تاریخ انتشار : 1402/2/10 چاپ خبر
از آبزی‌پروری و تجارت تا گردشگری دریایی؛

خلیج فارس سرشار از ظرفیت / لزوم بهره‌گیری از اقتصاد کرانه‌ای

خلیج فارس دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری برای ساحل‌نشینان است که لازم است از این ظرفیت‌ها به ویژه اقتصاد کرانه‌ای برای رونق اقتصادی و توسعه اشتغال به خوبی استفاده شود.

به گزارش سایت خبری "جنوب24"دهم اردیبهشت‌ماه سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس، روز ملی خلیج فارس نام گرفته است؛ دریایی پر از ظرفیت که نمادی از هویت ایرانیان محسوب می‌شود.

خلیج فارس دارای تاریخی باشکوه است که یادآور رشادت‌ها و دلاورمردی‌های دلیرمردان و شیرزنانی است که از گذشته تاکنون اجازه نداده‌اند بیگانگان به این سرزمین دست درازی کنند.

خلیج فارس دارای ظرفیت بسیار بزرگی در زمینه‌های مختلف است؛ از صیادی و آبزی‌پروری گرفته تا تجارت و بازرگانی، از صادرات و واردات کالا گرفته تا گردشگری و تجارت دریایی، از استحصال و فرآورش نفت و گاز گرفته تا تولیدات پتروشیمی، گردشگری دریایی و هزاران ظرفیت دیگر.

هر چند از برخی از ظرفیت‌های خلیج فارس تاکنون به خوبی استفاده شده است ولی بسیاری از ظرفیت‌های خلیج فارس تاکنون یا ناشناخته مانده و یا اینکه به خوبی از آنها استفاده نشده است.

ظرفیت خلیج فارس در آبزی‌پروری

از گذشته‌های دور تاکنون صید و صیادی یکی از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی خلیج فارس برای مردم ساحل‌نشین محسوب می‌شده است و اکنون نیز از این ظرفیت استفاده می‌شود.

در کنار صید و صیادی، آبزی‌پروری گامی مهم برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های خلیج فارس است؛ فعالیتی اقتصادی که هم برای خلیج فارس و حفظ ذخایر آن مفید است و هم برای ساحل‌نشینان اشتغال‌آفرین و محلی برای درآمدزایی است.

خلیج فارس سرشار از ظرفیت است/ لزوم بهره‌گیری از اقتصاد کرانه‌ای

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به منظور توسعه آبزی‌پروری در اراضی ساحلی خلیج فارس اقدامات خوبی صورت گرفته و طرح‌های مهمی در دست اجرا است.

عقیل امینی با اشاره به اینکه اراضی ساحلی خلیج فارس به محلی برای تولید میگوی پرورشی تبدیل شده است، روند تولیدی میگوی پرورشی در استان بوشهر را صعودی دانست.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۳۸ هزار تن میگوی پرورشی در اراضی ساحلی استان بوشهر تولید شد که یک رکورد محسوب می‌شود و امسال شاهد افزایش این میزان خواهیم بود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر از آغاز ذخیره‌سازی سه میلیارد قطعه بچه میگو در بیش از هفت هزار هکتار اراضی ساحلی استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود ۴۴ هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر تولید شود.

امینی با بیان اینکه امسال اراضی ساحلی برای پرورش میگو افزایش یافته است تصریح کرد: سال گذشته ۶ هزار و ۴۶۰ هکتار اراضی ساحلی تحت پوشش میگو پرورشی بود که امسال مساحت اراضی پرورش میگو استان بوشهر به هفت هزار و ۲۵۹ هکتار افزایش یافته است.

وی از فعال شدن ۴۰۲ مزرعه پرورش میگو در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: اکنون عملیات ذخیره‌سازی بچه میگو در اراضی ساحلی استان آغاز شده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به فعال شدن ۲۲ کارگاه تکثیر بچه میگو در استان تصریح کرد: عملیات تولید بچه میگو در ۲۲ کارگاه تکثیر این آبزی در استان به میزان سه میلیارد قطعه بچه میگو آغاز شده است.

توسعه گردشگری دریایی در جوار خلیج فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم‌جواری با خلیج فارس یک موهبت و امتیاز بزرگ برای استان بوشهر است.

