تاریخ انتشار : 1401/3/20 چاپ خبر
پای لنگ درمان در استان بوشهر؛

زیرساخت‌ها درمانی در شان مردم بوشهر نیست

استان بوشهر با وجود نقش مهمی که در اقتصاد کشور ایفا می‌کند با کمبودهای مختلفی از جمله در زیرساخت‌های درمانی روبرو است که باعث شده بسیاری از نیازهای مردم تامین نشود.

به گزارش سایت خبری"جنوب24"  فرهاد پروین: استان بوشهر میزبان صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی است که از شمال تا جنوب این استان را احاطه کرده‌اند و بخش عمده بهترین زمین‌های این استان در اشغال صنایع است.

این استان بیشترین میزان درآمد سرانه را برای کشور دارد و بیش از نیمی از صادرات کشور از طریق بنادر و گمرکات استان بوشهر انجام می‌شود ولی مردم آن سهمی در این درآمدها ندارند.

استان بوشهر برخوردار و محروم است و با مشکلات فراوانی در حوزه آب، راه، برق، اشتغال، ارتباطات، بهداشت و درمان و… روبرو است که با نقش این استان در اقتصاد کشور هیچ تناسبی ندارد.

یکی از مهمترین ضعف‌ها و چالش‌ها در استان بوشهر مربوط به حوزه بهداشت و درمان است که هم از نظر زیرساخت‌ها و هم از نظر نیروی انسانی، ضعف‌های فراوانی در استان وجود دارد.

کمبود تخت‌های بیمارستانی، امکانات و تجهیزات بروز تشخیصی و درمانی و نبود پزشک متخصص باعث شده تا بسیاری از نیازهای مردم استان بوشهر در بیمارستان‌های استان تأمین نشود و برای درمان به خارج از استان مراجعه کنند.

با وجود صنایع بزرگی که در استان بوشهر وجود دارد، بار مراجعات به مراکز درمانی استان بوشهر به خاطر نیروهای غیربومی صنایع افزایش یافته است و انتظار می‌رود این صنایع به خاطر کارکنان خودشان هم که شده نگاه بهتری به حوزه درمان استان داشته باشند.

یک بیمارستان و ۵۰۰ هزار نفر

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دشتستان به عنوان بزرگترین شهرستان استان بوشهر با مشکلات و چالش‌های فراوانی در زمینه درمان روبرو است.

ابراهیم رضایی بیان کرد: فقط یک بیمارستان در شهرستان دشتستان وجود دارد که باید پاسخگوی ۵۰۰ هزار نفر جمعیت این شهرستان و مناطق پیرامونی آن باشد که به هیچ وجه پاسخگوی این حجم مراجعات نیست.

وی بر لزوم توسعه زیرساخت‌های درمانی در استان بوشهر تاکید کرد و ادامه داد: احداث بیمارستان دوم در دشتستان یک نیاز ضروری است که باید زمینه‌ساز رفع نیازهای مردم باشد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان در صورت تکمیل می‌تواند بخشی از بار درمانی در این شهرستان را بردارد که شاهد بهبود خدمات رسانی خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه دشتستان باید ویژه‌تر دیده شود ادامه داد: برخی از بخش‌های شهرستان دشتستان به اندازه یک شهرستان جمعیت دارند و دشتستان را نباید مانند دیگر شهرستان‌های استان دید.

وضعیت زیرساخت‌ها در شأن مردم نیست

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از وضعیت ارائه خدمات درمانی در استان بوشهر اظهار داشت: زیرساخت‌های کنونی بهداشت و درمان استان بوشهر به هیچ وجه درخور شأن مردم نیست.

عبدالکریم جمیری بهبود زیرساخت‌های درمانی استان بوشهر را یک ضرورت دانست و ادامه داد: باید با ترسیم یک نقشه راه برای بهبود وضعیت زیرساخت‌های درمانی استان بوشهر، روال بهتری را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه در بعضی جاها می‌توان با تجمیع امکانات خدمات بهتری ارائه کرد، اظهار داشت: در جزیره خارگ باید این تجمیع امکانات بین دستگاه‌ها اتفاق بیفتد تا خدمات رسانی بهتری در حوزه بهداشت و درمان به مردم انجام شود، ولی این کار باید با محوریت و پیگیری دانشگاه علوم پزشکی اتفاق بیفتد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید با توسعه زیرساخت‌ها و تأمین نیروی انسانی مناسب، نیازهای درمانی مردم در استان بوشهر تأمین و ارائه شود.

‏سفرهای‬ پرتعداد ‬ به شیراز برای درمان

معاون توسعه مدیریت و منابع‏ استاندار بوشهر گفت: مشکلات بخش درمان این استان از جمله نبود شبکه درمان بخش خصوصی و ضعف در سرمایه‌گذاری و ماندگار نبودن پزشکان متخصص و فوق تخصص نیازمند آسیب‌شناسی و چاره‌اندیشی است.

اصغر جعفری اظهار کرد: ۵۰ تا ۶۰ درصد سفر مردم بوشهر به شیراز برای استفاده از زیرساخت‌های درمانی و پزشکان متخصص این شهرستان است و کمبود این امکانات در استان بوشهر زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: بهبود زیر ساخت‌های درمانی استان بوشهر کیفیت زندگی بوشهری‌ها را افزایش می‌دهد که لازم است بیمه‌ها بویژه سلامت که به قشرهای ضعیف جامعه خدمت‌رسانی می‌کند، در کنار اقدامات معمول خود در این زمینه نیز اقدام کنند.

صنایع در حوزه درمان کمک کنند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: صنایع مستقر در استان بوشهر باید سهمشان را در بیماری زدایی به معنای واقعی تأمین و جبران کنند و به کمک‌های ناچیز بسنده نکنند.

حسن ملکی‌زاده اظهار داشت: باید در شیوه‌نامه آلایندگی و پیوست سلامت بازنگری شود و یک طرح و شیوه‌نامه جامعی برای این موضوع نوشته شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: باید با یک کار کارشناسی دقیق‌تر شیوه‌نامه آلایندگی و پیوست سلامت نوشته و تصویب شود.

ملکی‌زاده با تأکید بر اینکه صنایع مستقر در استان بوشهر سهمشان در حوزه سلامت را به‌صورت واقعی ادا کنند گفت: سهم کمک و حمایت صنایع از حوزه سلامت باید به‌صورت عملیاتی و کارشناسی مشخص شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر این است که برای بازنگری و بازنویسی دقیق‌تر پیوست سلامت یک کارگروهی تشکیل شود و در آن میزان حمایت صنایع مستقر در استان به حوزه سلامت و بیماری زدایی به‌صورت دقیق و کارشناسی مشخص شود.

 

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.