تاریخ انتشار : 1401/10/4 چاپ خبر

ورزش پرهیجان نیازمند حمایت و زیرساخت‌های قانونی در بوشهر

علاقه جوانان جنوب استان بوشهر به ورزش موتورسواری طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و می‌طلبد که زیرساخت‌های قانونی برای جوانان علاقمند فراهم شود.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" سجاد محمودی نسب؛ دیرزمانی است که وسایل نقلیه به اصلی ترین سوپاپ اطمینان هیجان اقشار مختلف به‌ویژه جوان‌ترها تبدیل شده و در این بین موتورهای حجم بالا و دارای وزن زیاد رفته رفته جایگاه خاصی نزد آحاد مختلف مردم پیدا کرده تا جایی که بی‌راه نیست آن را پر تماشاگر ترین گردهمایی ورزشی جنوب کشور بدانیم.

طی دو دهه گذشته حضور این موتورها در مناطق مختلف به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید و به نوعی استطاعت مالی شخص مالک که بعضاً بزرگسالان بودند را می‌رساند اما امروزه با کاوشی اندک در می‌یابیم که گستره مالکین، علاقمندان و دوست داران این وسیله نقلیه، فارغ از جنسیت به سنین نوجوانی تسری پیدا کرده تا جایی که با کوچک‌ترین هم نشینی با آنان می‌توان فارغ از حس مالکیت، به پیوند عاطفی عمیقشان نسبت به این مخلوق بی جان پی برد.

زیرساخت‌های قانونی فراهم شود

داستان از جایی شروع شد که در دهه هفتاد ممنوعیت و در مواقعی محدودیت تردد این وسایل نقلیه (به واسطه حجم موتور نسبتاً بالاتر) در دستور کار قرار گرفت و این مسبب آن شد که توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز این ورزش مفرح در حالی تحت الشعاع قرار گیرد که در صورت اندیشیدن تدابیری، امکان فراگیری فزاینده و بی رقیبش‌اش نیز وجود داشت.

امروزه اما پس از گذشت دو دهه به کرات شاهد تردد قانونی و غیرقانونی موتورهای پرحجم عمدتاً با سال ساخت پایین هستیم که البته طرفدارانی از همه اقشار را دارد.

این مهم در مناطق حاشیه خلیج فارس به واسطه امکان واردات سریع و بدون ریسک آن جلوه بیشتری داشته است به طوری که حجم تماشاگران گردهمایی هفتگی این طیف از وسایل نقلیه در شهرستان‌های کنگان، جم، لار، لامرد و گراش با هیچ ورزشی در سطح این دو استان قابل قیاس نیست و صفحات مجازی پر دنبال کننده‌ای به انتشار محتوای تولیدی این گردهمایی‌های هفتگی می‌پردازند.

لزوم توجه به علایق موتورسواران

یکی از موتور سواران به خبرنگار مهر گفت: علی رغم اینکه مناطق جنوبی استان بویژه کنگان از حیث حضور موتورهای سنگین به نوعی زبانزد و سرآمد است اما هنوز محل استاندارد و مخصوصی برای گردهمایی‌های هفتگی تعبیه نشده است.

وی اضافه کرد: از ابتدا تاکنون مالکین و علاقمندان این ورزش، خود راسا نسبت به آماده سازی محل‌های گردهمایی اقدام کرده‌اند.

ورزش پرهیجان نیازمند زیرساخت‌های قانونی/ موتورسواری حمایت شود

ورزشی که باید قانونمند شود

حوادث متعددی در این ورزش گریبانگیر موتورسوار و حتی تماشاگران می‌شود که انتظار می‌رود ضمن طی شدن روند قانونمند شدن این ورزش برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز اقدامات اساسی صورت گیرد.

در حالی که در گردهمایی‌های موتورسواران هزاران نفر حضور می‌یابند که یا به موتورسواری پرداخته و یا در نزدیک‌ترین فاصله و بدون هیچ حفاظی تماشاگر حرکات موتورسواران هستند، باید اقدامات ایمنی در دستور کار باشد.

