تاریخ انتشار : 1400/10/29 چاپ خبر
پیگیری مصوبات سفر دولت به بوشهر-۵

۱۴ سال انتظار برای رسیدن قطار/ تهاتر به راه‌آهن بوشهر سرعت می‌دهد

پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز از مهمترین پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در جنوب کشور است که به علت عدم تامین منابع مالی طی سال‌های گذشته با سرعت بسیار کندی پیش رفته است.

به گزارش سایت خبری"جنوب24" استان بوشهر به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود و ظرفیت‌های گسترده‌ای در حوزه انرژی، کشاورزی، تجارت و بازرگانی، تولید و صنعت، صیادی و آبزی‌پروری، معادن و… دارد.

با وجود این همه ظرفیت از این استان به عنوان قطب اقتصادی و پایتخت انرژی کشور یاد می‌شود ولی زیرساخت‌های این استان متناسب با این القاب و عنوان‌ها رشد نکرده و از یکی از مهمترین زیرساخت‌ها یعنی اتصال به خط ریلی سراسری محروم مانده است.

اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری علاوه بر اینکه برای استان بوشهر و مردم این استان آورده دارد، تأثیر مهمی در اقتصاد کشور خواهد داشت و دسترسی سراسر ایران به بندر بوشهر را تسهیل خواهد کرد.

مردم استان بوشهر سال‌ها است که در انتظار تحقق وعده مسئولان برای ساخت و تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز هستند ولی این وعده‌ها از دولتی به دولت دیگر منتقل شده و همچنان محقق نشده است.

آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در سفر مهرماه خود به استان بوشهر بازدیدی را از راه‌آهن بوشهر- عسلویه- شیراز داشت و بر لزوم تسریع در تکمیل این پروژه تاکید کرد.

۱۴ سال انتظار برای رسیدن قطار/ تهاتر به راه‌آهن بوشهر سرعت می‌دهد

راه‌آهن شیراز - بوشهر دارای ۴۵۰ کیلومتر طول است که در ۱۱ قطعه تعریف شده است و طی سال‌های گذشته به خاطر عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز روند کندی داشته است.

از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه مشکل این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی را دارد.

این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

افزایش اعتبارات پروژه راه‌آهن

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دولت نگاه ویژه‌ای به پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز دارد و در سفر رئیس جمهور به هر دو استان بوشهر و فارس بر تسریع در تکمیل این پروژه تاکید شد.

فرزاد رستمی پیشرفت پروژه راه‌آهن بوشهر شیراز را کمتر از ۱۳ درصد عنوان کرد و ادامه داد: از محل سفر رئیس جمهوری ۴۰۰ میلیون دلار-یورو برای راه آهن بوشهر-شیراز تصویب شده است.

وی با اشاره به ساخت مسیر پروژه راه آهن از سمت بوشهر به عسلویه از سوی مجموعه وزارت نفت و با همراهی پتروشیمی‌ها اضافه کرد: برای احداث مسیر بوشهر-شیراز نیز غیر از سهم تهاتر نفتی، سقف تهاتر نفتی، اعتبارات ماده ۵۶ و قانون بودجه برای سال‌های آینده افزایش یابد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر افزود: پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر - عسلویه ۳۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تأمین مالی طی چهار یا پنج سال آینده می‌تواند تکمیل شود.

۱۴ سال انتظار برای رسیدن قطار/ تهاتر به راه‌آهن بوشهر سرعت می‌دهد

۴۰۰ میلیون دلار تصویب شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر چندی پیش به خبرنگار مهر گفته بود: در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، ۴۰۰ میلیون دلار برای راه‌آهن بوشهر - عسلویه - شیراز تصویب شده است.

علی درویشی اظهار داشت: در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، ۹۳ پروژه در ۱۲ حوزه مختلف با اعتبار چهار هزار و ۹۵۱ میلیارد تومان ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان مربوط به تعهدات سازمان برنامه و بودجه است افزود: ۴۰۰ میلیارد تومان به زودی در اختیار استان بوشهر قرار می‌گیرد تا شاهد فعال شدن پروژه‌ها باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر از تصویب سه هزار و ۲۱۹ میلیارد ریال تسهیلات ثابت و در گردش برای استان خبر داد و اضافه کرد: ۹۲۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی نیز در این سفر تصویب شد.

وی خاطرنشان کرد: با اشاره به تصویب ۴۰۰ میلیون دلار برای راه‌آهن بوشهر - شیراز - عسلویه تصریح کرد: این اعتبار در قالب دو سفر رئیس جمهور به استان‌های بوشهر و فارس مصوب شده است که سهم هر استان ۲۰۰ میلیون دلار است.

۱۴ سال انتظار برای رسیدن قطار/ تهاتر به راه‌آهن بوشهر سرعت می‌دهد

تسریع اجرای خط ریلی بوشهر

استاندار بوشهر نیز گفته بود: اگر راه آهن به بوشهر وصل نشود این بندر از خاصیت می‌افتد و صاحبان کالا ترجیح می‌دهند به دیگر بنادر کشور که دارای خط ریلی است مهاجرت کنند چراکه حمل و نقل از طریق راه آهن ارزان‌تر و مطمئن‌تر است.

احمد محمدی‌زاده با بیان اینکه بوشهر به‌عنوان تنها بندر ساحل جنوب فاقد خط راه آهن است تصریح کرد: استقرار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در جنوب استان بوشهر برای حمل محصولات آنها به دیگر استان‌ها ضرورت احداث ریل را در این استان دوچندان کرده است.

وی تصریح کرد: پروژه راه آهن شیراز - بوشهر بعد از ۱۴ سال هشت درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در این مدت ۳۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.

استاندار بوشهر یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به بوشهر توجه به تسریع اجرا خط ریلی بوشهر دانست و افزود: بعد از سفر رئیس جمهور به بوشهر بر فعال شدن پروژه خط راه آهن شیراز - بوشهر تأکید شد.

محمدی‌زاده با بیان اینکه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع برای پروژه خط راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه نیاز است خاطر نشان کرد: قرار شد از محل تهاتر نفت اعتبار لازم برای سرعت گرفتن پروژه تأمین شود.

انتظار می‌رود با همت مسئولان تلاش جدی صورت گیرد که اعتبارات مورد نیاز برای احداث خط راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه تأمین شود و طی چهار تا پنج سال آینده شاهد تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه باشیم و مردم از خدمات آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.