تاریخ انتشار : 1401/11/9 چاپ خبر

۲۲ هزار تن خرما از استان بوشهر صادر شد

معاون امور بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال ۳۵ هزار تن از محصول خرمای این استان باید صادر شود که تاکنون ۲۲ هزار تن آن صادر شده است.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" ابوالقاسم محمد زاده روز یکشنبه در برنامه یکشنبه های پاسخگویی استان بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: این میزان صادرات نسبت به ۱۷ هزار تن سال گذشته در این تاریخ ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به نقش و تاثیرگذاری نمایشگاه، میز و همایش ملی خرما در بازار این محصول مهم استان بوشهر اظهارکرد: بعد از برگزاری این رویدادها در ۲۷ دیماه امسال تاکنون رایزن های بازرگانی در هندوستان، ترکیه، ویتنام، بنگلادش، اندونزی، پاکستان، افغانستان و مالزی به طریقی به استان مراجعه و حجم تقاضا قابل توجهی برای خرید حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن خرمای باقی مانده استان داده و در حال مذاکره با آنها هستیم.

محمد زاده ادامه داد: هدف گذاری سازمان صمت استان بوشهر بعنوان دبیرخانه میز ملی کشور در کنار سازمان جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری در واحد هکتار، ایجاد ارزش افزوده، فروش زیاد و با قیمت بالا و جلوگیری از ارائه محصول به صورت فله فروشی است.

وی یادآور شد: در همین ارتباط با تحولات صورت گرفته امروز متوسط قیمت خرما از ۱۰ تا ۱۵به ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان از تولید کننده خریداری و متوسط قیمت هر کیلو خرما از ۷۰ سنت به میانگین یک دلار و ۳۰ سنت افزایش یافته و به فروش می‌رسد .

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در خصوص خرمای باقیمانده در سردخانه‌های استان گفت: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از خرمای موجود در انبارها همزمان با ماه رمضان به مصرف می‌رسد و بخشی از نیز به سمت بازارهای هدف صادراتی بارگیری و صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه از ۱.۵ میلیون تن خرمای خریداری شده از سوی کشورها در دنیا یک سوم این محصول در بازار هندوستان به فروش می‌رود افزود: با توجه به بازارپسندی و تناسب ذائقه مردم هندوستان نسبت به خرمای کبکاب؛ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در تلاش برای دسترسی به این بازار بزرگ است.

محمد زاده گفت: هدف گذاری برای دسترسی به بازارهای جدید دیگر از جمله ویتنام و اندونزی از جمله دیگر برنامه های سازمان صمت است.

وی یادآورشد: نگرانی صادر کنندگان خرما عوارض صادراتی این محصول بود که با پی‌گیری‌های انجام شده از سال ۹۹ تاکنون هیچ عوارضی از محصول خرما گرفته نمی‌شود بلکه این محصول تشویق صادراتی نیز دارد.

محمد زاده د رخصوص مشکل برگشت ارز برای صادرکنندگان خرما گفت: این مشکل به تازگی از طریق تهاتر برطرف شده است به این صورت که در مقابل صادرات خرما امکان واردات میوه های گرمسیری برای فعالان این بخش فراهم شده و این به نفع صادر کننده است.

راه اندازی نخستین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و خرمای جنوب کشور در استان بوشهر

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران مجوز راه اندازی نخستین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و خرما جنوب کشور برای این استان گرفته شده و قرار است این پایانه در شهرک صنعتی برازجان راه اندازی شود.

محمد زاده ادامه داد: بر این اساس با راه اندازی این پایانه صادراتی بخشی از محصولات کشاورزی استان‌های جنوب استان فارس، بوشهر، هرمزگان و خوزستان از طریق این پایانه انجام شود.

وی با بیان اینکه براساس برنامه ریزی انجام شده تلاش می‌شود در آینده محصولات آبزیان نیز از طریق این پایانه صادر شود گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده کالا در این پایانه صادراتی سورتینگ، بسته بندی و حمل کانتینر و به سایر نقاط هدف در داخل و خارج صادر می‌شود.

محمد زاده گفت: از حدود ۷۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی تولیدی استان بوشهر ۳۰۰ هزار تن معادل ۳۰ درصد صادراتی است.

برپایی نمایشگاه محصولات کشاورزی و آبزیان در استان بوشهر

به گفته محمد زاده در زمان حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی شامل گوجه فرنگی، فلفل دلمه، بادمجان، هندوانه و سایر محصولات جالیزی در استان بوشهر تولید می‌شود که با برنامه ریزی انجام شده امسال همزمان با نمایشگاه خرما با کمک سازمان نظام مهندسی، کشاورزی و اتاق بازرگانی بعنوان یک رویداد برگزار شد.

وی افزود: نمایشگاه محصولات کشاورزی استان بوشهر امروز بعنوان یکی از نمایشگاه‌های تقویم دار استان برگزار می‌شود.

محمدزاده اظهار کرد: با توجه به تولید ۴۰ هزار تن میگوی پرورشی در استان و قابلیت استان بوشهر در این بخش در همین ارتباط نخستین نمایشگاه آبزیان این استان اواخل بهمن برپا می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود در این نمایشگاه با ارائه آخرین فناوری‌ها در حوزه فرآوری و بسته بندی زمینه ارزش افزوده و فروش بیشتر این محصول را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.