تاریخ انتشار : 1401/9/20 چاپ خبر

لزوم نگاه ویژه به میزبان پارس جنوبی

شهرستان گنگان میزبان بخش عمده تاسیسات و صنایع پارس جنوبی است و انتظار می‌رود که وزارت نفت نگاه ویژه‌تری به این شهرستان داشته باشد.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" منطقه پارس جنوبی به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور محسوب می‌شود که بخش عمده گاز کشور از این منطقه تأمین شده و در تولید محصولات پتروشیمی نیز سهم بسزایی دارد.

تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی دارای دو بخش دریایی و خشکی است که گاز با خط لوله‌هایی به طول حدود ۱۰۰ کیلومتر از دل دریا بیرون کشیده می‌شود و به ساحل کنگان و عسلویه منتقل می‌شود.

از مجموع محدوده ۴۶ هزار هکتاری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، ۱۶ هزار هکتار در شهرستان کنگان، ۱۴ هزار هکتار در شهرستان عسلویه قرار گرفته و البته منطقه پارس شمالی هم دارای ۱۶ هزار هکتار وسعت است که در محدوده شهرستان‌های دیر، دشتی، تنگستان و بوشهر قرار دارد.

از مجموع ۲۴ فاز پالایشگاهی (معادل ۲۸ فاز) در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال حاضر تمامی فاز پالایشگاهی به استثنای فاز ۱۴، در حال بهره برداری است.

در منطقه‌ای که تا این میزان توسعه صنعتی صورت گرفته است، انتظار می‌رود که اهالی محیط پیرامونی نیز مورد توجه قرار گیرد و صنعت برای رفع مشکلات و تأمین نیازهای آنها پای کار باشد.

مسئولیت‌های اجتماعی، اشتغال بومی‌ها، مسائل زیست‌محیطی در حاشیه

در سال‌های آغاز اجرای فازهای پارس جنوبی، اولویت در برداشت هر چه سریع‌تر از این میدان مشترک بود و همین موضوع سبب شد که مسائلی چون مسئولیت‌های اجتماعی، اشتغال بومی‌ها، مسائل زیست‌محیطی، توجه به محیط پیرامونی و.... در حاشیه قرار گیرد.

رفته رفته با افتتاح فازهای پارس جنوبی و وارد مدار تولید شدن این منطقه، انتظارات مردم استان بوشهر به عنوان میزبانان این صنعت مطرح شد که صدر آنها اشتغال و توسعه زیرساخت‌های محیط پیرامونی بود.

دولت‌های مختلف وعده‌هایی برای احقاق سهم ۵۰ درصد نیروی بومی در صنایع پارس جنوبی را داده‌اند ولی اکنون بر اساس آمار کمتر از ۳۰ درصد نیروهای شاغل در پارس جنوبی بومی هستند.

شهرستان کنگان که بیشترین سهم را در میزبانی از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی دارد، استحقاق دریافت خدمات ویژه‌ای از صورت این منطقه است؛ کاری که تاکنون محقق نشده است و مردم همچنان منتظر تحقق وعده مسئولان هستند.

کنگان به حق خود نرسیده است

رئیس شورای شهر کنگان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بخش اعظمی از میدان بزرگ پارس جنوبی به عنوان قلب تپنده اقتصادی کشور در شهرستان کنگان واقع شده است و سالهاست کنگان این دیار مهربان و مهمان نواز را به عنوان دروازه و البته قطب اقتصادی کشور می‌شناسند.

ابوذر حسین‌پور اضافه کرد: به رغم برخی خدمات انجام شده بویژه در سال‌های اخیر که بیشتر توسط شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس بوده و شایسته تقدیر است، قدری این دروازه و قطب انرژی و اقتصاد بودن، در حد همان اسم باقی مانده است.

وی ادامه داد: گواه بر این ادعا این است که به نوعی در ابعاد و شاخص‌های مختلف از جمله مسئولیت‌های اجتماعی آثار درخشان و شایان که حق و شأن مردم منطقه باشد کمتر دیده می‌شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت تبیین صحیحی در این راستا برای تنویر افکار عمومی از ناحیه صنعت و یا دول نظام صورت نگرفته است و یا خدمات هدفمند و با برنامه نبوده و ماهیتی پراکنده و برخی مواقع حالت مقطعی داشته است.

