تاریخ انتشار : 1401/12/18 چاپ خبر

چراغ سبز دولت برای اصلاح لایحه ته‌لنجی/ معیشت ملوانان حمایت شود

معیشت بسیاری از ساحل‌نشینان به ته‌لنجی وابسته است و اصلاح لایحه دولت در مورد واردات کالای همراه ملوان یکی از درخواست‌های پرتکرار است که با چراغ سبز دولتی‌ها روبرو شده است.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" همجواری با دریا یکی از موهبت‌های الهی برای مردم استان بوشهر است که به همین دلیل بسیاری از مردم در این استان به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از طریق مشاغل مرتبط با دریا روزگار می‌گذرانند.

واردات کالای همراه ملوان که ته‌لنجی نیز خوانده می‌شود، یکی از مهمترین مزایای فعالیت‌های دریایی است که این امکان را می‌دهد که با استفاده از معافیت‌های وارداتی اجناس و اقلام مختلف وارد بازارهای داخلی شود و هم سودی نصیب دریانوردان و تجار شود، هم بازاریان از این طریق کالاهای مورد نیاز خود را تأمین کنند و هم مردم بتوانند کالاها را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنند.

طی سال‌های اخیر تصویب برخی قوانین و مقررات واردات کالای همراه را با چالش جدی روبرو کرده است و ادامه این روند می‌تواند معیشت بسیاری از ملوانان، بازاریان و حتی رانندگان را با چالش جدی روبرو کند.

از این رو تصویب قانون جامع برای ساماندهی واردات کالای همراه ملوان به عنوان یک مطالبه جدی از طرف مردم و مسئولان استان بوشهر همواره مطرح بوده است؛ قانونی که معیشت ساحل‌نشینان به خوبی در آن مد نظر قرار گرفته باشد.

با توجه به لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) یکی از درخواست‌های ساحل‌نشینان استان این است که نسبت به اصلاح این لایحه اقدام شود.

لایحه ته‌لنجی اصلاح شود

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقض غرض در لایحه دولت برای ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی بیان کرد: در صورتی که اصلاحات اساسی صورت نگیرد به دلیل تعارضات و اشکالات جدی قابلیت اجرا شدن ندارد.

عبدالکریم جمیری با بیان اینکه این لایحه منجر به حذف کامل فعالیت ملوانی خواهد شد اضافه کرد: حجم کالای مورد نیاز مرزنشینان بسیار محدود و میزان تخفیف‌های و معافیت‌های در نظر گرفته شده برای همین مقدار اندک، نیز مشخص نشده است.

وی افزود: در ماده دوم این لایحه پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده واردات برای رویه ملوانی در نظر گرفته شده که معادل نصف رویه تجاری است و در صورت اعمال این میزان مالیات، قیمت کالای در دسترس مردم که از طریق رویه ملوانی وارد می‌شوند را به شدت گران خواهد کرد.

چراغ سبز دولت برای اصلاح لایحه ته‌لنجی/ معیشت ملوانان حمایت شود

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس ادامه داد: ما هم دغدغه اصلاح وضعیت موجود را داریم، ولی اگر موانع را درست نشناسیم و منافع مردم را در این قانون مورد توجه قرار ندهیم، وضعیت از شرایط فعلی هم نابسامان‌تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر لایحه دولت دچار اصلاحات اساسی نشود، بهتر است که دولت این لایحه را باز پس گیرد و پس از انجام اصلاحات اساسی توسط خود دولت به مجلس ارائه شود.

