تاریخ انتشار : 1401/2/31 چاپ خبر

فقر زیرساخت در قطب گردشگری جنوب / 3 هتل برای میلیونها گردشگر

گناوه قطب گردشگری جنوب کشور است که در زمینه زیرساخت‌های این صنعت دچار کمبودهای اساسی بوده و نیازمند نگاه ویژه در توسعه و ایجاد فضاهای اقامتی است.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" عصمت اسماعیلی: به نقل از خبرگزاری مهر، شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر به دلیل دارا بودن جاذبه‌های گردشگری بی نظیر از جمله ساحل بکر و زیبا، و بازارهای پررونق تجاری مقصد گردشگرانی از سراسر ایران به خصوص در سال‌های اخیر بوده است.

این شهرستان تا پیش از شیوع کرونا با پذیرش میلیون‌ها مسافر و گردشگر به عنوان قطب گردشگری به شمار می‌رفت اما با شیوع کرونا و به منظور حفظ سلامت مردم و علیرغم قرار گرفتن در آستانه نوروز روشنایی پارک‌ها و سواحل خاموش، بازارها تعطیل و راه‌ها مسدود شد و ورود مسافر کاهش چشمگیر یافت و حتی در مواقعی ممنوع شد.

امسال با گذشت دو سال از همه گیری کرونا و به تدریج با سیر کاهشی شیوع این ویروس و گسترش واکسیناسیون عمومی، شرایط برای سفرهای نوروزی مهیا شد و در تعطیلات نوروزی پذیرای بیش از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر و گردشگر بود تا بار دیگر صنعت گردشگری این شهرستان سرپا و برای فعالیتی دوباره زنده شود.

شهرستان گناوه علیرغم داشتن ظرفیت‌های فراوان در زیرساخت‌های مهم همچنان دچار فقر است و زیرساخت‌های گردشگری این شهرستان از جمله در زمینه امکانات رفاهی، اسکان، ورزشی، تفریحی و فرهنگی نیازمند توسعه است.

این شهرستان با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت که در تمام طول سال پذیرای گردشگران و در ایامی از سال پذیرای جمعیتی میلیونی است از حداقل زیرساخت‌های گردشگری از جمله کمبود هتل و اقامتگاه‌های بوم گردی رنج می‌برد و توسعه این زیرساخت‌ها با توجه به موقعیت تجاری و گردشگری در آن ضروری است.

در حال حاضر گناوه دارای سه هتل، یک هتل آپارتمان، دو مهمان پذیر و یک بوم گردی در حال احداث است که هتل‌ها از نوع یک تا دو ستاره هستند.

با توجه به جایگاه شهرستان گناوه در گردشگری و جذب مسافر و گردشگر احداث هتل‌های چهار و پنج ستاره و توسعه امکانات اقامتی تفریحی و فرهنگی در این شهرستان ضروری است که این مهم نیازمند نگاه ویژه استانی و کشوری به این شهرستان در توسعه زیرساخت‌ها است.

البته مسئولان در ایام تعطیلات نوروز و پس از آن قول‌های مساعدی دادند که برای تعیین و تکلیف تغییر کاربری یک سری اراضی که قابلیت گردشگری و اقامتی دارد، تلاش خواهند کرد و از سرمایه گذاران حمایت و تسهیلات ویژه در نظر گرفته خواهد شد.

فقر زیرساخت در قطب گردشگری جنوب/ ۳ هتل برای میلیونها گردشگر

ظرفیت‌های گردشگری کم‌نظیر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جاذبه‌های بی نظیر این شهرستان در گردشگری اظهار داشت: شهرستان گناوه با وجود جاذبه‌های بی نظیر گردشگری از جمله ساحل زیبا و بازارهای تجاری از مهمترین مقاصد سفر مسافران و هموطنان در تمام طول سال به خصوص ایام تعطیلات است.

حمزه بهاگیر افزود: در تعطیلات نوروز امسال پس از دو سال شیوع کرونا حضور مسافران و گردشگران در شهرستان گناوه بسیار گسترده بود و در حال حاضر نیز با توجه به تعطیلات تابستانی و آخر هفته حضور گردشگران در این شهرستان را شاهد هستیم.

وی گفت: با توجه به ورود و اقامت حجم بالای مسافر نوروزی و گردشگر پذیر بودن این بندر، استمرار فعالیت ستاد خدمات سفر انجام شده و بر اساس دستور فرماندار شهرستان گناوه و پیش بینی‌های به عمل آمده ستاد خدمات سفر شهرستان به طور دائم فعال شده است.

۳۱۰ تخت اقامتی

وی با اشاره به زیرساخت‌های اقامتی در شهرستان گفت: در حال حاضر این شهرستان دارای سه هتل، یک هتل آپارتمان و دو مهمان پذیر است که یکی از هتل‌ها دو ستاره است.

