تاریخ انتشار : 1401/10/10 چاپ خبر
آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در بوشهر؛

مسکن های ملی نیمه کاره در بوشهر / راه و شهرسازی سکوت اختیار کرد

قریب به ۱۸ ماه از وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طول دوره چهار ساله دولت سیزدهم می‌گذرد اما هنوز حتی یک واحد هم در استان بوشهر تکمیل نشده است. در حالی که مسئولان در تلاش هستند تا طرح نهضت ملی مسکن را روی کاغذ پیش ببرند اما واقعیت‌های اقتصادی و ظرفیت‌ها گواه آن است که گِره مسکن در این استان همچنان کور است!

به گزارش سایت خبری "جنوب24" به نقل از ایسنا در ابتدای ثبتنام مردم در طرح نهضت ملی مسکن، پرسش رایج این بود که هزینه یک واحد مسکونی در طرح نهضت ملی چقدر است؟ در ادامه مشخص شد که با ثبتنام و پس از تائید شرایط متقاضیان برای مشمول شدن مسکن، آن‌ها باید با پیشرفت فیزیکی کار مرحله به مرحله هزینه آن را واریز کنند تا کار پیش رود. از این رو قیمت مشخصی تعیین نشد.

یکی از ثبتنام کنندگان طرح مسکن ملی در بوشهر به خبرنگار ایسنا گفت: بیش از هفت ماه است که ثبت‌نام را انجام داده‌ام و هزینه اولیه را پرداخت کرده‌ام اما همچنان خبری از ساخت نشده است. وقتی پیگیری و اعلام می‌کنیم که حاضریم مبالغ مراحل بعد را هم بپردازیم، می‌گوید مسکن شما در مرحله فونداسیون است و صبر کنید!

به گزارش ایسنا، در حالی که روند ساخت مسکن در بوشهر کندی پیش می‌رود، قیمت‌ها افسار گسیخته در حال افزایش هستند؛ از این رو خبرنگار ایسنا آخرین وضعیت این اَبَر پروژه را از زبان متولیان امر جویا شد اما متاسفانه مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر حاضر به پاسخگویی نشدند!

در ادامه آخرین وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن را از زبان مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید عالیشهر به عنوان متولیان اصلی این پروژه می‌خوانید.

طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان بوشهر

علیرضا مقدم، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر  در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح نهضت ملی مسکن در استان بوشهر به سه دسته تقسیم شده است؛ شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر که متولی آن راه‌ و شهرسازی، شهرهای بالای ۱۰۰هزار نفر که متولی آن بنیاد مسکن و شهرهای جدید و روستاها که متولی آن شرکت عمران عالیشهر است.

وی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن سالانه یک میلیون مسکن ساخته می‌شود، اضافه کرد: از این مقدار یک پنجم آن مربوط به مناطق روستایی است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر  با بیان اینکه مجموع پروژه‌های در حال ساخت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر ۳۰۳۴ واحد است، افزود: این مسکن‌ها در شهرهای برازجان، گناوه، چغادک، جم، دیلم، کنگان، خورموج، اهرم، دیّر و عالیشهر ساخته خواهند شد.

مقدم در خصوص مراحل ساخت مسکن‌ها با مسئولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر اظهار کرد: تا کنون عملیات اجرایی ۲۹۸۵ واحد آغاز شده که برای ۲۶۴۵ واحد در بانک عقد قرارداد انجام شده و از این تعداد فونداسیون ۱۳۷۹ واحد تکمیل و در آخر اسکلت و سقف ۴۱۰ واحد تمام شده است.

وی با بیان اینکه این نهاد متولی ساخت مسکن ملی برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان است و به‌ ۲ صورت کار را انجام می‌دهد، اظهار کرد: نخست ساخت مسکن آپارتمانی که طی ۲ سال در صورت پرداخت به‌موقع آورده تحویل خواهد شد و دیگری واگذاری زمین‌های ۲۰۰ و ۲۲۰ متری به واجدین شرایط جهت ساخت مسکن است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر  با اشاره به وجود برخی مشکلات برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد: در شهرهایی همچون گناوه، دیّر، وحدتیه، تنگ‌ارم، آبپخش، دلوار و شبانکاره با مشکل تامین زمین روبه‌رو هستیم. البته برخی از این شهرها به دلیل آنکه زیر ۲۵هزار نفر جمعیت دارند و متقاضیانشان می‌توانند از تسهیلات ساخت در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بهره‌مند شوند، استقبال هم پایین است اما برای مثال در شهر گناوه ۸۰۴ متقاضی و در شهر بندر ریگ ۱۹۶ متقاضی وجود دارد که به دلیل تامین نشدن زمین در مرحله تائید نهایی درخواست قرار دارند.

