تاریخ انتشار : 1398/10/10 چاپ خبر
گردشگران ۱۰ برابر جمعیت شهر است ؛

قطب گردشگری جنوب اسیر کمبود امکانات/ لزوم تقویت زیرساخت‌ها

بوشهر - گناوه به عنوان نقطه هدف سفر بسیاری از گردشگران در پائیز و زمستان و ایام نوروز محسوب می‌شود که باید امکانات این شهر از جمله فضاهای اقامتی و تفریحی متناسب با گردشگران بهبود یابد.

به گزارش سایت خبری "جنوب24"؛ عصمت اسماعیلی: بندر گناوه از مهمترین و زیباترین  بنادر شناخته شده در جنوب کشور است که با جاذبه‌های بی‌نظیر خود در سال‌های اخیر مورد توجه ویژه مسافران و گردشگران از سراسر کشور قرار گرفته است.

وجود جاذبه‌های طبیعی در کنار موقعیت‌ها و جاذبه‌های تجاری این بندر را به یک مکان بسیار ممتاز برای حضور گردشگران تبدیل کرده است و هر ساله شاهد افزایش میزان حضور گردشگران هستیم.

ساحل زیبا و ماسه‌ای، وجود لنج‌های تجاری و ماهیگیری، بازارهای تجاری با وفور اجناس و قیمت‌های مناسب و روستاهای گردشگر پذیر در اطراف و در کنار همه این جاذبه‌ها، مردمانی خونگرم و مهمانواز باعث شده تا هموطنان از هر فرصتی برای سفر به این بندر زیبا و استفاده از جاذبه های آن بهره مند شوند.

حضور مسافران و گردشگران در تمام طول سال در این بندر تداوم دارد ولی با مساعد شدن هوا از اوایل فصل پاییز و به‌ویژه در تعطیلات آخر هفته این بندر میزبان تعداد زیادی از مسافران و گردشگران از شهرها و نقاط مختلف کشور پهناورمان است.

شهر گناوه کمتر از ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد ولی در برخی از ایام سال و خصوصا تعطیلات، تعداد گردشگران این شهر، میلیونی می‌شود و تعداد گردشگران چندین برابر کل جمعیت شهر می‌شود.

حضور گردشگران در این شهر نیازمند فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌هایی است تا بتواند پاسخگوی نیازهای حجم مسافر ان وارد شده به این بندر بوده  و  لحظات فرحبخشی را برای این مهمانان به همراه داشته باشد.

از سویی فراهم کردن امکانات و ساماندهی مناطق گردش‌گرپذیر و رفع نواقص بخصوص در ساحل که مهمترین مکان تفریحی هم برای مردم این بندر و هم برای مسافران محسوب می شود از خواسته های مهم مردم و مسافران است.

فراهم کردن امکانات برای جمعیت میلیونی مسافر و گردشگر  در بندری کوچک که تعداد مسافران آن بخصوص در برخی روزها به چندین برابر کل جمعیت شهرستان می رسد به طور حتم کاری دشوار است اما انتظار گردشگران همین است اگر چه تلاش هایی از سوی مسئولان این بندر برای آسایش و رفاه مسافران و گردشگران و ایجاد فضایی مناسب برای تفرجگاه شهروندان  صورت گرفته اما هنوز هم تا رسیدن به حالت ایده‌آل فاصله است.

وجود برخی مشکلات و کمبود برخی امکانات همواره از سوی مسافران و مردمی که ساحل دریا مهمترین تفرجگاه آنها است بیان می شود و انتظار دارند که هر ساله شاهد رفع بیشتر این نواقص و ایجاد امکانات مناسب تر برای بهره مندی بهتر از این فضا باشند.

فراهم کردن امکانات برای جمعیت میلیونی مسافر و گردشگر  در بندری کوچک که تعداد مسافران آن بخصوص در ایام نوروز به چندین برابر کل جمعیت شهرستان می رسد به طور حتم کاری دشوار است اما انتظار می رود با برنامه‌ریزی‌های گسترده و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از این فرصت برای توسعه صنعت گردشگری شهرستان و بهبود اقتصاد منطقه بهره لازم برده شود.

حضور انبوه گردشگران در گناوه می‌طلبد که آمادگی مناسبی برای حضور این گردشگران فراهم شود تا شاهد کمترین مشکلات باشیم و خدمات‌دهی مناسبی در این راستا صورت گیرد.

