تاریخ انتشار : 1401/4/13 چاپ خبر

آشفته بازارمسکن دربوشهر/ سرگردانی مستأجران در دریای پرتلاطم اجاره

چند سال است که بازار مسکن در استان بوشهر حال‌و روز خوبی ندارد و با کلانشهرها برابری می‌کند، به‌گونه‌ای که افزایش قیمت مسکن، رهن و اجاره‌بها به‌خصوص در شهر بوشهر سرسام‌آور شده است.

به گزارش سایت خبری "جنوب 24"  فرهاد پروین: تابستان که می‌شود هم‌زمان با گرمای خرماپزان استان بوشهر بازار اجاره‌بها نیز در این استان داغ می‌شود و قیمت‌ها سیر صعودی به خود می‌گیرد.

داغی بازار اجاره‌بها و رهن در استان و شهر بوشهر در برخی از ماه‌ها به‌گونه‌ای است که مردم این دیار حاضر هستند گرمای بالای ۶۰ درجه را می‌توانند تحمل کنند ولی فریادشان از دیدن قیمت‌های رهن و اجاره بالا می‌آید.

مسکن از مهمترین و اصلی ترین نیازهای هر خانواده‌ای است که افراد یا باید خانه‌ای داشته باشند و یا اینکه درآمدی مناسب که بتواند هزینه‌های رهن و اجاره مسکن را تحمل کرده و هزینه‌های آن را تأمین کنند.

بوشهر با کمبود زمین روبرو است و علاوه بر اینکه به صورت یک شبه‌جزیره است، بخش زیادی از اراضی شهر را نهادهای مختلف در اختیار دارند که این موضوع توسعه مسکن را با مشکل و چالش روبرو کرده است.

این موضوع سبب شده تا هزینه‌های تأمین زمین، ساخت و در مجموع قیمت مسکن در این شهر بالاتر از دیگر نقاط باشد و این موضوع خانه‌دارشدن را برای بسیاری از افراد سخت و یا غیرممکن کرده است.

افزایش قیمت مسکن بر روی نرخ رهن و اجاره‌بها نیز تأثیر گذاشته و باعث شده تا مستأجران برای تأمین مسکن مورد نیاز خود نقاط مختلف شهر را زیر و رو کنند و شاید بالاخره به چیزی که می‌خواهند نرسند.

خانه‌به‌دوشی بومیان در دریای نابسامان اجاره‌بها

علی احمدی یکی از شهروندان بوشهری که به همراه همسرش برای پیدا کردن خانه تلاش می‌کرد در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: تنگک‌ها همیشه یکی از محله‌هایی بوده که افراد کم‌درآمد برای خرید یا اجاره و رهن خانه به آنجا می‌رفتند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در چند سال گذشته و هر چند وقت یک‌بار قیمت‌ها اجاره و رهن چند ده درصد افزایش پیدا می‌کند.

احمدی اضافه کرد: اگر شما پارسال خانه‌ای متوسط مثلاً به قیمت یک‌میلیون و نیم برای زندگی اجاره می‌کردید، همان خانه امسال باید سه میلیون و نیم کرایه بدهید و اگر رهن خانه‌ای ۱۰۰ میلیون تومان بوده الان باید ۲۵۰ میلیون تومان رهن بدهید.

وی تصریح کرد: مشکل اینجاست که همین قیمت جدید هم چند صباحی بیشتر دوام نمی‌آورد.

آشفته بازارمسکن دربوشهر/ سرگردانی مستأجران در دریای پرتلاطم اجاره

این شهروند بوشهری افزود: افزایش هزینه‌های صاحب‌خانه‌ها از دیگر عواملی است که صاحب‌خانه‌ها از دلیل‌های خود برای افزایش رهن و اجاره بیان می‌کنند.

احمدی گفت: بعضاً برخی صاحب‌خانه‌ها دیده شده می‌گویند حقوقم هزینه‌های زندگی خودم و بچه بیکارم را کفاف نمی‌دهد و مجبورم از طریق کرایه‌خانه این هزینه‌ها را تأمین کنم.

وی تأکید کرد: این وضعیت باعث شده که تنگک‌ها هم برای افراد کم‌درآمد جای گرانی بشود و مجبور به کرایه در شهر جدید عالی شهر و یا روستای گورک بشوند و شاید هم روستاهای اطراف بروند.

اوضاع آشفته اجاره و رهن در بوشهر

صادق محمدی یکی دیگر از شهروندان بوشهری اضافه کرد: شعله‌های افزایش قیمت‌های اجاره و رهن، خواب و خوراک را از مستأجران خانه‌به‌دوش گرفته است.