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مختلف طرح نهضت ملی مسکن در این استان از ۲درصد(مرحله آماده‌سازی) تا ۷۰ درصد انجام گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر درصد پیشرفت فیزیکی هر پروژه‌ نهضت ملی مسکن در این استان را به شرح زیر اعلام کرد:

پروژه‌های فعال نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰هزار نفر استان بوشهر

 عنوان پروژه میزان پیشرفت فیزیکی
۸۰ واحدی جم ۱۳ درصد
۹۵ واحدی گناوه ۸ درصد
۲۹۸ واحدی درنا ۱۴درصد
۱۲۴واحدی چغادک ۱۴درصد
۳۰ واحدی مهراز ۳۰درصد
۳۷واحدی دانش ۱۹درصد
۴۲ واحدی برازجان ۱۰درصد
۲۰ واحدی اهرم ۱۳درصد
۶۰ واحدی خورموج ۵۲درصد
۸۴ واحدی خورموج ۷۰درصد
۲۸۸واحدی خورموج ۱۴درصد
۲۱۶واحدی کنگان ۷درصد
۸۰واحدی بنک ۴۷درصد
۱۶۲واحدی دیلم ۳۴درصد
۶۴واحدی دیّر ۳۸درصد

به گفته مقدم، مابقی پروژه‌ها تنها در مرحله آماده‌سازی (۲درصد ) قرار دارند.

وی در خصوص مراحل ثبتنام در طرح نهضت ملی مسکن تا رسیدن به مرحله اجرا گفت: متقاضیان ابتدا در سامانه ثبتنام کرده‌اند، پس از پایش سامانه و تائید متقاضی واجد شرایط، احراز هویت انجام و افتتاح حساب صورت و پرداخت ۴۰ میلیون تومان آورده صورت می‌گیرید (تخصیص پروژه در این مرحله صورت می‌گیرید). از این رو در حالی که بیش از ۲۸ هزار و ۴۷۳نفر در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ثبتنام کرده‌اند و ۱۱ هزار و ۴۵۸ متقاضی واجد شرایط و زمین برای آنها تامین شده است اما تنها ۳۰۲۴ نفر مبلغ ۴۰ میلیون آورده اولیه خود را پرداخت کرده‌اند!

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر ادامه داد: از ۳۰۳۴ تخصیص پروژه طرح نهضت ملی مسکن در این استان ۱۳۷۹ واحد در مرحله بعد از فونداسیون و ۱۶۵۵ واحد در مرحله قبل از فوندانسیون قرار دارند و نهایت تا ۲ ماه آینده از این مرحله عبور خواهند کرد.

مقدم اعلام کرد که اولین پروژه افتتاحی طرح نهضت ملی مسکن در خورموج خواهد بود که اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و احتمالا متری پنج میلیون و ۵۰۰ تومان برای متقاضیان تمام خواهد شد اما پروژه‌های دیگر با هزینه‌های بالاتری تمام می‌شوند.

وی با بیان اینکه در بنیاد مسکن استان بوشهر پروژه‌ای نیست که آورده اولیه از سوی فرد پرداخت شده اما کار شروع نشده باشد، افزود: ۱۰ تا ۱۵ درصد ثبتنام کنندگان پای کار هستند.

طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید و روستاهای استان بوشهر

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید عالیشهر اظهار کرد: این شرکت متولی ساخت ۳۶۶۵ واحد در عالیشهر و ۷۹۰ واحد مسکن در چاه مبارک  است.

