تاریخ انتشار : 1400/10/29 چاپ خبر
پیگیری مصوبات سفر دولت به بوشهر- ۴

«ته‌لنجی» ساماندهی می‌شود/ لزوم توجه به معیشت ساحل نشینان

ته‌لنجی یا واردات کالای همراه ملوان یکی از مسائل مهم برای فعالیت ساحل‌نشینان و فعالان حوزه تجارت دریایی بوده که در سفر هیئت دولت بر ساماندهی این نوع واردات تاکید شد.

به گزارش سایت خبری"جنوب24" استان بوشهر دارای ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی است و از شمال تا جنوب این استان بنادر مختلفی قرار دارد که زندگی مردم به این بنادر و دریا و ساحل گره خورده است.

بخشی از مردم استان بوشهر از طریق تجارت دریایی و مشاغل مربوط به دریا و تجارت امرار و معاش می‌کنند و ته‌لنجی بخش مهمی از زندگی این افراد را تشکیل می‌دهد.

چه کسانی که در مسیر دریایی و روی شناورهای تجاری کار می‌کنند، چه کسانی که در بنادر مشغول فعالیت هستند و چه کسانی که از طریق حمل و نقل و تخلیه و بارگیری، بازار و فروش این محصولات و… فعالیت دارند، به ته‌لنجی وابستگی دارند.

ته لنجی کالایی است که ملوانان بر اساس قانون اجازه ورود آن را بدون طی تشریفات گمرکی داشته‌اند. امروزه بازارهای گسترده‌ای از محصولات ته‌لنجی در نوار ساحلی وجود دارد.

قانون مربوط به ته‌لنجی طی سال‌های گذشته تغییر کرده و نوع کالاهای وارداتی، میزان ورود در هر سفر دریایی، تعداد سفرهای دریایی، شرایط ورود و حمل و نقل آن و… در مواقع مختلف متفاوت بوده است.

مصوبه‌ای برای ساماندهی ته‌لنجی

در سفر هیئت دولت به استان بوشهر، مسائل و طرح‌ها و پروژه‌های متعددی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که یکی از آنها تصویب طرح ساماندهی ته‌لنجی یا کالای همراه ملوان بود.

رئیس جمهور در سفر مهرماه خود به استان بوشهر بیان کرد: برای ساماندهی ته لنجی مشخص شود که چه کسی، چه کالایی چه میزانی و با چه شرایطی می‌تواند وارد کند.

«ته‌لنجی» ساماندهی می‌شود/ لزوم توجه به معیشت ساحل نشینان

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی خاطرنشان کرد: در این شرایط گمرک این کالا را مجاز می‌داند به همین علت این کالا هر کجا برود قانونی است.

وی با ارائه یک برنامه زمان بندی را برای پیگیری، کار کارشناسی و تصویب طرح ساماندهی ته‌لنجی تصریح کرد: ساماندهی ته لنجی باید ظرف مدت ۲۰ روزه به سامان برسد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ابتدا کار کارشناسی در استان صورت گیرد سپس به وزارت کشور اعلام شود تا پس از تصمیم‌گیری، به ملوانان اعلام کنیم و آنان بدانند شرایط کالای ته لنجی چیست و مشکلات موجود حل شود.

ته‌لنجی در مرحله نگارش آئین‌نامه اجرایی

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان بوشهر بخش زیادی از مردم در زمینه تجارت و بازرگانی فعال هستند و این یک مزیت مهم در عرصه اشتغال محسوب می‌شود.

احمد محمدی‌زاده با اشاره به ساحلی بودن هشت شهرستان در استان بوشهر خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر بر لزوم ساماندهی ته‌لنجی یا کالاهای همراه ملوان تاکید شد.

وی با اشاره به اینکه در بوشهر و شهرهای ساحلی استان هفت هزار مغازه در زمینه فروش کالای ملوانی فعالیت دارند اضافه کرد: طرح پیشنهادی خود را مبتنی بر چند موضوع اصلی تنظیم کرده‌ایم.

استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: این موضوع شامل ایجاد کار برای لنج و لنج‌داران، ایجاد شغل برای ملوانان، افرادی که در قالب ماشین‌های شوتی اقدام به جا به جایی کالا می‌کنند و تأمین کالا برای مغازه‌ها است.

وی به نقش مهم ساماندهی ته‌لنجی در وضعیت گردشگری و تجارت استان اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر طرح پیشنهادی ساماندهی ته‌لنجی در مرحله نوشتن آئین نامه‌های اجرایی است.

«ته‌لنجی» ساماندهی می‌شود/ لزوم توجه به معیشت ساحل نشینان

انتظار می‌رود ته‌لنجی یک بار برای همیشه ساماندهی شود و دغدغه مهم و دیرینه ساحل نشینان رفع شود تا مردم مشکلی در این زمینه نداشته باشند و به راحتی بتوانند فعالیت‌های تجاری و بازرگانی خود را دنبال کنند.

مردم و به‌ویژه ساحل‌نشینانی که در عرصه تجارت دریایی فعالیت دارند، نگران هستند که مبادا تصویب چنین قوانین و مقرراتی زندگی آنها را سخت‌تر کند و انتظاری که می‌کشند به شرایط مطلوب منتهی نشود.

مسئولان نیز باید پیرو این دغدغه و با توجه خاص به معیشت ساحل‌نشینان، قوانین، مقررات و آئین‌نامه‌هایی را مصوب کنند که بیشترین سود را برای ساحل‌نشینان داشته باشد.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.