تاریخ انتشار : 1401/10/26 چاپ خبر

لزوم اولویت استان بوشهر در توسعه طرح های اقتصادی دریامحور

استان بوشهر نیمی از میگوی پرورشی کشور را تولید می‌کند و با برنامه‌ریزی صورت گرفته سطح مزارع پرورشی ۲ برابر خواهد شد و انتظار می‌رود اشتغال طرح‌های جدید سهم بومی‌ها باشد.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" محمد غلامحسینی: هم‌جواری با خلیج فارس موهبتی بزرگ برای مردم استان بوشهر است که علی‌رغم ظرفیت‌های فراوان، تاکنون به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است.

بیشترین استفاده از خلیج فارس برای ما بهره‌برداری صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تجارت و دریانوردی، صید و صیادی، آبزی‌پروری به ویژه پرورش میگو و… بوده است که باعث ایجاد مشاغل فراوانی در این حوزه‌ها شده است.

البته بخش زیادی از شغل‌های ایجاد شده در استان بوشهر نصیب افراد غیربومی شده است؛ از جمله صنایع عظیم پارس جنوبی که مهمترین فرصت شغلی محسوب می‌شوند ولی نصیب بوشهری‌ها از آنها به ۳۰ درصد هم نمی‌رسد.

در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه آبزی‌پروری در استان بوشهر صورت گرفته است به گونه‌ای که این استان به عنوان قطب پرورش میگوی کشور، بیشترین سهم را در تولید میگوی کشور دارد و نیمی از تولید را به خود اختصاص داده است.

بخش زیادی از فرصت‌های شغلی در سایت‌های پرورش میگو را غیربومی‌ها اشغال کرده‌اند که می‌طلبد نگاه بهتری به نیروهای بومی در اشتغال‌های جدید صورت گیرد علی‌رغم طرح‌های عظیمی که در حوزه پرورش میگو در استان بوشهر اجرا شده است، در زمینه پرورش ماهی آن‌گونه که باید کاری انجام‌نشده، و ظرفیت استان در این زمینه خیلی بیشتر از وضعیت کنونی است.

بخش زیادی از فرصت‌های شغلی ایجاد شده در سایت‌های پرورش میگوی را غیربومی‌ها اشغال کرده‌اند که می‌طلبد نگاه بهتری به نیروهای بومی در اشتغال‌های جدید در این حوزه صورت گیرد.

در شرایطی که استان بوشهر برای اهالی بسیاری از استان‌ها شغل ایجاد کرده است، می‌طلبد که فرصت‌های شغلی جدید در استان نصیب جوانان بیکار بومی شود.

آبزی‌پروری یکی از حوزه‌های سودمند در زمینه اشتغال‌زایی است که به دلیل تنوع بالای محصولات آن می‌توان به این حوزه ورود جدی‌تر کرد و باوجود ایجاد اشتغال از سود آن بهره‌مند شد.

توسعه طرح های اقتصادی دریامحور/ بوشهری‌ها در اولویت اشتغال باشند

امروز با توجه به کاهش ذخیره آبزی خلیج‌فارس، صنعت آبزی‌پروری علاوه بر ارزآوری و اشتغال‌زایی مناسب برای استان‌های ساحلی مانند بوشهر، فرصتی برای تنفس دریا به شمار می‌رود که تنها با تعامل بین بخشی و برطرف کردن موانع تولید زمینه توسعه آن فراهم خواهد شد و همچنین با توجه به میزان بالای بیکاری جوانان استان می‌تواند منبع خوبی برای اشتغال به شمار آید.

بیکاری چالشی مهم در استان بوشهر

بیکاری یکی از مهمترین چالش‌ها در استان بوشهر محسوب می‌شود تا جایی که به گفته اصغر جعفری معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار بوشهر، حدود ۱۰۰ هزار جوان بیکار در استان بوشهر وجود دارد.

در گذشته صنایع آبزی‌پروری استان آنگونه که باید برای جوانان استان بوشهر اشتغال‌آفرین نبوده است و نتوانسته بار مهمی از بیکاری جوانان این استان را بردارد.

