تاریخ انتشار : 1400/7/11 چاپ خبر

روستاهای استان بوشهر و چالش کم‌آبی/ ظرفیت دریا بهتر استفاده شود

روستاهای استان بوشهر با چالش جدی در تامین آب شرب روبرو هستند و باید اقدامات لازم برای تامین این نیاز اساسی از طریق شیرین‌سازی آب دریا انجام شود.

به گزارش سایت خبری"جنوب24"  به نقل از خبرگزاری مهر کمبود آب در استان گرم و خشک بوشهر مشکل جدیدی نیست و مردم این استان سال‌ها است که با این مشکل دست به گریبان هستند و هنوز هم این مشکل به صورت ریشه‌ای حل نشده است.

حدود ۹۰ درصد از آب شرب مصرفی مردم استان بوشهر از طریق منابع آبی موجود در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویر احمد تأمین می‌شود و منابع داخلی استان بوشهر کفاف حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف را می‌دهد.

علی‌رغم اینکه از گذشته‌های دور تاکنون مردم استان بوشهر با مشکل تأمین آب روبرو بوده‌اند، فکری اساسی برای رفع این مشکل مهم و تأثیرگذار نشده است و مشکلات مردم هر ساله به‌ویژه در فصل گرم سال تکرار می‌شود.

کشورهای حاشیه خلیج فارس حجم بسیار بالایی از آب دریا را شیرین‌سازی کرده و علاوه بر مصرف در بخش آب شرب، برای مصرف کشاورزی نیز استفاده می‌کنند ولی در کشور ما به خوبی از این منابع استفاده نشده است.

در حالی که روزانه بیش از یک میلیون مترمکعب آب توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس شیرین‌سازی و مورد مصرف قرار می‌گیرد ولی در استان بوشهر میزان شیرین‌سازی آب دریا به یک درصد این کشورها نیز نمی‌رسد.

روستاهای استان بوشهر و چالش کم‌آبی/ ظرفیت دریا بهتر استفاده شود

استان بوشهر بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس دارد و فرصت بسیار خوبی برای تأمین آب نه تنها برای استان بلکه برای دیگر نقاط کشور است و باید از این ظرفیت مهم به طور صحیح و با حفظ شرایط زیست‌محیطی استفاده شود.

علاوه بر چالش‌های کم‌آبی که گریبان شهرهای استان بوشهر را گرفته است، روستاهای این استان نیز کمبود جدی در حوزه آب شرب دارند و این موضوع نارضایتی مردم را موجب شده است.

کم‌آبی در روستاها رفع شود

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بسیاری از روستاهای استان بوشهر شاهد مشکلات آبی هستیم که می‌طلبد مسئولان با عزمی جهادی برای رفع این مشکل تلاش کنند.

غلامحسین کرمی تشنگی مردم در کنار سواحل خلیج فارس را صحیح ندانست و اضافه کرد: خلیج فارس ظرفیت بسیار خوبی برای تأمین آب در استان بوشهر است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در حالی مردم در شهرها و روستاهای حاشیه خلیج فارس با کمبود آب روبرو هستند که خطوط انتقال دو هزار کیلومتری برای تأمین آب در کویر در حال اجرایی شدن است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان بارها وعده داده‌اند که مشکل آب در مناطق شهری و روستایی استان بوشهر حل می‌شود ولی تاکنون این مشکل رفع نشده و مردم همچنان مشکل دارند.

روستاهای استان بوشهر و چالش کم‌آبی/ ظرفیت دریا بهتر استفاده شود

لزوم استفاده از ظرفیت دریا

وی شیرین‌سازی آب دریا برای تأمین آب استان بوشهر را یکی از راهکارهای مهم و اساسی دانست و ادامه داد: برخی از پروژه‌های آبشیرین‌کن سال‌ها است که حل‌نشده باقی مانده‌اند و انتظار می‌رود مسئولان کشوری برای رفع این مشکلات قدم بردارند.

کرمی بر لزوم تحقق وعده مسئولان برای تکمیل مخزن ذخیره آب شهر دلوار تنگستان تاکید کرد و افزود: مشکلات آبرسانی روستاها با مدیریت جهادی و حرکتی انقلابی باید حل شود تا شاهد تکرار این مشکلات نباشیم.

وی خواستار افزایش سهم روستاهای شهرستان تنگستان از خط آبرسانی کوثر شد و بیان کرد: با افزایش سهمیه برداشت از خط کوثر می‌توان بخشی از نیازهای روستاها را تأمین کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۳۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات آبرسانی روستاهای محروم استان بوشهر اختصاص یافته که جذب این اعتبارات نیاز به پیگیری مسئولان دارد.

کرمی ضمن تقدیر از خدمات صورت گرفته برای تأمین آب در استان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با همت مسئولان و تأمین اعتبارات مورد نیاز، زمینه تسریع در ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها در نقاط مختلف استان فراهم شود.

توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها در بوشهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای تأمین آب مورد نیاز در شهرها و روستاهای استان اقدامات خوبی صورت گرفته و طرح‌های مهمی را در دست اجرا داریم.

عبدالحمید حمزه‌پور با اشاره به اجرا و ساخت طرح‌های آب‌شیرین‌کن در شهرها و روستاهای مختلف استان بوشهر خاطرنشان کرد: در شهر بوشهر سه طرح آب‌شیرین‌کن در دست احداث است که نقش مهمی در تأمین آب استان خواهد داشت.

وی با اشاره به ساخت آب‌شیرین‌کن‌های ۱۷ هزار مترمکعبی و ۳۵ هزار مترمکعبی در بوشهر اضافه کرد: یک پروژه آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۲۸ هزار متر مکعب نیز در سیراف به منظور تأمین آب شهرستان جم در دست احداث است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر ادامه داد: با توجه به وعده سرمایه‌گذاران طرح‌های آب‌شیرین‌کن استان بوشهر، فاز نخست پروژه‌های آب‌شیرین‌کن نیمه دوم امسال وارد مدار تولید می‌شود.

روستاهای استان بوشهر و چالش کم‌آبی/ ظرفیت دریا بهتر استفاده شود

نوسازی خطوط آبرسانی در استان

وی وارد مدار شدن این تأسیسات را برای تأمین آب مورد نیاز شهرها و روستاهای استان بسیار مهم خواند و بیان کرد: همه ظرفیت‌ها را برای تسریع در اجرا و تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کن در استان به کار می‌گیریم.

حمزه‌پور یکی دیگر از اقدامات مهم در حوزه آب شرب را نوسازی خطوط آبرسانی استان دانست و اضافه کرد: با نوسازی و بهسازی خطوط آبرسانی شاهد کاهش هدررفت آب و رفع بخشی از مشکلات در این حوزه خواهیم بود.

وی ساخت مخزن آب را یکی دیگر از اقدامات مهم و اثرگذار دانست و افزود: تلاش می‌شود تا به طرق مختلف و با اجرای طرح‌های متنوع زمینه برای تأمین آب مورد نیاز مردم در شهرها و روستاهای استان فراهم شود.

دریا ظرفیت بسیار مهمی برای کشورهای مختلف محسوب می‌شود و انتظار می‌رود در کشور ما و به‌ویژه استان‌های ساحلی از جمله بوشهر از این ظرفیت مهم به خوبی استفاده شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.