اسماعیل سجادی منش گردشگری دریایی را یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصاد کرانه‌ای برای استان بوشهر دانست و اضافه کرد: تلاش فراوانی برای توسعه گردشگری دریایی در این استان صورت گرفته است.

خلیج فارس سرشار از ظرفیت است/ لزوم بهره‌گیری از اقتصاد کرانه‌ای

وی ایجاد و توسعه مراکز تفریحی و گردشگری دریایی در نقاط مختلف استان بوشهر را یک برنامه مهم دانست و ادامه داد: از همه ظرفیت‌ها برای حمایت از بخش خصوصی برای توسعه گردشگری دریایی استفاده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: گردشگری دریایی علاوه بر درآمدزایی، نقش مهمی در اشتغال‌آفرینی و معرفی استان بوشهر و ایران به سایر نقاط دنیا خواهد داشت.

تسهیل تجارت دریایی در خلیج فارس

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت‌وگو و با خبرنگار مهر ضمن تبریک دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس اظهار داشت: خلیج فارس نامی پرآوازه به دیرینگی تاریخ و بخشی ناگسستنی از هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است.

محمد شکیبی نسب اضافه کرد: دهم اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج فارس مجالی کوتاه برای پاسداشت حقیقت تاریخی این دریای بی‌کران است که از دیرباز یکی از مهم‌ترین مراکز تبادل تمدن‌های گوناگون بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه تجارت دریایی و مراودات تجاری در خلیج فارس اقدامات خوبی برای توسعه بندر بوشهر صورت گرفته و طرح‌های متعددی در این بندر در دست اجرا است.

شکیبی نسب افزود: اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در راستای توسعه روابط تجاری و افزایش تعاملات اقتصادی از تمامی ظرفیت‌های خود بهره خواهد گرفت و در این خصوص آماده هرگونه همکاری است.

وی ادامه داد: بنادر استان بوشهر از ظرفیت‌های متنوعی برای فعالیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هستند که کانون این ظرفیت‌ها در مجتمع بندری نگین واقع است.

شکیبی نسب یادآور شد: پروژه‌های جاده دسترسی، تأسیسات زیربنایی و پایانه صادرات مواد معدنی از جمله پروژه‌های شاخص در دست اجرا در بوشهر هستند.

وی افزود: پیش بینی می‌شود با بهره‌برداری از پروژه‌های یاد شده علاوه بر رونق بندر بوشهر شاهد هموارسازی بستر فعالیت برای سرمایه‌گذاران مختلف داخلی و خارجی باشیم.

خلیج فارس سرشار از ظرفیت‌های اقتصاد کرانه‌ای

استاندار بوشهر ظهر یکشنبه در آئین بزرگداشت روز ملی خلیج فارس اظهار داشت: خلیج فارس یکی از مؤلفه‌های وحدت و همدلی ایران اسلامی است و ملت ایران با تعصب در این زمینه در برابر تعرضات به آن برانگیخته می‌شوند.

احمد محمدی‌زاده استفاده از ظرفیت‌های خلیج فارس را یک ضرورت دانست و اضافه کرد: خلیج فارس یک موهبت بزرگ برای ما است که باید ظرفیت‌های آن را بشناسیم و از آن استفاده کنیم.

وی تأمین آب را یکی از ظرفیت‌های مهم خلیج فارس عنوان کرد و ادامه داد: در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس روزانه هفت میلیون متر مکعب شیرین سازی آب دریا انجام می‌شود که ما تا رسیدن به این میزان فاصله زیادی داریم.

استاندار بوشهر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی خلیج فارس را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در کنار خلیج فارس شرایط خوبی برای دستیابی به پیشرفت و توسعه وجود دارد.

وی استقرار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را از دیگر ظرفیت‌های خلیج فارس عنوان کرد و افزود: گردشگری دریایی از دیگر ظرفیت‌های خلیج فارس است که تاکنون به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است.

محمدی‌زاده گردشگری دریایی را یکی از جنبه‌های اقتصاد کرانه‌ای دانست و اظهار داشت: در استان بوشهر باید از این ظرفیت برای توسعه اشتغال و ایجاد درآمد به خوبی استفاده شود.

با برنامه‌ریزی صورت گرفته به نظر می‌رسد طی سال‌های آینده شاهد توسعه و رونق هرچه بیشتر اقتصاد کرانه‌ای در استان بوشهر در جوار خلیج فارس باشیم.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.