جهانبخش تل‌اشکی در خصوص تعداد واحدهای ویلایی، آپارتمانی و خود مالک در حال ساخت طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: در عالیشهر تاکنون ۱۷۴۲ واحد به همت سازندگان به صورت آپارتمان، ۲۱۴ واحد از سوی خود مالک در حال ساخت است و مابقی پروژه‌ها به دلیل نبود متقاضی عملیات اجرایی شروع نشده است. یعنی اینکه پروژه تعریف شده است و قرارداد نیز انعقاد شده اما متقاضی ندارد. در خصوص ویلایی نیز تفاهم نامه‌هایی منعقد شده اما هنوز در مراحل اولیه است و پس از قطعی شدن آمار دقیقی از پروژه‌های ویلایی می‌توان در اختیار مردم گذاشت.

وی تصریح کرد: مجموع تعداد واحدهای دارای قرارداد ساخت در طرح اقدام و نهضت ملی مسکن و خودمالک  و خیرین مسکن ساز در مجموع ۳۷۷۱ واحد در عالیشهر و ۷۹۰ واحد در شهر جدید چاه مبارک است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید عالیشهر درصد پیشرفت فیزیکی هر پروژه نهضت ملی مسکن را به شرح زیر اعلام کرد:

پروژه‌های فعال نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید

 عنوان پروژه میزان پیشرفت فیزیکی
پروژه ۵۲ واحدی ماهور ۲۷درصد
پروژه ۱۶واحدی فاخته ۴ ۱۰درصد
پروژه ۲۳۲ واحدی فلامینگو ۶درصد
پروژه ۳۷۵ واحدی الوند ۶درصد
پروژه ۶۸۴ واحدی دنا ۵درصد
پروژه ۱۶۰ واحدی تعهد ساخت یا خود مالک ۲۷درصد
پروژه ۵۴ واحدی خودمالک ۵۵درصد

تل‌اشکی تصریح کرد: پروژه ۵۲ واحدی ماهور عالیشهر با ۲۷درصد پیشرفت فیزیکی و در حال اجرای اسکلت است. پروژه ۱۶واحدی فاخته ۴ با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله اتمام فونداسیون، پروژه ۲۹۸ واحدی درنا که به صورت کارگزاری در اختیار بنیاد مسکن است ۸۳/۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که از این تعداد ۹۶ واحد اتمام فونداسیون، ۲۴ واحد اتمام اسکلت و مابقی اجرای فونداسیون قرار دارد، پروژه ۲۳۲ واحدی فلامینگو با ۶ درصد در حال اجرای زیرسازی، پروژه ۶۷ واحدی مهراز و دانش به ترتیب ۳۳ درصد و ۱۹درصد در حال اجرای اتمام اسکلت و سقف هستند، پروژه ۳۷۵ واحدی الوند با ۶ درصد پیشرفت فیزیکی که از این تعداد ۱۰۵ واحد اتمام فونداسیون و مابقی در حال اجرای آرماتوربندی فونداسیون است. پروژه ۶۸۴ واحدی دنا با  ۵درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرای زیرسازی قطعات است، پروژه ۱۶۰ واحدی تعهد ساخت یا خود مالک با ۲۷ درصد در حال اجرای اسکلت و همزمان دیوار چینی است. پروژه ۵۴ واحدی خودمالک با ۵۵درصد پیشرفت فیزیکی به همت شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب در حال اجرای سفت کاری چاه مبارک در حال تکمیل آماده‌سازی معابر است که تعداد ۷۳ قطعه زمین به صورت ویلایی به افراد واجد شرایط و ساکنین واگذار شده که با شرایط تعهد ساخت باید احداث کند.

لازم به ذکر است که تکرار برخی پروژه‌ها از سوی بنیاد مسکن استان بوشهر و شرکت عمران شهر جدید عالیشهر بدان جهت است که مسئولیت پروژه با شرکت عمران شهر جدید عالیشهر است و بنیاد مسکن پیمانکار است.