وی بیان کرد: آشفته بودن اوضاع اجاره و رهن در بوشهر، مستأجران را خانه‌به‌دوش کرده و گرانی مسکن سبب شده بومی‌ها اجاره‌نشین شوند.

محمدی که از چند روز است در پی جواب کردن صاحب‌خانه‌اش به دنبال خانه رهن و اجاره‌ای است و به گفته وی از این بنگاه به آن بنگاه در شهر بوشهر دیگر نای راه رفتن ندارد افزود: وضعیت رهن و اجاره در شهر بوشهر وضعیت مطلوبی ندارد.

وی بیان کرد: به‌طوری‌که قیمت مسکن در این استان با کلان‌شهرها برابری می‌کند و این امر قدرت خرید متقاضیان فاقد مسکن را با مشکل مواجه کرده است.

عدم نظارت اتحادیه

یکی از فعالین عرصه مسکن در شهر بوشهر اظهار داشت: در شهر بوشهر سقف ۲۰ درصد افزایش اجاره‌بها به‌هیچ‌وجه رعایت نمی‌شود.

علی ناصری بابیان اینکه مالکان هرچقدر بدهی و نیاز مالی اجاره و رهن را مشخص می‌کنند گفت: برخی بنگاه‌داران نیز بازار گرمی می‌کنند و موجب افزایش قیمت می‌شوند که اتحادیه مشاور املاک در بوشهر بر روی آن‌ها نظارت ندارد به‌طور مثال آقایی که در بنگاه املاک کار می‌کند هیچ‌گونه مجوزی ندارد، یک نفر مسئول بنگاه، دارای مجوز است ولی افراد دیگر که در آنجا کار می‌کنند بدون مجوز هستند و دوره‌ای هم نگذرانده‌اند.

یکی از عواملی که موجب افزایش طوفانی نرخ خانه در بوشهر شده است عدم نظارت اتحادیه است، اتحادیه بنگاه املاک فقط مجوزها را صادر می‌کند و نظارت کافی ندارد و در برخی بنگاه‌ها اصلاً نظارت ندارد وی تأکید کرد: یکی از عواملی که موجب افزایش طوفانی نرخ خانه در بوشهر شده است عدم نظارت اتحادیه است، اتحادیه بنگاه املاک فقط مجوزها را صادر می‌کند و نظارت کافی ندارد و در برخی بنگاه‌ها اصلاً نظارت ندارد.

وی تصریح کرد: برخی بنگاه‌ها با توجه به شرایط بر روی رهن و اجاره با توافق مالک مبلغی را اضافه می‌کنند و برخی بنگاه املاکی‌ها هم با انصاف هستند.

ناصری افزود: حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد بنگاه املاکی‌ها در سطح بوشهر متأسفانه بی‌انصافی می‌کنند و دست به افزایش قیمت‌ها می‌زنند که بازهم به عدم نظارت درست اتحادیه بنگاه املاک در بوشهر برمی‌گردد.

وی افزود: اتحادیه بنگاه‌های املاک که می‌تواند نظارت کافی داشته باشد، حدود قیمتی برای املاک مشخص باشد به‌عنوان‌مثال در خیابان عاشوری یا هلالی بوشهر قیمت را با توجه به سال ساخت و محل مشخص کنند و همین‌طور در سایر نقاط شهر را می‌شود با کار کارشناسی مشخص کنند که متأسفانه این کار صورت نمی‌گیرد.

ناصری بابیان اینکه وضعیت نابسامان رهن و اجاره‌بها در بوشهر فریاد مستأجران را درآورده است افزود: قیمت‌هایی نجومی رهن و اجاره در بوشهر موجب گرفتاری مردم در کشتی بدون ناخدای رهن و اجاره شده است.

افزایش ۵۰ درصدی اجاره‌بها در بوشهر

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بوشهر گفت: افزایش اجاره‌بها نسبت به سال قبل در شهر بوشهر حداقل ۵۰ درصد بوده است.

احسان آستانه در خصوص رعایت دستورالعمل ۲۰ و ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها ابلاغی دولت اظهار داشت: هنوز مصوبه‌ای مبنی بر دستورالعمل ۲۰ و ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها به استان بوشهر ابلاغ نشده است و به محضی که به ما ابلاغ شود، اتحادیه نیز به زیرمجموعه یعنی مشاورین املاک ابلاغ خواهد کرد.