با توجه به اقدامات صورت گرفته برای افزایش تولید در عرصه میگوی پرورشی انتظار می‌رود که جوانان بومی به خوبی مورد توجه قرار گرفته و اشتغال بومی‌ها تبدیل به یک الزام برای سایت‌های پرورش میگو شود.

ایجاد اشتغال جدید در آبزی‌پروری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: تلاش گسترده‌ای به‌منظور توسعه اشتغال در حوزه آبزی‌پروری استان بوشهر صورت گرفته است و حمایت از جوانان بومی را در دستور کارداریم.

علی باستین با اشاره به عملیاتی شدن سایت جدید پرورش میگو در شهرستان دیلم با اشتغال ۹۰۰ نفر از ایجاد یک سایت جدید پرورش میگو در شیف به میزان ۶۷۰ هکتار و اشتغال ۷۰۰ نفر خبر داد و افزود: این طرح‌ها تا ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با اشاره به ایجاد ۱۶ مزرعه پرورش ماهی در دریا با ظرفیت ۱۰ هزار تن خاطرنشان کرد: مجوز ایجاد ۶۵ هزار تن پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر صادر شده است.

اشتغال‌آفرینی آبزی‌پروری در ۵۸ روستای مرزی استان

وی با اشاره به شناسایی ۶ هزار و ۵۴۰ هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در استان افزود: تلاش داریم که هشت مجتمع پرورش آبزیان را در استان راه‌اندازی کنیم که برای ۵۸ روستای مرزی استان بوشهر اشتغال ایجاد می‌کند.

در طرح‌های جدیدی آبزی‌پروری در استان بوشهر ۴۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان بیکار بومی استان بوشهر مشغول به کار خواهند شد باستین توجه به اشتغال جوانان روستاهای ساحلی استان بوشهر را از اولویت‌های اجرای این طرح‌ها دانست و بیان کرد: اولویت ما برای واگذاری طرح‌ها و اشتغال با روستاییان است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هفت هزار نفر در طرح‌های پرورش آبزیان استان مشغول به کار شده‌اند، تصریح کرد: طرح‌های جدید آبزی‌پروری در استان ۱۱ هزار نفر را در این طرح‌ها مشغول به کار خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر افزود: برای نخستین بار در کشور نظام واگذاری اراضی به متقاضیان اراضی شیلاتی را در دستور کار قرار دادیم و معیار و ملاک‌هایی را برای واگذاری عادلانه تعیین کردیم.

بومی‌گزینی در طرح‌های میگو

وی با اشاره به اجرای شفاف این طرح‌های واگذاری اراضی بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی هم حضور دارند و تلاش می‌شود که بومی‌گزینی، اشتغال روستاییان مرزی و ساحلی، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مربوطه به آبزی‌پروری در اولویت باشند.

باستین بابیان اینکه تلاش داریم حق به حق‌دار برسد اضافه کرد: در طرح‌های جدیدی آبزی‌پروری در استان بوشهر ۴۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان بیکار بومی استان بوشهر مشغول به کار خواهند شد.

توسعه طرح های اقتصادی دریامحور/ بوشهری‌ها در اولویت اشتغال باشند

استفاده از ظرفیت بومی‌ها

مدیرکل شیلات استان بوشهر در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد انتخاب نیروهای بومی در عرصه آبزی‌پروری اظهار داشت: در راستای توسعه طرح‌های آبزی‌پروری در استان نگاه ویژه‌ای به نیروهای بومی صورت گرفته است.

عقیل امینی بیان کرد: از دیگر اقدامات برای اجرای طرح‌های پرورش میگو در استان، استفاده از ظرفیت کارشناسان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با شیلات به‌ویژه آبزی‌پروری است.

