تاریخ انتشار : 1400/3/12 چاپ خبر
یادداشت

انتخابات شورای شهر؛ شعار و شهرت یا تعهد و تخصص؟

شوراها یکی از ارکان نظام و پارلمان محلی است که وظیفه مهم آنها پیگیری مسائل مهم شهری ، انتخاب شهردار و نظارت بر اجرای امور است.اعضای شورای شهر را با توجه به وظایف مندرج در قانون شوراها، اگر جمعی از متخصصان شهرسازی، معماری، فرهنگی، جغرافیایی،جامعه شناختی و حقوقی تشکیل دهند بهتر می توان مسائل و مشکلات شهری را حل کرد.

به گزارش سایت خبری" جنوب 24"  محمد حسن صلاحی منفرد: شوراها یکی از ارکان نظام و پارلمان محلی است که وظیفه مهم آنها پیگیری مسائل مهم شهری ، انتخاب شهردار و نظارت بر اجرای امور است.اعضای شورای شهر را با توجه به وظایف مندرج در قانون شوراها، اگر جمعی از متخصصان شهرسازی، معماری، فرهنگی، جغرافیایی،جامعه شناختی و حقوقی تشکیل دهند بهتر می توان مسائل و مشکلات شهری را حل کرد.

لذا شهرت، شعار و جناح بندی های سیاسی نباید دلیل بر انتخاب افراد باشد چرا که قرار است این افراد انتخاب شده به مدت ۴ سال زمینه ساز اصلی‌ترین تصمیمات شهری باشند.

با عنایت به نص صریح قانون اساسی درباره لزوم تشکیل و جایگاه شوراها، این مهم باید موردتوجه قرار گیرد که ماهیت شورای شهر یک ‌نهاد خدماتی- اجتماعی است که باید از نگاه سیاسی به این نهاد پرهیز کرد.

اما باید گفت ساختار و ضوابط انتخاب اعضای شوراها و همچنین صلاحیت مورد نیاز جهت کاندیداتوری برای ورود به این نهاد مردمی قابل قبول نیست چرا که درب انتخابات شوراها بر روی همه از هر صنف و با هر تخصصی باز است.

علی رغم اینکه مدیریت شهری به لحاظ عملکرد یک مجموعه سنگین و تخصصی می باشد، نیاز است افرادی در راس آن حضور داشته باشند که قوانین و مدیریت شهری، جغرافیایی و حقوق شهروندی را به خوبی بشناسند و یا حداقل تجربه کرده باشند.

داشتن افرادی در شورا که تخصص کافی و در حوزه های مدیریت شهری ارتباط نزدیکی با مدیران شهری داشته باشند، می تواند به انتخاب شهرداری قوی و کارآمد منجر شود و طبعا به دنبال آن شهری توسعه یافته را به همراه خواهد داشت.

اما نکته قابل توجه که از دوره های گذشته ی انتخابات شوراهای شهر تا کنون با آن مواجه بوده ایم این است که هر کسی و از هر صنف و گروهی بدون کمترین آگاهی و تخصصی از حوزه مدیریت شهری، پا به عرصه این انتخابات گذاشته تا شانس خود را برای تصاحب کرسی شورا محک بزند.

بی شک نمونه بارز چنین انتخاب‌هایی را همه ما در شهرهای مختلف سراغ داریم که افرادی که کم ترین تخصص کافی در حوزه شهری را دارند، اعم ازسیاستمدار، بازاری، بازنشسته،ورزشکار، پزشک، خواننده، هنر پیشه و ... با حزبی گری ، شعار و شهرت پا به این کارزار انتخاباتی گذاشته اند و متاسفانه مردم ما هم با انتخابشان نشان داده اند  که تخصص مرتبط و یا حتی نزدیک به امور شهرنشینی نامزدها کم اهمیت‌ترین دلیل انتخابشان است.

با این وصف باید گفت از کسانی که با لابی گری، حزبی گری، شعار و شهرت بدون تخصص کافی پا به شورای  تصمیم ساز شهری می گذارند نباید هم انتظار کار تخصصی و حل معضلات شهری را داشته باشیم.

لذا بهتر است به جای یک آدم خوب اما غیرمتخصص در میان آدم های متخصص بهترین‌ها را انتخاب کنیم چرا که اثرات بسیاری از تصمیمات شوراها برای همیشه در شهرها باقی خواهند ماند و نسل های بعد از ما هم باید تاوان تصمیم‌گیری همین افراد غیرمتخصص را بدهند.

نکته مهم دیگرکه نیاز به اشاره است داشتن برنامه نامزدهای انتخاباتی است که این افراد برنامه های مدون خود را به مردم ارائه دهند و این امرمستلزم این هست  که آنها هم ظرفیت شهر و هم زیر ساخت ها و کمبودهای شهری را بشناسند تا بتوانند با یک کار کارشناسی شده اهداف شهری را دنبال کنند.

در مجموع نظر نگارنده متن بر این است که نبود تخصص و نداشتن برنامه مدون و متناسب با ظرفیتهای شهر و همچنین نبود فیلتر های مناسب جهت احراز صلاحیت های کاندیداهای ورود به شورا ها شهر موجب تشکیل شورا با حداقل کارایی و همچنین بعضا باعث به وجود آمدن فساد در بدنه شوراها می شود که در نهایت نارضایتی مردم و پس رفت شهری را در پی خواهد داشت.

پس بیاییم با اندکی تأمل افرادی را انتخاب کنیم که نه شهر را دچار معضلات تاریخی کنند و نه آنکه با تصمیمات خود رشد تک بعدی را به شهر تحمیل سازند و در بخش های اساسی شهر را دچار یک عقب ماندگی جبران ناپذیر نمایند.

لذا تحقق این امر به نوع انتخاب ما در روز ۲۸ خرداد پیش رو بستگی دارد که باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد و بدانیم که  انتخاب چهره‌هایی  متخصص، متعهد، پاک دست، دلسوز  و با سابقه فعالیت در حوزه مدیریت شهری بیش‌ازپیش به تحقق شهری آباد و شهروندی شاد منجرخواهد شد.

انتهای پیام/

یادداشت: محمد حسن صلاحی منفرد (فعال اجتماعی)

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.