تاریخ انتشار : 1402/3/27 چاپ خبر

تکرار یک داستان/ از کمک های اجباری تا ظرفیت تکمیل برخی مدارس در فصل ثبت نام دانش آموزان

همزمان با فصل ثبت نام دانش آموزان، بازار گلایه های والدین هم استانی داغ است؛ از داستان قدیمی و نخ نمای کمک های اجباری به مدارس تا پر بودن ظرفیت برخی مدارس مطرح دولتی.

به گزارش سایت خبری "جنوب24"؛ همزمان با فصل ثبت نام دانش آموزان، بازار گلایه های والدین هم استانی داغ است؛ از داستان قدیمی و نخ نمای کمک های اجباری به مدارس تا پر بودن ظرفیت برخی مدارس مطرح دولتی.

مادر دانش اموز بوشهری با اشاره به اینکه فرزندش سال آینده وارد کلاس چهارم می شود، می گوید: در زمان دریافت کارنامه امسال، مدیر مدرسه گفته باید برای ثبت نام کلاس جدید مراجعه و 500 هزار تومان پرداخت کنم، این درحالی است که همواره وقتی دانش آموزی در کلاس بالاتر که در همان مدرسه می رود نیاز به ثبت نام مجدد نیست.

یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان اظهار داشت: هنگامی‌که برای ثبت‌ نام دخترم به مدرسه مراجعه کردم قبل از هر چیزی صحبت از شهریه کردند که دلیل این کار هم تعمیر و بازسازی مدرسه بود. مگر هزینه بازسازی مدارس را والدین باید بدهند؟ 

پدر دانش‌آموز مقطع ابتدایی هم با اشاره به اینکه در زمان تحویل کارنامه از وی 300 هزار تومان خواسته اند ولی او این مبلغ را پرداخت نکرده و کارنامه را گرفته، اظهار داشت: مدیر مدرسه حاضر به کوتاه آمدن نشده و ثبت نام در پایه بالاتر را منوط به دست به جیب شدن والدین می داند.

مخاطبی هم از برازجان نوشته: لطفا گزارشی از ثبت نام کلاس اولی ها انتشار دهید که با چراغ سبز آموزش و پرورش، در مدارس دولتی که اسم و رسمی به هم زده اند، فقط فعلا فرزندان فرهنگیان ثبت نام می شوند و اگر ظرفیت تکمیل نشد افرادی که در نوبت هستند. برای این موضوع به مدارس ابتدایی عترت و سعدی در برازجان مراجعه کنید.

شهروندی هم گلایه اش را اینگونه مطرح کرده: «برای ثبت نام فرزندم در مقطع کلاس اول، تقریبا به تمام مدارس موجود در محل زندگی خود مراجعه کردم، همه مدارس به اتفاق می گویند که  ظرفیت مدرسه پر شده و جای خالی ندارند. ما به تازگی به خانه سازمانی در باهنر اثاث  کشی کرده  ایم. چرا ظرفیت مدرسه دولتی برای کسانی که در محدوده مدرسه هستند پر است؟»

پاسخ آموزش و پرورش بوشهر به گلایه خانواده ها

درخصوص مشکلات ثبت نام مدارس به سراغ رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر رفتیم.

احمد قاسمی مثل همیشه از ممنوع بودن دریافت وجه در زمان ثبت نام به جز برای کتاب و بیمه سخن می گوید و البته ادامه می دهد: مدارس در تامین نیازمندی های شان دچار مضیقه و کمبودند، از این رو خواهش داریم اگر والدین توانایی دارند به صورت داوطلبانه کمک کنند. 

به گفته قاسمی، هرگونه اجبار برای دریافت کمک از والدین ممنوع می باشد و با تخلفات مدیران مدارس برخورد می شود.

وی درباره درباره پر بودن مدارس دولتی و گلایه برخی والدین در این باره می گوید: امکان ندارد خانواده ای در محدوه محل سکونت خود به مدارس مراجعه کند اما مدارس دولتی محل، از ثبت نام این دانش آموز خودداری کنند. طبق دستورالعمل، مدارس  مکلف هستند تمام دانش آموزان محل را  ثبت نام کنند.

قاسمی در پاسخ به ظرفیت های محدود مدارس دولتی و چالش هر ساله والدین برای ثبت نام فرزندانشان می  گوید: چنانچه ظرفیت مدارس دولتی نسبت به درخواست ها برای ثبت نام محدود باشد، اولیا می توانند به اداره کل آموزش وپرورش مراجعه کنند تا پیگیری و ظرفیت سازی شود.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش استان پیرامون اولویت داشتن معلمان در ثبت تام مدارس مطرح هم اظهار داشت: این امتیاز از سوی وزارتخانه برای فرهنگیان قائل شده اند، همچنین اگز زوج فرهنگی باشند، برای ثبت نام فرزندشان در مدارس تیزهوشان یا شاهد مشمول امتیاز می شوند.

از  درخواست های دیگر والدین ثبت نام  فرزندشان و نزدیکی مدرسه فرزندشان به محل اشتغال آن ها ست. قاسمی برای این موضوع نیز به دستورالعمل جدید ثبت نام برای والدین شاغل اشاره دارد و  می گوید: در  دستورالعمل امسال ثبت نام دانش آموزان، بند محل سکونت برای این دانش آموزان حذف شده و  والدین می توانند فرزند خود را  در  مدارسی نزدیک محل اشتغال خود ثبت نام کنند.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.