تاریخ انتشار : 1397/11/24 چاپ خبر

احتمال کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن تا اواخر سال

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به روند کاهش قیمت ارز گفت در صورت ادامه این روند و یا تثبیت آن در سطح فعلی، در هفته دوم بهمن یا اسفند ماه شاهد کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها خواهیم بود.

حسام عقبایی در خصوص تاثیر کاهش قیمت سکه و ارز بر بازار مسکن در گفت وگو با خبرنگاران گفت: نرخ ارز یکی از موثرترین عوامل رشد قیمت مسکن در سال گذشته بود هر چند که عوامل متعدد دیگری نیز در کلان شهر‌ها موجب افزایش نرخ واحد‌های مسکونی بودند.

به گفته وی، افزایش ناگهانی قیمت مسکن در سال گذشته موجب کاهش معاملات خرید و فروش شد و در تیر ماه شاهد کاهش ۲۵ درصدی معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم و این روند در ماه‌های بعد تشدید شد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطر نشان کرد کاهش معاملات بازار مسکن در مرداد ماه ۳۶ درصد، در شهریور ماه ۴۵ درصد و در مهرماه ۴۰ درصد مدت مشابه در سال گذشته بود.

عقبایی همچنین افزایش قیمت مسکن طی یکسال گذشته را نامتعارف خواند و افزود: بر اساس گزارش بانک مرکزی به طور میانگین در تهران میزان افزایش قیمت مسکن ۸۳.۳ درصد بوده که این رقم در برخی از نقاط به ۱۰۰ درصد نیز رسیده است. میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال گذشته به بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به رکود ایجاد شده در بازار مسکن گفت: افزایش بی رویه قیمت مسکن در ماه‌های اخیر موجب ایجاد رکود در این بازار شد و عدم توقف این افزایش در طول چند ماه باعث رکود تورمی ‌شد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی، عوارض شهرداری، افزایش قیمت زمین از جمله مواردی بودند که منجر به رشد قیمت مسکن شدند، اما افزایش قیمت ارز بیشترین تاثیر را در رشد قیمت مسکن داشت.

عقبایی با تاکید بر اینکه روند فعلی بازار ارز قطعا در بلند مدت در بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود، خاطر نشان کرد: حتی اگر نرخ دلار در همین حد ثابت بماند قیمت‌ها در بازار مسکن حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: اگر روند کاهش قیمت ارز ادامه داشته باشد یا نرخ دلار در همین سطح باقی بماند در هفته دوم بهمن یا اسفند ماه شاهد کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها خواهیم بود.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطر نشان کرد: بازار مسکن نسبت به سایر بازار‌ها مقاوم‌تر است و اثرپذیری به تغییرات را دیرتر نشان می‌دهد، به همین دلیل نمی‌توان بلافاصله پس از کاهش قیمت ارز شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن بود و در صورتی قیمت‌ها شکسته می‌شود که شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها و نوسان قیمت در بازار ارز نباشیم.

منبع: اقتصاد نیوز

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.