تاریخ انتشار : 1400/5/19 چاپ خبر
افزایش مشکلات حوزه خرما؛

رطب‌ها راهی به سردخانه پیدا نکردند/ تفاوت نرخ‌نامه با انتظارها

برداشت رطب در استان بوشهر آغاز شده و خرما نیز به زودی باید برداشت شود ولی فعالان حوزه خرما همچنان برای انبار محصول خود در سردخانه‌ها با مشکلاتی روبرو هستند.

به گزارش سایت خبری"جنوب24" استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و سالانه ۱۶۵ هزار تن خرما در سطح ۳۴ هزار هکتار از اراضی نخیلات این استان تولید می‌شود.

شهرستان دشتستان به عنوان مرکز تولید خرمای استان بوشهر بیش از ۷۰ درصد تولید خرمای استان را به خود اختصاص داده است و افراد زیادی در این شهرستان در حوزه خرما فعال هستند.

طی سال‌های اخیر با افزایش ظرفیت سردخانه‌های کشاورزی، فرصت خوبی برای نگهداری خرما و حفظ کیفیت آن فراهم شده است ولی هنوز هم نیازهای استان به صورت کامل تأمین نشده است.

یکی از مشکلات این روزهای فعالان حوزه خرما، عدم پذیرش رطب از سوی سردخانه‌ها است؛ به گونه‌ای که قیمت مصوب برای نگهداری رطب و خرما در سردخانه با انتظار سردخانه‌داران هم‌خوانی ندارد.

به اعتقاد سردخانه‌دارها با توجه به هزینه‌های بالاتر سردخانه‌ها در استان بوشهر، باید تغییراتی در نرخ مصوب صورت گیرد تا تأمین‌کننده هزینه‌های سردخانه‌ها و اقتصادی شدن فعالیت در این حوزه باشد.

کشاورزان، نخل‌داران، واحدهای بسته‌بندی، صنایع فرآوری، صادرکنندگان و… نیز انتظار دارند که خرمای آنها با نرخ مصوب در سردخانه‌ها پذیرش شود تا این نگهداری برای آنها نیز به صرفه باشد.

رطب‌ها راهی به سردخانه پیدا نکردند/ تفاوت نرخ‌نامه با انتظارها

لزوم افزایش سردخانه‌ها

حسن فریبرزی از اعضای خانه کشاورز در استان بوشهر و فعال حوزه خرما به خبرنگار مهر گفت: در استان بوشهر ۶۵ هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای وجود دارد و باید این ظرفیت افزایش یابد تا مردم امکان بهتری برای ذخیره‌سازی خرمای خود داشته باشند.

وی اضافه کرد: قیمت نگهداری خرما در سردخانه به مدت شش ماه به ازای هر کیلوگرم ۳۰۰ تومان تعیین شده است ولی سردخانه‌داران انتظار قیمت هزار تومان برای هر کیلوگرم را دارند که رقم بسیار بالایی است.

اجتناب سردخانه‌ها از پذیرش رطب

یکی دیگر از فعالان حوزه خرما نیز بیان کرد: در استان بوشهر با کمبود سردخانه روبرو هستیم و باید تلاش شود که زمینه توسعه ظرفیت سردخانه‌های استان بوشهر فراهم شود.

ارشدی بیان کرد: یکی از مشکلات خرما در این روزها این است که سردخانه‌ها از پذیرش رطب تازه مردم اجتناب می‌کنند و اعتقاد دارند که نرخ مصوب برای آنها بسیار پایین است و باید افزایش یابد.

رطب‌ها راهی به سردخانه پیدا نکردند/ تفاوت نرخ‌نامه با انتظارها

هزینه‌های بالای سردخانه‌ها

خدادادی از اعضای انجمن خرمای استان بوشهر و یکی از صادرکنندگان خرما نیز در این زمینه اظهار داشت: انتظار می‌رود دولت حمایت مناسبی را برای بهبود وضعیت خرما و فعالان این حوزه داشته باشد.

وی یکی از دلایل مشکلات در حوزه سردخانه‌ها را استهلاک و هزینه‌های بالای آن در استان بوشهر دانست و اضافه کرد: نگهداری رطب نیازمند دمای منفی ۲۱ درجه است و این موضوع سبب می‌شود هزینه‌های نگهداری افزایش یابد.

این صادرکننده خرما تاکید کرد: این وضعیت و نرخ‌نامه باعث شده تا در حال حاضر سردخانه‌ها فقط برای نگهداری خرما اقدام کنند و رطب را تحویل نگیرند.

فعالان خرما با سردخانه‌ها توافق کنند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای توسعه سردخانه‌های ویژه خرما در استان بوشهر تلاش‌های خوبی صورت گرفته و شاهد افزایش چشمگیر ظرفیت سردخانه‌های کشاورزی استان طی سال‌های اخیر هستیم.

سید حسین حسینی با اشاره به اینکه نرخ‌نامه نگهداری محصولات در سردخانه ابلاغ شده است اضافه کرد: هزینه‌های ایجاد سردخانه در استان بوشهر بیشتر است و استهلاک و هزینه‌های نگهداری آن نیز نسبت به دیگر نقاط کشور بیشتر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: در حالی که سازمان حمایت نرخ نگهداری هر کیلوگرم خرما در سردخانه را ۳۰۰ تومان اعلام کرده است، انتظار سردخانه داران، نگهداری خرما با نرخ ۷۰۰ تومان و برای رطب رقمی بالاتر از این است.

رطب‌ها راهی به سردخانه پیدا نکردند/ تفاوت نرخ‌نامه با انتظارها

وی تصریح کرد: در این شرایط باید بین باغداران و فعالان حوزه خرما با سردخانه‌داران باید توافق صورت بگیرد که هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع سردخانه‌دار باشد.

حسینی پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای رونق‌بخشی به بازار خرما را ضروری دانست و بیان کرد: در صورتی که تسهیلات مناسب به سرمایه‌گذاران، تجار، باغداران، فعالان حوزه خرما ارائه شود شاهد بهبود بازار و افزایش قیمت خرما خواهیم بود.

خرما وارد سبد خانوارها شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط نماینده دشتستان در سطح ملی اتفاقات خوبی در حوزه خرما رخ داده است و انتظار می‌رود با پیگیری مناسب در سطح ملی، تصمیماتی اتخاذ شود که در سال‌های آینده نیز نخل‌داران نگرانی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از خرمای کشور در داخل مصرف می‌شود، تصریح کرد: رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما باید با تبلیغات مناسب مردم را به مصرف خرما ترغیب کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تاکید کرد: بهترین اقدام این است که خرما وارد سبد مصرفی مردم شود. نهادهای حمایتی نیز می‌توانند خرما را به عنوان یکی از اقلام توزیعی در بسته‌های معیشتی خود قرار دهند.

حسینی خرما را یک محصول سلامت‌محور دانست و بیان کرد: خرما باید در سبد غذایی خانواده‌ها قرار گیرد و این موضوع نیازمند تبلیغات مناسب است.

انتظار می‌رود با توجه به اینکه نخلداران در حال برداشت خارک و رطب بوده و به زودی برداشت خرما نیز آغاز می‌شود، اقدامات اساسی برای تسریع در ساماندهی وضعیت سردخانه‌ها صورت گیرد.

انتهای پیام

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.