لزوم جدا کردن موضوع ته‌لنجی و کوله‌بری

یکی از درخواست‌های مردم استان بوشهر و مسئولان، جداکردن موضوع ته‌لنجی و کوله‌بری است که هم‌اکنون دولت این دو موضوع را در قالب یک لایحه به مجلس ارائه کرده و دو فوریت آن هم رأی آورده است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: انتقادهایی بر لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان وارد است که باید نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

غلامحسین کرمی با اشاره به اینکه موضوع کوله‌بری و ته‌لنجی با هم متفاوت هستند اضافه کرد: انتظار می‌رود دولت برای این لایحه با کارشناسان بیشتری مشورت می‌کرد و نکات نمایندگان منطقه، مرزنشینان و لنج داران مد نظر قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه بحث ته‌لنجی طبق این لایحه ظرف پنج سال بسته می‌شود ادامه داد: بخش عمده‌ای از درآمد مرد منطقه از همین راه است و سوال این است که اگر این را جمع کنیم منبع درآمد مردم منطقه چه می‌شود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر به این صورت عمل شود، ساماندهی مساوی با تعطیل شدن ته‌لنجی و نابود کردن منطقه و مهاجرت مردم این مناطق به حاشیه شهرهای بزرگ است.

وی خواستار بازپسگیری این لایحه از سوی دولت شد و افزود: انتظار داریم که این لایحه از سوی دولت باز پس گرفته شود و پس از اصلاح به مجلس بیاید.

چراغ سبز دولت برای اصلاح لایحه ته‌لنجی/ معیشت ملوانان حمایت شود

لزوم افزایش سفرهای شناورها

امام جمعه گناوه ساماندهی ته‌لنجی را یک ضرورت دانست و بیان کرد: یکی از مطالبه‌های مردم موضوع کالای ملوانی و سفر سوم شناورها است

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی گفت: ۲ سفر در سال برای شناورها نمی‌تواند زندگی ملوانان و مردم را تأمین کند و افزایش تعداد سفرهای شناورها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با اشاره به مصوبه جا به جایی کالای ملوانی در استان در شورای تأمین بیان کرد: با توجه به مصوبه شورای تأمین استان، جا به جایی کالا در استان آزاد بلامانع اعلام شد و لازم است که به این مصوبه شورای تأمین عمل شود.

معیشت ملوانان باید تأمین شود

رئیس جمهور در جریان سفر به استان بوشهر در نشست خبری در مورد واردات کالای همراه ملوان اظهار داشت: مرزنشینان از گذشته در این زمینه فعالیت می‌کرده‌اند و با کشورهای همسایه داد و ستد داشته‌اند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه ساماندهی ته‌لنجی به معنای ایجاد مشکل برای این فعالیت‌ها نیست خاطرنشان کرد: یکی از درخواست‌ها در استان بوشهر از ما این بود که مسئله کوله‌بری و ته‌لنجی از هم جدا شود که به نظر می‌رسد خواسته درستی است.

وی افزود: باید کاری کنیم که ملوانان از این فرصت استفاده کنند و مقررات کشور در عرصه پولی و مالی و صادرات و واردات هم اجرا شود که باید اصلاحات لازم در این زمینه انجام شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه معیشت ملوانان باید تأمین شود اضافه کرد: مقررات کشور هم در صادرات و واردات به نحوی رعایت شود که هم ملوانان سود ببرند و هم مقررات کشور نقض نشود.

وی در نشست شورای برنامه‌ریزی نیز با تاکید بر ضرورت ساماندهی موضوع کالای ملوانی گفت: در زمینه ساماندهی تجارت مرزی لایحه‌ای تهیه شده اما اگر لازم باشد اقدام فوری انجام شود نیز آمادگی آن در دولت وجود دارد. دولت تلاش دارد این موضوع به شکل همه‌جانبه دیده شده و سامان یابد.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از درخواست‌ها جداکردن تکلیف ملوانان و کوله‌بران است افزود: باید ساز و کاری اتخاذ شود که هم مشکل ملوانان حل شود و هم شاهد چالش برای بخش تجارت نباشیم.

از مطالبات ساحل‌نشینان می‌توان به افزایش سفرهای دریایی، اصلاح و بازنگری لایحه دولت در مورد کالای ته لنجی و حل مشکل بیمه ملوانان اشاره کرد که انتظار می‌رود در تصویب قوانین به این موضوعات توجه جدی شود.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.