گناوه مقصد گردشگری است

معاون عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهر گناوه یکی از مقاصد گردشگری برای مردم نقاط مختلف کشور است و در ایام نوروز حضور گردشگران در این شهر اوج می‌گیرد.

مهرداد ستوده اضافه کرد: در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری تلاش گسترده‌ای صورت گرفته است و طرح‌های مهمی در دست اجرا است که تلاش می‌شود این طرح‌ها در سریع‌ترین زمان تکمیل و به بهره‌برداری برسند.

وی تقویت زیرساخت‌های ارتباطی و بهبود وضعیت راه‌های شهرستان گناوه را به عنوان یکی از اولویت‌های مهم عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا چند طرح در دست اجرا است که انتظار می‌رود تا دهه فجر شاهد افتتاح آن باشیم.

معاون استاندار بوشهر با اشاره به پروژه پل ورودی گناوه گفت: این پل دارای اهمیت بالایی از نظر گردشگری است و موقعیت استراتژیکی دارد و ورودی یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور قرار گرفته که باید هر چه زودتر تکمیل شود.

توسعه زیرساخت‌ها در گناوه

ماندنی عربزاده رئیس شورای اسلامی شهر گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون فراهم کردن امکانات رفاهی و گردشگری در ساحل و سایر نقاط شهر گفت: احداث ۳۲چشمه سرویس بهداشتی برای پارک هنرمندان در ساحل به تصویب رسیده که با روش های نو و به‌روز و با تمام تجهیزات و امکانات ساخته شوند و تا نوروز آماده بهره برداری باشند.

وی افزود: علاوه بر آن در پنج نقطه دیگر شهر با تایید کارشناسان نسبت به جانمایی برای چشمه های بیشتری نیز شورا مصوبه ای را در اختیار شهرداری قرار داده است.

رئیس شورای اسلامی شهر گناوه گفت: برای زیبایی و استراحت همشهریان و گردشگران صندلی‌هایی از نوع بتون در سه رنگ تهیه و در ساحل نصب شده ولی هنوز تمام ساحل پوشش داده نشده که به مرور تمام ساحل را در برمی‌گیرد  و در حاضر از پل خور شروع شده و تا نزدیکی دانشگاه تعبیه شده است.

وی بیان کرد: گل‌کاری گلدان های ساحلی، رنگ آمیزی دیوارهای ساحلی مانند دانشگاه آزاد و مسکن مهر، رنگ آمیزی آلاچیق ها و نقاشی در برخی نقاط ساحلی در حال انجام است.

عربزاده تصریح کرد: به زودی المان گناوه با طرح جدید لوله‌ای مسی در کنار ساحل روبروی شهدای گمنام نصب خواهد شد و کمپینگ ساحلی نیز ساماندهی و وضعیت بهتری پیدا می کند.

وی ادامه داد: شهرداری در حال رایزنی است که بتواند در زمین ساحلی روبروی مسکن مهر مجموعه بزرگ تفریحی- ورزشی-تجاری و گردشگری را با کمک بخش دولتی و با مالکیت شهرداری کلید بزند که در این زمینه همکاری برخی وزارت خانه ها و سازمان ها را می طلبد.

رئیس شورای اسلامی شهر گناوه گفت: نصب دوش های ساحلی با متد و روش های جدید نیز اجرا خواهد شد.

عربزاده خاطر نشان کرد: طرح ها و برنامه های دیگری در حال بررسی است که در صورت اجرایی بودن و عدم موانع عملیاتی خواهند شد.

افزایش امکانات بهداشتی در گناوه

معاون اجرایی شهرداری گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: شهرداری گناوه کما فی السابق همه ساله برای استقبال از مهمانان نوروزی برنامه هایی در دست انجام دارد که از جمله آنها در خصوص سرویس های بهداشتی در پارک معلم ۱۲ چشمه، بلوار بندر پیاده رو سلامت هشت چشمه، پارک بعثت نوروزآباد هشت چشمه، پارک هنرمندان ۳۲ چشمه در دستور احداث است و همچنین ادامه اجرای پیاده راه سلامت به طول ۶۵۰ متر، اصلاح و ترمیم سرویس بهداشتی ساختمان اجری ساحل، رنگ آمیزی و زیبا سازی نوار ساحلی که هم اینک در حال انجام است، ساماندهی کمپینگ ساحلی، احداث چند مورد نمازخانه برای رفع مشکل با راه‌اندازی امکانات موجود، افزایش تابلوهای راهنمای شهری بویژه تابلوهای دروازه ای در مبادی ورودی و خروجی شهر، گلکاری، اصلاح و هرس درختان است.

