تاریخ انتشار : 1401/4/14 چاپ خبر

وعده‌های جدید؛ روزنه‌های امید برای راه‌آهن بوشهر- شیراز/ تهاتر نفت فعال می‌شود

راه‌آهن بوشهر- شیراز از مهمترین پروژه‌های عمرانی کشور است که با انجام تهاتر نفت می‌توان به تسریع در روند اجرا و تکمیل این پروژه امیدوار بود.

به گزارش سایت خبری"جنوب24"  ۱۵ سال از زمان آغاز پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز می‌گذرد ولی این پروژه هنوز در پیشرفت فیزیکی حدود ۱۰ درصد گیر کرده و به نظر می‌رسد بدون اختصاص اعتبارات مورد نیاز، نباید فعلاً انتظار تکمیل آن را داشت.

دولت‌های مختلف وعده تکمیل این پروژه را داده‌اند ولی هنوز به ثمر ننشسته است. در سفر سال گذشته رئیس جمهور و هیئت دولت به استان بوشهر، باز هم وعده تکمیل این پروژه از سوی دولت داده شد ولی هنوز خبری از تحقق مصوبات نیست.

یکی از مهمترین راهکارهای ارائه شده برای تأمین مالی این پروژه مهم و اثرگذار، تهاتر نفت است که در سفر دولت به استان‌های بوشهر و فارس نیز مصوب شده است و ۲۰۰ میلیون دلار برای استان بوشهر و ۲۰۰ میلیون دلار برای استان فارس تصویب شد.

تحقق تهاتر نفت اگرچه همه نیازهای مالی پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز را تأمین نخواهد کرد ولی می‌تواند نقش مؤثری در سرعت بخشیدن به این پروژه داشته باشد.

اتصال بوشهر به راه‌آهن سراسری برای کل کشور منفعت دارد و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه صادرات و واردات از بندر بوشهر باشد و همچنین مسیر راه‌آهن سراسری کشور را اقتصادی‌تر کند.

تکمیل راه آهن بوشهر - شیراز ضروری است

نماینده مردم بوشهر، دیلم و گناوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری یک خواسته بحق و قدیمی است که تلاش ویژه‌ای در این راستا داریم.

عبدالکریم جمیری به پیگیری‌های مستمر در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: تلاش داریم که با استفاده مناسب از همه ظرفیت‌ها زمینه را برای تکمیل پروژه و سرعت‌بخشیدن به آن فراهم سازیم.

وی با اشاره به دیدار خود با جواد اوجی وزیر نفت خاطرنشان کرد: یکی از محورهای نشست بحث و بررسی با جواد اوجی وزیر نفت تکمیل پروژه مهم راه آهن بوشهر به شیراز بود.

نماینده مردم بوشهر، دیلم و گناوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این نشست مطالعات اولیه برای شناسایی و هماهنگی منبع تهاتر نفتی مورد تاکید قرار گرفت که امیدواریم به زودی آغاز شود.

روزنه‌های امید برای راه‌آهن بوشهر- شیراز/ تهاتر نفت فعال می‌شود

توافق اولیه برای تهاتر نفت

وی افزود: در سفر رئیس جمهور به بوشهر، بهره گیری از ظرفیت تهاتر نفتی برای تأمین اعتبار مورد نیاز آن وعده داد و به دنبال آن نشست‌هایی نیز برگزار شد اما به دلایلی این جلسه‌ها متوقف مانده است.

جمیری تاکید کرد: یکی از این دلایل لزوم شناسایی و هماهنگی منبعی بود که بتواند در این میدان حضور یابد و این اعتبار را تقبل کند که مجری طرح برای این اقدام اعلام آمادگی کرد تا بزودی مطالعات در این زمینه آغاز شود.

وی اضافه کرد: پس از آن با موافقتی که وزارت نفت در این ارتباط خواهد داشت و مقدماتی که در نشست روزهای گذشته با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه فراهم شد، فرایند اجرایی این پروژه حیاتی ادامه می‌یابد.

نماینده مردم بوشهر، دیلم و گناوه در مجلس شورای اسلامی گفت: این نشست‌ها برای حل مساله تأمین اعتبار پروژه راه آهن بوشهر بسیار مهم بود تا بتوانیم این مساله را حل شده ببینیم.

پروژه راه‌آهن بوشهر – شیراز در دولت نهم کلید خورد اما چنان کند پیش رفت که انتظار برای تکمیل آن حالا ۱۴ ساله شده و با این همه پیشرفت فیزیکی کمی را تجربه کرده است.

راه‌آهن شیراز - بوشهر دارای ۴۵۰ کیلومتر طول است که در ۱۱ قطعه تعریف شده است و طی سال‌های گذشته به خاطر عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز روند کندی داشته است.

از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی را دارد.

این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.