وی در خصوص واگذاری زمین به اشخاص عنوان کرد: در شهر عالیشهر با توجه به اینکه تاکنون نسبت به انعقاد قرارداد ساخت انجام شده واگذاری زمین به اشخاص به غیر از آن دسته از افراد که با شرایط تعد ساخت به خودمالکین داده شده است زمین دیگری واگذار نشده است و در مورد شهر جدید چاه مبارک  تاکنون ۷۳ قطعه زمین به متراژ ۱۷هزار متر مربع  به صورت انفرادی به اشخاص واجد شرایط واگذار شده است که با دریافت تسهیلات بانکی امکان ساخت و ساز فراهم است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر عنوان کرد:  از آنجایی که طرح نهضت ملی مسکن متقاضی محور است، در صورت پرداخت به موقع آورده‌ها از سوی متقاضیان نیمه اول سال ۱۴۰۲ شاهد افتتاح اولین پروژه خواهیم بود.

تل‌اشکی در پاسخ به این سؤال که آیا در واگذاری و تأمین زمین مشکل وجود داشته است یا خیر؟ گفت: با توجه به تمامی مشکلاتی در تأمین منابع مالی وجود داشته تاکنون در مورد شهر چاه مبارک بر اساس سهمیه ۲۰۸۴ واحد تأمین شده و برای شهر جدید عالیشهر از ۶۰۰۰ واحد داخل محدوده شهر تأمین زمین انجام شده و ۲۰۰۰ واحد مابقی نیز از طریق بحث توسعه و الحاق بوده که هنوز به ما ابلاغ نشده و به محض ابلغ امکان آن فراهم خواهد شد.

وی عنوان کرد: ۲۸۴ نفر تاکنون در مرحله فونداسیون (پرداخت وجه) قرار دارند و به همین ترتیب متناسب با اتمام فونداسیون‌ها تقاضای پرداخت وجه داده خواهد شد و پس از اجرای اسکلت و سقف نیز مرحله دوم از متقاضیان در خواست خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر، بر اساس بخش نامه‌های وزارت راه و شهرسازی مبلغ پایه که برای طرح نهضت در شهر جدید عالیشهر در نظر گرفته شده است. هزینه ساخت مسکن از قرار هر متر مربع چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که برخی از هزینه شامل( پروانه ساختمانی، تهیه نقشه، نظام مهندسی، کارشناسی‌های بانک، انشعابات و علی الخصوص تعدیل) در این مبلغ در نظر گرفته نشده است و در پایان کار بر اساس قیمت تمام شده به مبلغ اضافه خواهد شد. بنابراین قیمت قطعی برای اتمام پروژه نمی‌توان در نظر گرفت. همچنین هزینه ساخت مسکن در شهر جدید چاه مبارک پنج میلیون ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده، از این مبالغ ۳۵۰ میلیون از طریق تسهیلات بانکی و مابقی از طریق آورده مردمی است.

تل‌اشکی با بیان اینکه  اشخاصی که وجه اولیه ( ۴۰ میلیون تومان) را پرداخت کرده باشند به عنوان متقاضی مؤثر شناخته می‌شوند، عنوان کرد: در شهر جدید عالیشهر بر اساس ثبت نامی که تاکنون انجام شده ۴۴درصد متقاضیان مؤثر و ۵۶درصد متقاضیان غیر مؤثر و در شهر جدید چاه مبارک: ۲۲درصد متقاضیان مؤثر و ۷۸ درصد متقاضیان غیر مؤثر هستند.

وی عنوان کرد: در عالیشهر ۱۷ هزار و ۷۸۵ نفرثبتنام کرده‌اند، ۳۷۶۶ نفر تائید نهایی، ۳۷۶۵ نفر افتتاح حساب و در کل تخصیص پروژه برای ۳۴۲۷ نفر انجام شده و در شهر چاه مبارک نیز ۱۷۳۶ نفر ثبتنام، ۳۷۵ نفر تائید نهایی و ۳۷۴ نفر افتتاح حساب انجام داده‌اند و در مجحموع تخصیص پروژه برای ۱۴۸ نفر انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر در پاسخ به سؤال خبرنگار که آیا پیمانکاران از آورده متقاضیان عقب‌تر هستند یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه قرار دادها به صورت طرح و ساخت است و فرایند اخذ تائیدات از طریق سازمان نظام مهندسی و پروانه نیز در زمان اجرای پروژه مؤثر است عقب ماندگی و یا تأخیر قابل توجهی نداشته‌اند و متناسب با آورده متقاضیان و دریافت تسهیلات بانکی تاکنون کار پیش رفته است.  

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.