یکی از موتورسواران به خبرنگار مهر گفت: در مواقعی شاهد تصادفات منجر به جرح یا فوت بوده‌ایم ولی بدون اینکه به مطالبات زیرساختی این ورزش پرداخته شود معمولاً دیواری کوتاه‌تر از موتورسواران وجود نداشته و تا مدت‌ها جوی سنگین علیه این وسایل در سطح شهرستان‌ها حکمفرما می‌شود.

تماشاگران موتور سواری بیشتر از فوتبال است

موتورسوار دیگری می‌گوید: شاید باورکردنی نباشد ولی میزان استقبال از گردهمایی‌های موتورسواران نسبت به ورزش فوتبال بیشتر است که با نگاهی به میزان حضور آحاد مردم و خودروها در اطراف پیست در هر روز هفته و مقایسه با دیگر ورزش‌ها می‌توانید به صحت این ادعا پی برد.

مسئولان باید حمایت بیشتری را از علاقمندان داشته باشند تا موتورسواران هم بتوانند این ورزش را به صورت قانونمند و ایمن‌تر دنبال کنند یکی دیگر از مالکان موتور سنگین اظهار داشت: موتور سواران شهرستان‌های دیر، عسلویه و جم نیز در گردهمایی‌های هفتگی شهر کنگان حضور می‌یابند و اکنون که این ظرفیت ایجاد شده چرا هیچ توجهی به آن نمی‌شود؟

یکی از موتورسواران جنوب استان بوشهر خاطرنشان کرد: در همین پیست بعضاً کسانی هستند که چند نفری اقدام به خرید یک موتور می‌کنند و این را می‌بایست نشان از جایگاه ویژه این نوع وسایل نقلیه نزد مردم دانست.

در ادامه از چند نفر علاقمند و تماشاگر حاضر در این گردهمایی راجع به علت حضورشان پرسیدیم که پاسخ‌هایشان قابل تأمل و بعضاً متحدالشکل بود از این باب که اصلی ترین برنامه تفریحی پایان هفته آنها حضور در این مکان برای تماشای شور و نشاط جوانی است و تاکید دارند که اینجا شاید تنها جایی باشد که پس از تعطیلی پیست، همه خوشحال، بانشاط و پرانرژی رهسپار خانه‌هایشان می‌شوند.

وقتی یک گردهمایی با این حجم علاقمند وجود دارد، مسئولان باید حمایت بیشتری را از علاقمندان داشته باشند تا موتورسواران هم بتوانند این ورزش را به صورت قانونمند و ایمن‌تر دنبال کنند.

ورزش پرهیجان نیازمند زیرساخت‌های قانونی/ موتورسواری حمایت شود

بی تفاوتی نسبت به علاقه موتورسواران

با اندک حضوری در جمع تماشاگران می‌توان پدر و مادرانی را دید که همراه با فرزندانشان در این گردهمایی شرکت می‌کنند و این علاوه بر حضور پرشور و بی رقیب جوانانی است که چشم و گوش‌های آنان به آمد و رفت این موتورها گره خورده و اوج هیجانشان را می‌توان حین عبور این موتورها حس کرد که بی شک با تحقق حداقلی مطالباتشان می‌توان قدم بزرگی را در راستای ایجاد رضایتمندی در سطح جامعه برداشت.

به علی رغم اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون قطر ظرفیت‌های متعددی (همچون پیست بین المللی لوسیل) را برای این ورزش تدارک دیده‌اند اما علی رغم افزایش روزافزون موتورهای سنگین در استان، مدیران و مسئولین کماکان با این موضوع کنار نیامده و تمایلی برای به رسمیت شناختن این تجمعات، ایجاد زیرساخت‌های حداقلی و بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه از خود نشان نمی‌دهند.

می‌طلبد نگاه سنتی مسئولان نسبت به تغییرات نسلی و متعاقباً دگرگونی علاقمندی ها و مطالبات قشر جوان‌تر جامعه تغییر کند و شاهد حمایت‌های بهتر و بیشتر نسبت به این ورزش باشیم.

پیگیری‌های خبرنگار مهر برای گفت‌وگو با مسئولان ورزش و جوانان و هیئت موتورسواری با همراهی مسئولان مربوطه همراه نشده است و امید می‌رود که پاسخی مناسب به این مطالبه داشته باشند.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.