تاریخ انتشار : 1399/10/21 چاپ خبر

بافت تاریخی بوشهر در مسیر احیا/ مرمت بناها و بهبود آب و فاضلاب

اقداماتی برای مرمت و بازسازی بافت تاریخی بوشهر در دست اجرا است که باید تلاش شود این طرح‌ها در زمان مقرر تکمیل و به بهره‌برداری برسند.

به گزارش سایت خبری" جنوب 24"؛ بافت تاریخی بوشهر به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند و قیمتی برای استان و خصوصاً شهر بوشهر محسوب می‌شود و نیاز است که برای احیا و بازسازی این بافت تاریخی اقدامات لازم انجام شود.

بافت تاریخی بوشهر در کنار سواحل نیلگون خلیج فارس ۳۸ هکتار مساحت دارد که در ساخت این بافت از معماری خاصی استفاده شده است که در سطح کشور کم‌نظیر است.

حدود هزار سازه شامل ساختمان، بنا و بازار در این بافت قرار دارد که دارای سابقه تاریخی طولانی و درخشانی است که می‌طلبد نسبت به احیا و مرمت و بازسازی آن اقدام شود.

رفع مشکلات آب و فاضلاب و همچنین توسعه تأسیسات و زیرساخت‌های مورد نیاز در این بافت از جمله نیازهایی است که باید با جدیت برای رفع آن‌ها تلاش شود.

اقدامات خوبی برای مرمت بناهای موجود در این بافت تاریخی صورتی گرفته است و می‌طلبد با تأمین اعتبارات مورد نیاز، این طرح‌ها تکمیل شود.

مرمت معابر و بناها

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مساحت ۳۸ هکتاری بافت تاریخی بوشهر اظهار داشت: از ۴۰۰ بنای باارزش در بافت تاریخی بوشهر تاکنون ۸۰ پلاک ثبت ملی شده است.

نصرالله ابراهیمی با اشاره به مرمت و بازسازی برخی از بناها توسط اشخاص حقیقی و ادارات کل استان و ارگان‌های دولتی، خاطرنشان کرد: برخی از بناهای مرمت‌شده کاربری موزه دارند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای احیای بافت تاریخی بوشهر، اضافه کرد: استفاده از مشارکت‌های مردم و تقویت بخش خصوصی برای احیای بافت تاریخی به عنوان یک موضوع مهم مد نظر قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر از تصویب ۲۵ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌ها و ساماندهی بافت تاریخی بوشهر خبر داد و گفت: بازسازی گذر گردشگری، مرمت بناها، بهبود فضا و توسعه مبلمان شهری در بافت تاریخی بوشهر از برنامه‌های مهم در این بافت است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای مرمت و استحکام بخشی سازه‌ای و جداره‌ای عمارت‌های بافت افزود: برخی از بناها دارای قدمت بسیار بالایی هستند که برای احیا و بازسازی آن تلاش می‌شود.

رفع مشکلات آب و فاضلاب بافت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به منظور حفظ و نگهداری بافت تاریخی بوشهر، نسبت به توسعه و تقویت شبکه آب و فاضلاب در این محدوده اقدام شده است.

عبدالحمید حمزه‌پور از اجرای ۳۵ کیلومتر شبکه فاضلاب در بافت تاریخی بوشهر خبر داد و اضافه کرد: در بافت تاریخی بوشهر شبکه‌گذاری فاضلاب بیشتر به صورت لوله‌رانی انجام می‌شود.

وی پیشرفت شبکه فاضلاب در بافت تاریخی بوشهر را ۹۸ درصد عنوان کرد و ادامه داد: به خاطر عرض کم کوچه‌های بافت تاریخی بوشهر، پروژه‌های عمرانی به کندی پیش می‌رود و عملیات‌ها به صورت دستی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر از واگذاری ۲۰ هزار انشعاب فاضلاب در بافت تاریخ بوشهر خبر داد و بیان کرد: ۱۳۰ میلیارد تومان برای اجرای شبکه فاضلاب در بافت تاریخی بوشهر هزینه شده است.

وی با اشاره به اجرای پروژه فاضلاب بافت تاریخی بوشهر که در محلات چهارگانه کوتی، دهدشتی، بهبهانی‌ها و شنبدی و خیابان‌ها و محلات اطراف آن تاکید کرد: ۴۰ درصد این طرح با دو ایستگاه پمپاژ وارد مدار بهره‌برداری شده است.

لزوم توسعه بافت تاریخی

استاندار بوشهر نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در عرصه احیا بافت تاریخی بوشهر گفت: بافت تاریخی بوشهر ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد و باید از همه ظرفیت‌ها برای بهبود فضای آن استفاده شود.

عبدالکریم گراوند ادامه داد: با اجرای طرح‌های احیا و بازسازی، شاهد اتفاقات مبارکی در بافت تاریخی بوشهر هستیم، ضمن اینکه اجرای پروژه مهم فاضلاب در بافت تاریخی بوشهر، به احیا این منطقه کمک شایان توجهی کرده است.

وی گفت: با هدف تسریع در اجرای پروژه فاضلاب بافت تاریخی بوشهر، اقدامات و هماهنگی‌های لازم برای کمک به افراد ساکن در بافت تاریخی بوشهر که تمکن مالی ندارد برای اجرای پروژه فاضلاب انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.