تاریخ انتشار : 1401/3/21 چاپ خبر

بی‌توجهی به محیط زیست در استان بوشهر/ فلرها می‌سوزند و می‌سوزانند

بیش از دو دهه از آغاز سوختن فلرهای گاز در پارس جنوبی می‌گذرد و علیرغم وعده‌های مسئولان برای کاهش فلرسوزی در این منطقه، محیط زیست جنوب استان بوشهر در مسیر نابودی است.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" علی اکبر قیصری: به نقل از خبرگزاری مهر، از ۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است اما در جنوب استان بوشهر و به ویژه شهر عسلویه از این هفته به اسم نابودی محیط زیست با حضور صنعت و غفلت مدیران آن یاد می‌شود.

سوختن فلرها، پساب فاضلاب‌ها و بوی گاز تأسیسات پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مستقر در قطب اقتصاد، انرژی و صنعت کشور هر روز محیط زیست جنوب استان بوشهر را به سمت نابودی هدایت می‌کند.

با توجه به اصل پنجاه قانون اساسی لازمه ایجاد هرگونه تأسیسات صنعتی، جلوگیری از تخریب محیط زیست و اجرای قوانین حفظ محیط زیست می‌باشد؛ اما با گذشت دو دهه از حضور صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در جنوب استان بوشهر همچنان به رعایت قوانین حفظ محیط زیست توجهی نمی‌شود.

لازم است مدیران صنایع برای مردم ساکن در جنوب استان بوشهر شفاف سازی کنند که در حوزه محیط زیست، HSE، جمع آوری فلرها، پساب فاضلاب‌های پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و حتی جابجایی مخازن چه اقداماتی انجام دادند.

در دنیا امروز مسئله‌ای تحت عنوان HIA (ارزیابی اثر صنایع بر سلامت) وجود دارد با رویکرد اینکه تمام صنایع بزرگ در ابتدای ایجاد و راه اندازی می‌بایست پیوست سلامت داشته باشند.

بی‌توجهی به محیط زیست در استان بوشهر/ فلرها می‌سوزند و می‌سوزانند

در واقع این پیوست سلامت است که نشان می‌دهد؛ ایجاد و بهره‌برداری از هر پالایشگاه و پتروشیمی چه آثار و عوارضی بر محیط زیست و ساکنین بومی اطراف خود دارد و در قبال آن اثر برای مردم، چه تمهیداتی باید اتخاذ کرد.

دستورالعمل پیوست سلامت و رعایت استانداردها از شهریورماه سال ۹۲، یعنی ۹ سال قبل ابلاغ شد، در صورتی که بیشتر پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مستقر در منطقه حدود ۱۵ تا ۲۰ سال از ایجاد و تأسیس آنها می‌گذرد؛ بر این اساس می‌توان گفت هیچکدام از آنها پیوست سلامت ندارند و یا استانداردها را رعایت نمی‌کنند.

شدت بالای فلزات سنگین خطرناک

به گفته دکتر شکرالله فرخی مسئول دبیرخانه پایش آلودگی صنایع نفت، گاز و انرژی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و عضو رسمی آکادمی آلرژی آمریکا، «تحقیقاتی میدانی بر رسوبات ساحلی منطقه نایبند عسلویه که توسط دبیر خانه پایش آلودگی‌ها انجام شد، نشان می‌دهد فلزات سنگین خطرناک و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه ای به عنوان محصولات سمی صنعتی پتروشیمی و گاز وجود دارد و میزان آن به شدت بالاست.»

به گفته وی «مطالعات دیگری بر روی درختان منطقه نخل تقی و روستاهای عسلویه باز هم غلظت فلزات سنگین مثل سرب، کادمیم، قلع و … به شدت بالاست که با اثرات سمی خود، برای سلامتی انسان‌ها خطرناک است.»

حتی مطالعات سال ۹۶ - ۹۵ دکتر فرخی با محور بررسی بیماری آسم و آلرژی در هوای عسلویه نشان دهنده شیوع فوق العاده بالای بیماری آسم و طبع آن بیماری‌های حساسیتی دیگر در آب و هوای عسلویه به نسبت شهرهای دیگر بود.

بی‌توجهی به محیط زیست در استان بوشهر/ فلرها می‌سوزند و می‌سوزانند

وعده‌های مسئولان نتیجه نداد

اینکه مدت‌هاست اجرای طرح توسعه پایدار با هدف بازیافت و مصرف آلاینده‌های پارس جنوبی نقل محافل است زیبنده قطب پایتخت انرژی نیست و میزان اجرای آن باید به صورت کامل و شفاف برای مردم بیان شود.

در چندین مورد بیان شد فلرهای برخی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها جمع آوری شده است؛ اما در واقع مکان فلرها عوض شد، حتی گفته‌های رئیس سازمان محیط‌زیست وقت مبنی بر «تبدیل مشعل سرخ به مشعل سبز» صرفاً جو سازی رسانه‌ای بود.

فعالان اجتماعی و حامیان محیط زیست بر این باورند که هزینه تجمیع و استفاده از گاز فلرها و احداث نیروگاه‌های برق در کنار آن باعث شده پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های منطقه الزامی برای کاهش میزان آلودگی و اجرای دستورالعمل‌های صنعت سبز نداشته باشند اینکه چرا اعتراضات حامیان محیط‌زیست، مردم جنوب استان بوشهر و حتی نمایندگان بوشهر در مجلس شورای اسلامی نتوانسته جلو سوختن فلرها و انتشار گازهای سمی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مستقر در منطقه بگیرید خود جای سوال بسیار دارد.

نکته مهم آن است گسترش صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ارتباط تنگاتنگی با زندگی اجتماعی و محیط زیست اطراف آن دارد و اگر نظارت مستمری صورت نگیرید و جلوی گسترش فلرها و دفع پساب فاضلاب صنایع گرفته نشود، اثرات و عوارض شدید و جبران ناپذیری بر زندگی و سلامتی مردم خواهد داشت.

در واقع فعالان اجتماعی و حامیان محیط زیست بر این باورند که «هزینه گزاف تجمع، جمع آوری و استفاده از گاز فلرها و حتی احداث نیروگاه‌های تولید برق در کنار آن باعث شده پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های منطقه الزامی برای کاهش میزان آلودگی و اجرای دستورالعمل‌های صنعت سبز نداشته باشند.»

با این حال مردم جنوب استان بوشهر از مدیران و مسئولان استانی و کشوری انتظار دارند با حضور صنعت نفت و گاز و پتروشیمی که زندگی عادی آنها یعنی کشاورزی، دامپروری و صیادی دچار مشکلات عدیده ای کرده، صرفاً با کاهش میزان آلودگی به حفظ محیط زیست پیرامون آنها کمک کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.