابل توجهی به این امر اختصاص داده و مسئولان ارشد در تهران باید در این خصوص پیگیری لازم را داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به سفر به تهران برای پیگیری طرح راه‌آهن گفت: مسؤولان علت این همه تاخیر و برنامه ریزی که اجرایی نمی‌شود را باید برای مردم توضیح دهند در غیر این‌صورت مردم خودشان در این خصوص تصمیم جدی می‌گیرند.

به گزارش فارس، در یک کلام استان بوشهر سالانه درآمدزایی فراوانی برای کل کشور دارد اما متاسفانه بهره‌برداری از خط ریلی در این استان تاکنون برای دولتی‌ها مهم نبوده است.

پایان خبر/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.