تاریخ انتشار : 1401/5/15 چاپ خبر

ارادت بوشهری‌ها به سرور و سالار شهیدان/ عزاداری در گرمای ۵۰ درجه

در حالی مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در نقاط مختلف شهرها و روستاهای استان بوشهر برگزار می‌شود که دمای هوا به ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است.

به گزارش سایت خبری "جنوب24"اهالی استان بوشهر مراسم عزای حسینی را در شهرها و روستاهای مختلف این استان برگزار کرده‌اند و این برنامه‌ها در روز تاسوعا به اوج خود رسیده است.

بخش عمده مراسم عزاداری استان بوشهر به صورت سنتی برگزاری می‌شود و آئین‌هایی همچون سنج و دمام، سینه‌زنی سنتی بوشهری، مقتل خوانی، پامنبری، روضه‌خوانی، زنجیرزنی، تعزیه‌خوانی و… را شامل می‌شود.

پخت و توزیع غذای نذری نیز از دیگر برنامه و رسوم مردم استان بوشهر در ایام محرم و صفر است که در عاشورا و تاسوعا این برنامه‌ها به اوج خود می‌رسد.

طی روزهای اخیر گرما و شرجی هوا در استان بوشهر به اوج خود رسیده و با این حال، مراسم و برنامه‌های عزاداری محرم نیز گسترده‌تر و پرشورتر شده است.

دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر اظهار داشت: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد در ساعاتی از وقت امروز با وزش جریانات جنوبی، ضمن افزایش تلاطم دریا، شرجی و رطوبت هوا در سطح استان از مقادیر بالایی برخوردار است.

پیام مساعدی اضافه کرد: همچنین پیش بینی می‌شود از روز سه شنبه و طی روز چهارشنبه در فراساحل شمالی و مرکزی استان با افزایش سرعت وزش بادهای شمالی، خلیج فارس مواج و متلاطم خواهد بود.

وی افزود: طی این هفته دمای هوا روند افزایشی خواهد داشت و در روزهای انتهای هفته دمای هوا در برخی نقاط، عمدتاً مناطق غیر ساحلی، به آستانه ۵۰ درجه خواهد رسید.

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر افزود: برای ساعات آینده آسمان استان صاف تا قسمتی ابری همراه با غبار محلی، گاهی وزش باد و در برخی نقاط مه صبحگاهی و در ساعاتی از ظهر تا شب در مناطق شرقی افزایش ابر با احتمال وقوع ناپایداری موقت جوی پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: جهت وزش باد غالباً جنوب غربی تا جنوب شرقی با سرعت ۸ تا ۳۲ و در مناطق شمالی و مرکزی گاهی تا ۳۸ کیلومتر در ساعت و ارتفاع موج دریا ۳۰ تا ۹۰ گاهی ۱۲۰ سانتیمتر و در سواحل شمالی و مرکزی طی ساعاتی ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر خواهد بود.

اوج عزاداری‌ها در استان بوشهر

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر نیز  اظهار داشت: برنامه‌های عزاداری دهه اول ماه محرم با حضور گسترده و پرشور مردم و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حال برگزاری است.

حسین حیدری اضافه کرد: گرمای هوای استان بوشهر موجب کاهش حضور مردم در این برنامه‌ها نشده است و در گرم‌ترین روزهای سال شاهد برگزاری پرشورترین مراسم و برنامه‌ها هستیم.

وی از برگزاری تجمع عزاداران حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و افزود: مردم استان بوشهر عاشق اهل بیت هستند.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.