کنگان به حق خود نرسیده است/ لزوم نگاه ویژه به میزبان پارس جنوبی

وی خاطرنشان کرد: از طرفی با نگاهی به روی دوم سکه اقدامات صنعت برای عیال خود نیز باید گفت وزارت پول دار دولت یعنی نفت برای منابع انسانی خود هم در حوزه‌های خدماتی، فرهنگی، آموزشی، رفاهی و … برنامه چندان مشخص و مدونی که نمود جامع و متقنی داشته باشد در سنوات گذشته نداشته است.

انتظار می‌رود شرایطی فراهم شود تا مردم کنگان که میزبانان خوبی برای مهمان خود یعنی صنعت بودند نیز از برخی حقوق مسلم خود متنعم شوند و رابطه دوستی صنعت با مناطق پیرامونی برقرار و تقویت و تحکیم یابد

حسین‌پور بیان کرد: در زمانی که در منطقه کنگان هنوز هیچ پالایشگاهی احداث نشده بود، این منطقه در آن برهه از زمان از ساختار سازمانی کاملی برخوردار بود، اما اکنون و با این حجم عظیم پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های احداث شده و یا در شرف احداث، ساختاری که باید تقویت شود به یکباره با کج سلیقگی در اواخر دولت قبل از لحاظ کمی و کیفی منابع انسانی به شدت تضعیف شد.

رئیس شورای شهر کنگان تاکید کرد: بنده در همان موقع این مسئله را به‌عنوان یک مطالبه گر اجتماعی فریاد زدم و البته برخی بزرگان شهرستان نیز تذکر جدی در این خصوص به مسئولین مربوطه دادند.

وی افزود: اینها در حالی است که منطقه پارس ۲ کنگان با این حجم از کار و حضور صنعت در این منطقه و توسعه روزافزون نیازمند ساختاری کامل و جامع و حداقل در حد معاونت مدیر عامل و با اختیارات ویژه است.

حسین‌پور اظهار داشت: انتظار داریم در آستانه سفر معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به شهرستان عسلویه، مسئولان و مقامات استانی و محلی و فعالان اجتماعی فرصت را غنیمت شمرده و اصلاح ساختار سازمانی منطقه ویژه کنگان را مطالبه کنیم و بخواهیم ساختار معاونت مدیر عامل در امور کنگان را تصویب کنند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود همه ساختمان‌های دائم اداری و مسکونی کارمندان و کارکنان در شهرستان کنگان احداث و البته به تبع و در کنار این اقدام لازم و ضروری، دامنه مسئولیت‌های اجتماعی صنعت با تعریفی دقیق و متقن در چارچوبی قانونی‌تر توسعه یابد تا مردم این خطه که همواره میزبانان خوبی برای مهمان خود یعنی صنعت بودند نیز از برخی حقوق مسلم خود متنعم شوند و رابطه دوستی صنعت با مناطق پیرامونی برقرار و تقویت و تحکیم یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر کنگان تصریح کرد: امیدواریم مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به این مهم اهتمام جدی و عملی ورزند و زمینه امیدواری بیشتر را در این زمینه و سایر موارد عام المنفعه را فراهم کنند.

لزوم نگاه ویژه به کنگان

امام جمعه کنگان با تاکید بر لزوم رعایت عدالت در توزیع مسئولیت‌های اجتماعی صنعت اظهار داشت: شهرستان کنگان میزبان صنایع عظیم پارس جنوبی است و انتظار می‌رود که به صورت ویژه‌تری دیده شود.

حجت الاسلام محمود محمودی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و اختصاص اعتبارات صورت گرفته است ادامه داد: درخواست ما رعایت عدالت است و شهرستان‌هایی که تاثیرپذیری بیشتری از این صنایع دارند باید بهتر و ویژه‌تر دیده شوند.

وی بیان کرد: عدالت غیر از مساوات است و عدالت اقتضا می‌کند سهم کنگان به دلیل میزبانی از صنعت، میزان سرمایه‌گزاری‌های در این منطقه و افزایش جمعیت، در بهره‌مندی از مسئولیت‌های اجتماعی صنعت به مناطق پیرامونی بیشتر از جاهای دیگر باشد.

به گفته امام جمعه کنگان، با قانونمند کردن الزام شرکت‌ها به انجام مسئولیت اجتماعی هم صنعت وظایف خود را در قبال میزبان خود می‌داند و هم مردم و مسئولان مطالبات خود را در چارچوب تعیین شده دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.