تاریخ انتشار : 1397/12/8 چاپ خبر

کارمندان قراردادی، نظامی‌ها و دانشگاهیان بوشهر در انتظار فوق‌العاده مناطق جنگی

یکی از اتفاقات مثبت در قانون برنامه ششم توسعه که از امسال به مدت پنج سال اجرا می شود، توجه به مناطقی بود که در جنگ تحمیلی آسیب های زیادی متحمل شده و برهمین اساس در ماده 112، تکالیفی برای دولت پیش بینی شد که افزایش 20 تا 25 درصدی فوق العاده کارمندان و اختصاص ردیف های بودجه مجزا برای توسعه این مناطق از آن جمله می باشد.

به گزارش جنوب 24؛  پرداخت فوق العاده مناطق جنگی برای کارمندان، در شرایطی از نیمه دوم امسال در استان بوشهر اجرایی شده که همچنان کارمندان برخی از دستگاه ها نظیر نیروهای نظامی، صداوسیما یا دانشگاهیان هنوز از آن برخوردار نشده اند.

یکی از اتفاقات مثبت در قانون برنامه ششم توسعه که از امسال به مدت پنج سال اجرا می شود، توجه به مناطقی بود که در جنگ تحمیلی آسیب های زیادی متحمل شده و برهمین اساس در ماده 112، تکالیفی برای دولت پیش بینی شد که افزایش 20 تا 25 درصدی فوق العاده کارمندان و اختصاص ردیف های بودجه مجزا برای توسعه این مناطق از آن جمله می باشد.

مصوبه ای که با هدف افزایش انگیزه کارکنان شاغل در این مناطق و همچنین کاهش عقب ماندگی این شهرها نسبت به میانگین شاخص کشوری پیش بینی شده است.

در این بین، ستاد کل نیروهای مسلح متولی تعیین مناطق مشمول دفاع مقدس در کشور شد که نهایتا 5 استان جزو مناطق تاثیرپذیر از دفاع مقدس تعیین شدند که در استان بوشهر نیز چهار شهر بوشهر، خارگ، دیلم و گناوه مشمول شدند.

اما بیش از همه آیتم های این قانون، پرداخت فوق العاده مناطق جنگی برای کارمندان مورد توجه واقع شد که با پیگیری رسانه ها، نهایتا سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را تامین کرده و از نیمه دوم امسال اجرایی شد؛ طوری که براساس قانون باید برای کارمندان دارای مدرک لیسانس افزایش 20 درصدی و مدرک فوق لیسانس و بالاتر نیز 25 درصد فوق العاده حقوقی در نظر گرفته می شد.

تبعیض میان دستگاه های اجرایی و حاکمیتی

از زمان اعلام مسئولان استانی و نمایندگان مجلس مبنی بر پرداخت ماهیانه فوق العاده به کارمندان شهرهای مشمول مناطق جنگی، پیام های متعددی که حکایت از تبعیض در اجرای این مهم دارد به «خلیج فارس» ارسال می شود و گلایه مندی کارمندان را در پی داشته است.

در این خصوص می توان به شاغلین ارگان های نظامی، صداوسیما، بانک ها، شرکت هایی مثل آب و برق، شهرداری ها و دانشگاهها اشاره کرد که پیگیری خبرنگار ما نشان می دهد همچنان کارمندان شاغل در 4 شهر مشمول این قانون از فوق العاده مناطق عملیاتی بی بهره اند.

علاوه بر این، هرچند قانونگذار در ماده 112برنامه ششم تاکید کرده بود که پرداخت فوق العاده مناطق عملیاتی به همه شاغلین پرداخت شود، ولی به گفته معترضین، صرفا به نیروهای رسمی و پیمانی پرداخت می شود و سایر بخش ها شامل قراردادی، شرکتی یا کارگری از آن بی بهره اند.

پرداخت فوق العاده به قراردادی ها از سال آینده

برای پیگیری این موضوع به سراغ رییس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر رفتیم.

رضا عوض پور می گوید: با تامین اعتباری که صورت گرفت، امسال زمینه پرداخت فوق العاده مناطق جنگی در 4 شهر مشمول استان به نیروهای رسمی و پیمانی فراهم شده، اما برای سایر بخش ها نظیر نیروهای قراردادی که همسان سازی حقوق هنوز عملی نشده بود، امکان قراردادن این آیتم در فیش حقوقی فراهم نشد.

عوض پور ادامه داد: با توجه به پیگیری هایی که داشته ایم، موضوع همسان سازی حقوق نیروهای قراردادی مشابه با نیروهای رسمی و پیمانی تا پایان امسال در کشور نهایی می شود و کمیته عالی مزد و حقوق نیز جلساتی در این خصوص دارد که با ابلاغ مصوبات، امیدواریم از سال آینده زمینه پرداخت فوق العاده مناطق جنگی به کارمندان قراردادی هم فراهم شود.

وی درباره عدم پرداخت این فوق العاده در برخی مجموعه ها مثل ارگان های نظامی یا دانشگاهها اظهار داشت: مجموعه های نظامی درخصوص پرداخت تابع مقررات و ضوابط داخلی خود هستند، دانشگاهها نیز اگرچه مانند اغلب دستگاهها تابع قانون مدیریت خدمات کشوری می باشند، اما درخصوص پرداخت ها نیازمند مصوبه هیات امنای دانشگاه خود هستند که باید این موارد از سوی روسای دانشگاهها مورد پیگیری قرار بگیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.