احداث مجتمع گردشگری ساحلی

کرامت‌الله طاهری افزود: موضوع احداث مجتمع گردشگری ساحلی در بخشی از ساحل ازجمله زمین پارکینگ بزرگ ساحلی و قسمتی از کمپینگ هم در دستور کار بوده که طراحی فاز اول آن صورت گرفته و برای بررسی و تأمین اعتبار به استانداری فرستاده شده که باعنایت به قول استاندار محترم در سفر ایام عید امسال مبنی بر حمایت و تامین اعتبار امید است محقق شود.

وی  اظهار داشت: نگاه شهرداری برای استقبال از مهمانان فقط منحصر به یک بخش خاص از شهر و یا یک فصل خاص از سال نیست و با توجه به مساعد شدن هوای منطقه  در پاییز و زمستان و حتی بهار و حضور گردشگران ما سعی داریم در همه حال امکانات لازم را جهت پذیرایی از گردشگران و آسایش شهروندان مهیا کنیم.

طاهری اضافه کرد:  در حال حاضر تمامی واحدها و دوایر شهرداری گناوه درگیر عمران شهری و زیباسازی منظر شهر هستند و چند پروژه مهم از جمله پل خور گردشگری و خیابان حاشیه آن خور و خور شمالی نیز در حال انجام است که امید داریم در موعد مقرر به اتمام برسند.

معاون اجرایی شهرداری گناوه پیرامون چشمه های سرویس بهداشتی و حمام گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجه ای سرویس و حمام در شهر  وجود دارد و در سال قبل نیز حدود ۱۲۰ چشمه سرویس بهداشتی پیش ساخته و ۳۲ چشمه حمام پیش ساخته نیز اضافه شده که آماده استفاده هستند.

وی پیرامون نمازخانه و سرویس های ساحل گفت: مشکلات مربوط به سرویس های بهداشتی و نمازخانه ساحل در حال حاضر با جدیت توسط شهرداری پیگیری و مسئولان تاسیسات و ناظر خدمات شهری این شهرداری در حال  پیگیری و انجام اقدامات لازم جهت رفع هر چه سریع‌تر مشکلات موجود است.

توسعه زیرساخت های گردشگری گناوه

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر با اشاره به موقعیت و جایگاه شهرستان گناوه اظهار داشت: گناوه از شهرستان‌های مهم و تاثیرگذار در سطح استان بوشهر است و باید توجه ویژه ای به این شهرستان شود.

وی افزود: زیباسازی ورودی شهر گناوه امری بسیار مهم است، چرا که گناوه شهری توریستی است و جمعیت زیادی گردشگر و توریست وارد این شهر می شوند که ضرورت دارد نسبت به زیباسازی ورودی این بندر و همچنین نسبت به توسعه زیرساخت های گردشگری در ساحل گناوه اهتمام ورزیم.

استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: در حوزه آب و فاضلاب نیز باید از منابع داخلی و همچنین منابع ملی و استانی نسبت به بهبود وضعیت و جلب رضایت مردم اقدام شود.

چهره شهر گناوه باید بانشاط شود

گراوند تصریح کرد: چهره شهر گناوه باید بانشاط شود تا مورد استفاده گردشگران و مردم بومی شهرستان قرار گیرد.

استاندار بوشهر به فرماندار شهرستان گناوه ماموریت ویژه ای داد تا نسبت به تغییر چهره شهر گناوه و بهبود وضعیت مبلمان شهری و زیباسازی ساحل در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهد.

گراوند یادآور شد: بدون تردید زیباسازی چهره شهر و تغییر مبلمان شهری موجبات رضایت مندی مردم خواهد شد و امیدوارم این مهم با تلاش مدیران ذیربط در کمترین زمان ممکن محقق شود.

گناوه در حالی به عنوان قطب گردشگری استان بوشهر و جنوب کشور شناخته می‌شود که بیشترین حضور گردشگران در این شهر مربوط به ایام نوروز است و گاها گردشگرانی به تعداد بیش از ۱۰ برابر جمعیت شهر وارد این شهر می‌شوند و می‌بایستی امکانات این شهر متناسب با این تعداد گردشگر توسعه یابد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.