وی در خصوص نظارت بر مشاورین املاک در بوشهر افزود: پایش مستمر مشاورین املاک در بوشهر صورت می‌گیرد به‌عنوان‌مثال در دو هفته گذشته با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر از تمامی واحدهای صنفی زیرمجموعه اتحادیه صورت گرفت که هر چند انگشت‌شمار ولی برخی واحدها پلمب شده‌اند و بعد از رفع نواقص برطرف و ادامه فعالیت برای آن‌ها میسر شد.

آستانه اضافه کرد: گروه‌هایی برای رسیدگی به شکایات و حل اختلاف داریم که اگر تخلفی باشد مردم با مراجعه به اتحادیه با طرح شکایت می‌توانند مشکلات خودشان را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه مالک نرخ اجاره‌بها را بر اساس عرف منطقه، نرخ تورم، افزایش نرخ کالاهای اساسی تعیین می‌کند گفت: اکثریت مالکین در استان بوشهر از طریق اجاره‌بها امرارمعاش می‌کنند و شغل دیگری ندارند.

آستانه اضافه کرد: نقش بنگاه‌های املاک در اجاره‌بها فقط حذف صورت مسئله است و ما نمی‌توانیم عوامل اساسی و سرشاخه از جمله افزایش نرخ مصالح ساختمانی، قیمت کالاهای اساسی افزایش داشته باشند، طبیعی است این افزایش در اجاره‌بها هم رخ خواهد داد.

وی اضافه کرد: با وضعیت اقتصادی فعلی کمتر صاحب‌خانه‌ای را می‌توان پیدا کرد که افزایش اجاره‌بها با حداقل قیمت داشته باشد.

کمبود مسکن در بوشهر

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بوشهر گفت: کمبود مسکن در شهر بوشهر یکی از دلایل افزایش قیمت است درنتیجه بسیاری از خانواده‌ها به دلیل اینکه نمی‌توانند افزایش اجاره‌بها را پرداخت کنند مجبورند به حاشیه شهر و یا روستاهای نزدیک برای زندگی بروند.

وی در خصوص منازل خالی در استان بوشهر اظهار داشت: آمار این منازل در استان بوشهر نسبت به سایر شهر و کلان‌شهرها بسیار آمار کمتری است.

دلال در همه صنف و همه جهان وجود دارد ولی مشاور املاک را نمی‌توان مقصر افزایش اجاره‌بها دانست آستانه اضافه کرد: منازل خالی در سامانه اسکان ثبت خواهند شد و بسیاری از خدمات مبنی بر این است که افراد مسکن خود را در این سامانه معرفی کنند و بعد از آن اگر خانه خالی باشد یا اجاره‌بها بیش از عرف منطقه برایش در نظر گرفته باشد به‌تبع مالیات بیشتری هم برای مالک در نظر گرفته می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بوشهر گفت: افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در استان بوشهر وجود داشته است و ما نمی‌توانیم این موضوع را منکر بشویم و با وضعیت فعلی عدم تقارن عرضه و تقاضا و افزایش مواد اولیه ساخت مسکن افزایش اجاره‌بها را باید پیش‌بینی می‌کردیم.

وی با تأکید بر اینکه دلال در همه صنف و همه جهان وجود دارد ولی مشاور املاک را نمی‌توان مقصر افزایش اجاره‌بها دانست گفت: در خصوص آموزش مشاورین املاک از سال ۱۳۹۸ کارگاه‌های تخصصی مشاورین املاک توسط اتحادیه در بوشهر شکل‌گرفته است و مسائل اولیه حقوقی را آموزشی می‌دادیم که متأسفانه دو سال اخیر با شیوع کرونا که کلاس‌های حضوری به کلاس‌های آنلاین کیفیت آموزش کاهش پیدا کرد و از سال جاری کارگاه‌های حضوری ما نیز از سرگیری خواهد شد.

متأسفانه در بازار اجاره با وجود آنکه دولت مصوبه ۲۰ درصد را مصوب کرده اما صاحب‌خانه‌ها این موضوع را به‌هیچ‌عنوان قبول نمی‌کنند و در صورت اعتراض مستاجرین حکم تخلیه خانه را می‌دهند.

بر این اساس روند مهاجرت از شهرها به سمت روستاها و حاشیه شهرها در استان بوشهر افزایش بوده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت مسکن حتی در حاشیه شهر نیز افزایش چشمگیری داشته است.

وضع بازار فروش مسکن در استان بوشهر خوش نیست و گرانی بر آن سایه انداخته است اما در این آشفته‌بازار، مستأجران همانند جاشوهای گرفتار در طوفان دریایی چشم‌انتظار کمک هستند و بیشترین فشار را متحمل شده‌اند که می‌طلبد مسئولین چاره‌ای برای تحقق مصوبه دولت در استان بوشهر داشته باشند.

 

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.