تاریخ انتشار : 1401/9/20 چاپ خبر

برنامه دولت برای اشتغال تضمینی در استان بوشهر

زیست بوم اشتغال کشور در دولت سیزدهم در حالی مسیر تنفسش را از لابه لای آئین نامه ها و بخشنامه های انباشت شده به عنوان میراثی نه چندان خوشایند از دولت دوازدهم، باز یافت که در فضای استان بوشهر با یک برنامه جالب تضمین شغل، بارقه ای از امید در دل افراد جویای کار ایجاد کرده است.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" استان بوشهر با ۹۳۶ کیلومتر مزر آبی و ۷۰۷ کیلومتر کرانه و استقرار منطقه پارس جنوبی با بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، احداث ۲۳ فاز پالایشگاه گازی در بخش خشکی و دریا و تأمین‌کننده خوراک بیش از ۴۰ طرح و مجتمع تولیدی پتروشیمی با سرمایه‌گذاری حدود ۳۰ میلیارد دلاری‌ در کنار نیروگاه اتمی و احداث فازهای دوم و سوم این نیروگاه، یکی از استان های فوق العاده راهبردی کشور به شمار می رود.

در کنار این ظرفیت، استان بوشهر به لحاظ موقعیت ویژه جغرافیائی طبیعی از جمله ساحل طولانی ، دسترسی به آب های آزاد بین المللی ، مجاورت با کشورهای حاشیه خلیج فارس ، وجود منابع غنی فرآورده های دریایی ، امکانات مربوط به پرورش آبزیان به ویژه میگو ، وجود تأسیسات بندری مناسب، کشت وسیع نخیلات و تولید با بیش از ۱۳۰ هزار تن محصول خرما، وجود ذخایر و منابع غنی نفت و گاز در پارس جنوبی ( بزرگترین میدان گازی جهان )، وجود بزرگترین پایانه نفتی کشور در جزیره خارگ ، پالایشگاه گاز فجر جم و پتروشیمی جزیره خارگ و ده ها واحد پالایشگاهی و پتروشیمی در حال احداث و منابع غنی معدنی و جذابیت های گردشگری ، صادرات ۹۰ درصد نفت خام کشور، تولید ۷۰ درصد گاز کشور و ۴۰ درصد از محصولات پتروشیمی از پتانسیل های اقتصادی و ثروت های طبیعی ارزشمندی برخوردار است.

با این شرایط و به دلیل عدم توجه به این ظرفیت ها توسط دولت دوازدهم، شاهد اعلام نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصدی استان بوشهر توسط مرکز آمار ایران در تابستان ۱۴۰۰ هستیم.

دولت سیزدهم که افزایش میزان اشتغال را به عنوان یکی از مهمترین برنامه ها با استفاده از ظرفیت ها و زیرساخت های هر منطقه در دستور کار قرار داده بود، هماهنگی و همکاری بین بخشی را به عنوان حلقه های واسط بین افراد فاقد شغل و دوره های مهارت آموزی و تسهیلات بانکی قرار داد تا در سامانه رصد اشتغال که بدین منظور ایجاد شده بتواند به آمار دقیقی از افراد به دنبال شغل دست یابد.

بر این اساس ، زیست بوم اشتغال کشور در دولت سیزدهم در حالی مسیر تنفسش را از لابه لای آئین نامه ها، بخشنامه ها و دستورالمل های انباشت شده در دستگاه های دولتی و بانک ها به عنوان میراثی نه چندان خوشایند از دولت دوازدهم، باز یافت که در فضای استان بوشهر بارقه ای از امید در دل جوانان و افراد جویای کار ایجاد کرده است.

تسریع در صدور آنی برخی مجوزهای کسب و کار، تامین منابع مالی و آسان گیری در ضمانت ها برای اخذ تسهیلات ارزان قیمت بانکی، بخشی از روان سازی فضای اشتغال است که این فضا با یک مدیریت بهینه در استان بوشهر قابل لمس است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات دولت در این بخش در سطح ملی، شکل گیری اطلس الگوهای اشتغال با ۲۲ الگو است که ۵۲ دستگاه دولتی و مردمی برای شناسایی فرایند ایجاد اشتغال در آن تعریف شده است.

وی ادامه داد: وقتی دولت از سامانه‌ جستجوی شغل و بارگذاری ۲۰۰هزار شغل در سامانه رونمایی کرد، حتی برخی از منتقدین نتوانستند به دلیل جامعیت این سامانه، بر آن خورده گیرند.

مصدق کشاورزی نرخ بیکاری استان بوشهر را ۷.۹ درصد عنوان کرد و گفت: این در شرایطی است که در تابستان سال ۱۴۰۰ و بر اساس آمار موجود، نرخ بیکاری در این استان ۱۰.۵ بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در خصوص برنامه های جامع دولت برای ایجاد اشتغال در گستره استان بوشهر، گفت: در برنامه اشتغال استان بوشهر، ایجاد ۲۱ هزار و ۶۷۴ شغل برای سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده بود که تاکنون ۲۵ هزار و ۷۵۷ شغل ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر برای اولین بار این تضمین را به افراد جویای کار می دهد که در صورتی که بر اساس مسئولیت نسبی استان آموزش های لازم از طریق مراکز آموزشی اخذ نمایند به شکل تضمینی به کار گماشته می شوند.

کشاورزی با اشاره به سیاست های حمایتی دولت از کارآفرینی و اشتغال، عنوان کرد: ارائه تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ به میزان ۱۴۴۶ میلیارد تومان تسهیلات بانکی با نرخ ۴ درصد در قالب طرح های خود اشتغالی و کارفرمایی به ترتیب ۱۵۰ میلیون تومان و ۴ میلیارد تومان بصورت بلند مدت و تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ برای هر استان حداقل ۲۲۰۰ میلیارد تومان و برای استان های مرزی جهت تقویت معیشت مرزنشینی بالاتر از این مبلغ از جمله سیاست های حمایتی دولت برای اشتغال در استان بوشهر است.

وی با اشاره به الزام بانک های استان بوشهر بر پرداخت ۸۵ درصد از منابع داخلی آنها برای ایجاد اشتغال در قالب تسهیلات، عنوان کرد: اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به مشاغل خانگی به استان بوشهر و انعقاد تفاهم نامه همکاری با واحدهای بزرگ اقتصادی استان جهت بکارگیری نیروهای بومی در زمینه هدایت نیروی کار و اشتغال مد نظر است./ ایرنا

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.