تاریخ انتشار : 1401/9/20 چاپ خبر
برای تحقق آینده‌ای بهتر؛

کودکان کار بوشهر نیازمند توجه بیشتر/آموزش و خدمات سلامت تقویت شود

تقویت ارائه خدمات در حوزه‌های آموزشی، بهداشت و درمان و مهارت‌های فنی به کودکان کار می‌تواند نقش مهمی در تحقق آینده‌ای بهتر برای این قشر داشته باشد.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" موضوع کودکان کار به عنوان یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی در جوامع مختلف مطرح است که تلاش‌هایی برای ساماندهی این گروه و رسیدگی به مسائل و مشکلات آنها صورت گرفته است.

بسیاری از کودکان کار شرایط لازم را برای آموزش، تفریح و ورزش، تغذیه و… را ندارند و می‌طلبد که مسئولان با نگاهی ویژه برای تأمین نیازهای کودکان کار طراحی و برنامه‌ریزی مناسب را داشته باشند.

علی‌رغم تلاش‌هایی که برای رسیدگی به امور کودکان کار صورت گرفته است، هنوز هم مشکلات فراوانی در این قشر وجود دارد که باید جدی‌تر از گذشته به این موضوعات پرداخته شود.

آموزش یکی از حقوق اساسی کودکان است که برای کودکان کار با چالش روبرو است و انتظار می‌رود که با ایجاد فضا و شرایط مناسب، کودکان کار در بوشهر بتوانند از خدمات آموزشی مورد نیاز خود بهره‌مند شوند.

در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور و کار کودکان در خیابان بر کودک، خانواده و جامعه، نشست کودکان کار و خیابانی در بهزیستی شهرستان بوشهر برگزار و موضوعات مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

کودکان کار برای آینده آماده شوند

کارشناس آسیب‌های اجتماعی مدیریت بهزیستی بوشهر با تاکید بر لزوم توجه ویژه به کودکان کار گفت: کودکان به دلیل کار طاقت فرسا با انواع و اقسام افسردگی‌ها، اضطراب‌ها و نگرانی‌ها مواجه می‌شوند که اصلاً کار با سن کودک هیچ تناسبی ندارد.

سیده زهرا حسینی خاطرنشان کرد: کودکان به واسطه کار چنان فرسوده و پژمرده می‌شوند که دیگر در آینده جامعه نمی‌توانند بازده اقتصادی مفیدی داشته باشند.

وی بر تشکیل کمیته مشترک، برنامه ریزی برای اجرایی نمودن مفاد تفاهم‌نامه، تشکیل جلسات منظم در راستای اقدامات و تعهدات تعیین شده با حضور نمایندگان بین دستگاهی تاکید کرد.

کودکان کار بوشهر نیازمند توجه بیشتر/آموزش و خدمات سلامت تقویت شود

ارائه خدمات رایگان سلامت به کودکان کار

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر نیز ضمن ارج نهادن به فعالیت‌های تخصصی در حوزه آسیب‌های اجتماعی در این ن شست گفت: کار کودک کودکان را در فضایی قرار می‌دهد که باید نقش بزرگسالان را انجام دهند و خیلی زود با دنیای کودکی خداحافظی می‌کنند و از آرزوهای آنها دور می‌افتند.

حمید حبیبی نیا با اشاره به برخی مشکلات کار کودکان خاطرنشان کرد: این کودکان هیچگاه خاطره خوبی از دوره کودکی شأن به یاد نخواهند داشت.

وی افزود: مرکز بهداشت در همه زمینه‌ها آمادگی لازم را برای خدمات درمانی و بهداشتی رایگان در مناطق حاشیه روستایی و آسیب خیز و ارزیابی با حضور تیم تخصصی دارد و پا به پای بهزیستی شهرستان حرکت خواهد کرد.

آموزش رایگان کودکان کار

معاون مرکز فنی و حرفه‌ای بوشهر نیز بر آموزش رایگان در زمینه‌های شغلی جهت ایجاد اشتغال جهت کسب درآمد برای خانواده‌ها با معرفی از سوی بهزیستی شهرستان بوشهر اعلام آمادگی کرد.

حسین زارعی ادامه داد: این آمادگی را داریم که از همه ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات مناسب به این گروه استفاده کرده تا برای آینده توانمندتر شوند.

شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بوشهر در سخنانی بر اینکه آموزش و پرورش طرحی را جهت شناسایی کودکان بازمانده از تحصیلی دارد اذعان داشت: با تحقیقاتی که صورت گرفته تعدادی از کودکان بازمانده از تحصیل در سطح شهرستان بوشهر را داریم.

کودکان کار بوشهر نیازمند توجه بیشتر/آموزش و خدمات سلامت تقویت شود

پریوش چمکوری تاکید کرد: امیدوارم با همکاری و هم افزایی با مجموعه بهزیستی بتوانیم نسبت به شناسایی این افراد اقدامات بسیار مؤثری انجام دهیم.

سرمایه‌گذاری آموزشی برای کودکان کار

مدیر بهزیستی شهرستان بوشهر گفت: کودکان اثرپذیرترین، انعطاف‌پذیرترین و در عین حال آسیب‌پذیرترین گروه جامعه انسانی هستند که ظرفیت قابل توجهی برای یادگیری دارند و آنچه فرد در کودکی یاد می‌گیرد، دارای اثر بلندمدت در طول حیات اوست

آرزو منوچهری با بیان اینکه کار کودک، حقوق اساسی کودکان را مورد تجاوز قرار می‌دهد خاطرنشان کرد: وجود کار کودک در جامعه یک فاجعه بزرگ انسانی است.

وی ادامه داد: کودکی که به دلیل فقر اقتصادی به محیط‌های کار کشیده می‌شود در واقع فقر را در خود جاودانه می‌کند.

منوچهری افزود: امروزه بر همگان آشکار شده است که کار کودک بر رشد جسمی کودک تأثیر منفی دارد و سلامتی کودک را به خطر می‌اندازد کار کودک به رشد شناختی- عاطفی کودک از جنبه روانی آسیب‌های جدی وارد می‌سازد و بدین طریق احساسات و دلبستگی های کودک لطمه شدیدی می بیند.

وی اضافه کرد: بالاترین نرخ بازگشت سرمایه آموزشی در میان گروه‌های سنی مختلف، مربوط به سرمایه‌گذاری آموزشی برای کودکان کار است که وظیفه ما مسئولین است که نسبت به این قشر در معرض آسیب‌های اجتماعی کمک کنیم.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.