وی گفت: یک بوم گردی نیز در روستای بینک این شهرستان در حال احداث وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گناوه بیان کرد: تعداد تخت هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها در این شهرستان حدود ۳۱۰ تخت است.

وی با تاکید بر استقبال از سرمایه گذاران در بخش گردشگری در شهرستان گفت: به منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهرستان گناوه و فعالیت در این حوزه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استقبال می‌شود.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران می‌توانند برای انجام فرایندهای سرمایه گذاری به این اداره مراجعه کنند و در راستای صدور مجوز اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل و مجتمع‌های بین راهی نیز آمادگی لازم برای همکاری با سرمایه گذاران وجود دارد.

فقر زیرساخت در قطب گردشگری جنوب/ ۳ هتل برای میلیونها گردشگر

نگاه ۱۰ ساله در توسعه زیرساخت‌ها

فرماندار گناوه نیز بر توجه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان تاکید و خواستار توجه ویژه مسئولان استانی و ملی به این شهرستان در زمینه توسعه زیرساخت به خصوص در زمینه گردشگری شده است.

محمد تقی صفری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: امروز گناوه در تمام کشور شناخته شده است و باید به این شهرستان نگاه خاص و ویژه باشد لذا در سطح استان و کشور باید به شهرستان گناوه و توسعه آن کمک و این شهرستان حمایت شود.

صفری تاکید کرد: نگاه ما در حوزه گردشگری گناوه ۱۰ ساله است و مراکز گردشگری، تجاری و ورزشی و تفریحی در این شهرستان با این نگاه و برنامه ریزی باید تقویت شود.

فقر زیرساخت در قطب گردشگری جنوب/ ۳ هتل برای میلیونها گردشگر

ضرورت توجه ویژه مسئولان به گناوه

امام جمعه گناوه نیز با تاکید بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های شهرستان گفت: شهرستان گناوه دارای ظرفیت‌های بالقوه بسیار زیادی دارد که باید با همکاری همه این ظرفیت‌ها را به بالفعل برسانیم.

حجت الاسلام رکنی حسینی گفت: ارائه خدمات به مسافرانی که چندین برابر جمعیت شهرستان هستند با امکانات محدود کار بسیار سخت و دشواری است ولی با برنامه ریزی، مدیریت بسیار خوب و میدانی و جهادی و همکاری همه دست اندر کاران ستاد خدمات سفر شهرستان و همراهی مردم این امر در ایام نوروز در گناوه میسر شد.

امام جمعه گناوه خاطر نشان کرد: با توجه به حضور گسترده مسافر در شهرستان بخصوص در تعطیلات، از ظرفیت خانه باغ‌ها به عنوان مسافر پذیر استفاده شود که هم درآمد برای مردم باشد و هم برای اقامت مسافران مکان‌های مناسب. باشد.

وی با تاکید بر توسعه بوم گردی در شهرستان گناوه گفت: زمین‌هایی که دیگر قابل کشاورزی نیست با تغییر کاربری برای بوم گردی استفاده شود.

امام جمعه گناوه با اشاره به اینکه شهرستان گناوه امروز در سراسر کشور شناخته است گفت: انتظار می‌رود با نگاه خاص استاندار محترم، مسئولان استانی و همت و تلاش همه مسئولان بتوان با استفاده و بهره گیری بهینه از ظرفیت‌های موجود، این شهرستان را به عنوان نمونه و الگویی برای سایر مناطق و ساحل نشینان تبدیل کرد.

احداث اماکن اقامتی با کیفیت در گناوه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های گردشگری گناوه یکی از اولویت‌های ما بوده و امسال شاهد رونق بسیار خوبی در این حوزه خواهیم بود.

اسماعیل سجادی منش گفت: در همین راستا سرمایه‌گذاران در ایام نوروز برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند و ما به دنبال ایجاد هتل ۵ ستاره و اماکن اقامتی با کیفیت بالا در این شهرستان و در شأن مردم این شهرستان هستیم.

وی گفت: سامان‌دهی حسینه خان در سال جاری، فعال شدن پروژه منطقه نمونه گردشگری میر مهنا، پیگیری و کمک به توسعه اشتغال در حوزه صنایع‌دستی، اعطای تسهیلات در حوزه بوم‌گردی و ساخت اقامتگاه بخشی از برنامه‌های ما برای کمک به سه حوزه تخصصی اداره‌کل متبوع در این شهرستان است.

وی ادامه داد: خانه باغ‌های اطراف بندر گناوه شناسایی شود تا با انعطافی که در حوزه اخذ مجوز خواهیم داشت بتوانند در زمینه بوم‌گردی فعالیت کنند و این آمادگی وجود دارد.

گناوه به عنوان قطب گردشگری استان بوشهر و جنوب کشور شناخته می‌شود که توجه ویژه به گردشگری در این شهرستان نیازمند نگاه ملی و استانی و حمایت همه جانبه است.

انتهای پیام

 

 

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.