وی از افزایش سطح پرورش میگوی استان خبر داد و اضافه کرد: میزان تولید میگوی پرورشی از ۲۸ هزار تن در سال قبل به ۳۹ هزار تن در سال جاری رسیده که افزایش بیش از ۳۵ درصدی را داشته است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان اینکه در سال جاری سطح تولید میگو در استان ۳ درصد افزایش‌یافته است ادامه داد: سال گذشته سهم استان بوشهر در پرورش میگوی کشور ۴۸ درصد بود که در سال جاری ۵۴ درصد میگوی پرورشی کشور در این استان تولید شد.

امینی با اشاره به اهمیت تأمین نهاده‌های تولید، فرآوری و صادرات میگو خاطرنشان کرد: گردش مالی در کل چرخه تولید میگوی پرورشی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

تشکیل ۶۱ تعاونی پرورش میگو

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های خدادادی در حوزه دریا، نفت و گاز و صنایع معدنی، توسعه متوازن مناطق مختلف به‌ویژه مناطق کمتر برخوردار استان و اشتغال‌زایی گسترده را به دنبال دارد.

مصدق کشاورزی افزود: پرورش میگو یکی از مهمترین طرح‌ها برای اشتغال نیروهای بومی است که تلاش شده تا در طرح‌های جدید پرورش میگو نیروهای بومی در اولویت اشتغال قرار گیرند.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۶۱ شرکت تعاونی پرورش میگو در استان بوشهر خاطرنشان کرد: هیچ شرکتی در حوزه پرورش میگو مجوز نمی‌گیرد مگر اینکه مهارت‌افزایی لازم برای نیروها در این حوزه انجام شده باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر از افزایش تعاونی‌های پرورش میگو خبر داد و بیان کرد: تا پایان سال جاری تعداد شرکت‌های تعاونی در این حوزه به ۱۵۰ شرکت خواهد رسید.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی پرورش میگو با هفت تا ۹ نفر عضو تشکیل شده است اضافه کرد: نیروهای بومی برای اشتغال در سایت‌های پرورش میگو آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

توسعه طرح های اقتصادی دریامحور/ بوشهری‌ها در اولویت اشتغال باشند

نگاه ویژه به نیروهای بومی

استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از افزایش هزار و ۵۰۰ هکتاری اراضی پرورش میگوی استان بوشهر در سال آینده خبر داد و اظهار داشت: از ظرفیت‌های استان در حوزه پرورش آبزیان به خوبی استفاده خواهیم کرد.

احمد محمدی‌زاده اضافه کرد: علاوه بر پرورش میگو، عزمی جدی برای توسعه پرورش ماهی در قفس داریم که به عنوان طرح اشتغال‌زا، درآمدزا و ارزآور محسوب می‌شود.

نگاه ویژه‌ای به نیروهای بومی در طرح‌های جدید آبزی‌پروری در استان بوشهر صورت گرفته است وی با اشاره به افزایش چشمگیر تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر طی سال جاری خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته راندمان تولید میگوی پرورشی در استان افزایش یافته است.

استاندار بوشهر با اشاره به رکورد ۳۹ هزار تنی تولید میگوی پرورشی در سال جاری از هدف‌گذاری برای تولید ۵۰ هزار تن میگو در استان خبر داد.

وی اشتغال را یکی از مهمترین اهداف در اجرای طرح‌های آبزی‌پروری دانست و بیان کرد: نگاه ویژه‌ای به نیروهای بومی در طرح‌های جدید آبزی‌پروری در استان بوشهر صورت گرفته است.

پرورش میگو کار سختی است که هم نیاز به همت و اراده و هم حمایت از سرمایه گذاران بومی به خصوص در حوزه پرورش و صادرات میگو از سوی مسئولان امر در شیلات و جهاد کشاورزی دارد.

سایت‌ها و مزارع پرورش میگوی در استان بوشهر یکی از مهم‌ترین راه‌های تولید اشتغال جوانان بر پایه اقتصاد مقاومتی است که جایگاهی ارزشمند در تولید، ارزآوری و صادرات به بازارهای جهانی دارد.

انتظار می‌رود که همه مسئولان دست به دست هم دهند تا نیروهای بومی در طرح‌های آبزی‌پروری در اولویت اشتغال قرار گیرند.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.