تاریخ انتشار : 1401/7/11 چاپ خبر

مشارکت ۳۷۰ میلیارد تومانی اوقاف بوشهر در اجرای پنج طرح تولیدی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر گفت: این اداره کل امسال با مشارکت بخش خصوصی در پنج طرح تولیدی و اقتصادی به ارزش ۳۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیل‌پور روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران به مناسب هفته وقف، بیان کرد: سرمایه‌گذاری اوقاف در طرح‌های اقتصادی به صورت مشارکت در تامین زمین و یا از محل درآمد موقوفات صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها با یک تعاونی مسکن مشارکت شده است که در قالب آن ۳۰۰ واحد مسکونی و ۵۰ واحد تجاری احداث می‌شود.

اسماعیل‌پور اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در احداث پمپ بنزین در عسلویه یکی دیگر از این موارد است که با تامین زمین از وقفیات این شهرستان اجرایی شده است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ سازمان اوقاف و امور خیریه که از محل وقفیات مبین انجام شده راه‌اندازی ۱۰ قفس تولید ماهی در قفس در آب‌های استان بوشهر است که توان تولید یکهزار و ۲۵۰ تن ماهی سی باس را دارد و با سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد تومان انجام شده است.

اسماعیل‌پور اضافه کرد: این میزان ظرفیت پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر بی‌سابقه است و این مجموعه قابلیت افزایش نیز دارد.

حمایت هفت میلیارد تومانی دولت از مساجد بوشهر

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه امسال هفت میلیارد تومان به انجام عملیات عمرانی مساجد این استان اختصاص داد که این کمک مالی از سوی دولت در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده و حمایت بزرگی به مساجد استان بوشهر است.

وی افزود: امسال سند جامع مساجد استان بوشهر از سوی اداره کل اوقاف و امورخیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و دفتر نماینده ولی فقیه در این استان تدوین و مصوب و مرکز رسیدگی به امور مساجد تشکیل شد تا از این پس این مهم را به عهده گیرد.

مقاوم سازی ۱۶ بقعه متبرکه بوشهر 

اسماعیل‌پور در ارتباط با بهره‌وری از موقوفات استان بوشهر ‌گفت: بهره‌وری از نیات واقفان و بقاع متبرکه از وظایف اوقاف و امور خیریه است که در این راستا امسال یکهزار بازدید میدانی از موقوفات سراسر استان بوشهر صورت گرفته که حاصل آن اجرای هشت هزار متر مربع کار عمرانی بوده است.

وی افزود: در ۶ ماه نخست امسال با بازدیدهای مداوم از بقاع متبرکه در همه شهرستان‌های استان بوشهر، نیازمندی‌ها شناسایی شده و ۱۶ بقعه متبرکه این استان مقاوم سازی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر اعلام کرد: امسال اطلس بقاع متبرکه این استان تدوین و ۳۷۶ بقعه آن در اطلس کشوری به ثبت رسیده است.

اسماعیل‌پور یادآور شد: در استان بوشهر ۱۵۵ امامزاده، ۱۲۴ آرامگاه و ۱۱۲ قدمگاه به ثبت رسیده است.

اوقاف بوشهر معادل ۳۷۰ میلیارد تومان در اجرای پنج طرح تولیدی مشارکت کرد

حمایت حقوقی از ۱۰۰ موقوفه استان بوشهر

وی ادامه داد: حمایت حقوقی از موقوفه‌های استان بوشهر از دیگر وظیفه‌هایی است که با جدیت دنبال می‌شود و در زمان حاضر ۱۰۰ پرونده موقوفات این استان در دستگاه قضایی در حال پیگیری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر اعلام کرد: امسال پنج پرونده پیگیری شده با ارزش ۵۰ میلیارد تومان به نتیجه رسیده و حکم به نفع آنها صادر شده است.

اسماعیل‌پور با بیان اینکه ۹۵ درصد از موقوفات استان بوشهر دارای سند است، عنوان کرد: امسال برای ۱۰ بقعه متبرکه و ۵۹ مسجد و حسنیه این استان سند اخذ شده است.

وی با بیان اینکه تثبیت موقوفات از وظایف مهم اداره کل اوقاف و امور خیریه است، اضافه کرد: برای ۵۷ موقوفه استان بوشهر در سال جاری سند اولیه صادر شد.

وقف اهرمی موثر برای تامین نیازهای جامعه است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر اظهار کرد: وقف یکی از اهرم‌های موثر فرهنگی و اعتقادی برای تامین نیازهای جامعه و خدمتی موثر در این زمینه است و ماندگاری صدها مسجد و مدرسه موقوفه در کشور گواهی بر ماندگاری این عمل خیر خواهانه است.

 اسماعیل‌پور افزود: تفسیر آیات و روایات مربوط به انفاق، صدقه جاریه و باقیات صالحات و تاریخ اسلام نشان می‌دهد که وقف همواره مورد توجه بوده است و از ماندگارترین اعمال خیر است.

وی یادآور شد: وقف تنها مربوط به دین اسلام نیست و بسیاری از مراکز معتبر جهان مانند دانشگاه هاروارد نیز به صورت موقوفه اداره می‌شوند، اما این فرهنگ در دین مبین اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد.

اسماعیل پور از رسانه‌ها خواست برای ترویج فرهنگ وقف و زنده نگاه داشتن این مهم در سطح جامعه، هر هفته یک خبر را وقف فرهنگ‌سازی در این زمینه کنند.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر ۴۹۳ موقوفه منفعتی ( دارای درآمد) و ۲ هزار و ۵۲۴ موقوفه انتفاعی در قالب مسجد، حسینیه، زینبیه، فاطمیه، مهدیه، دارالقرآن و آرامستان در این استان وجود دارد.

نمایشگاه جامعه وقفیات و بقاع متبرکه استان بوشهر امروز در دبیرستان موقوفه و تاریخی سعادت گشایش یافت.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.