تاریخ انتشار : 1401/2/26 چاپ خبر
انتظار مردم برای آبشیرین کن دریا کی به پایان می رسد؟

وابستگی‌های بوشهر را به استانهای همجوار کاهش دهید

آب مصرفی استان بوشهر از طریق استان‌های همجوار تامین می‌شود که با سختی‌های فراوان و طی مسیر طولانی به محل مصرف می‌رسد.

به گزارش سایت خبری" جنوب24" ؛ فرهاد پروین: استان بوشهر در یکی از کم‌بارش‌ترین مناطق کشور قرار گرفته و زیرساخت‌های مناسب را نیز برای تأمین آب مصرفی خود در اختیار ندارد و بخش کمی از آب مصرفی استان در داخل تأمین می‌شود.

بخش عمده آب مصرفی استان بوشهر از طریق استان‌های فارس و کهگیلویه و بویر احمد تأمین می‌شود و بخش ناچیزی از آن نیز از منابع داخلی استان نظیر چاه‌ها و تأسیسات آب‌شیرین‌کن تأمین می‌شود.

علی‌رغم تلاش‌هایی که طی سال‌های گذشته برای تأمین آب پایدار در استان بوشهر صورت گرفته، ولی استان بوشهر همچنان وابستگی بسیار زیادی را به منابع آبی استان‌های همجوار دارد.

این وابستگی دارای مخاطرات و چالش‌های فراوانی است و ممکن است که در سال‌های آینده با مشکلات بیشتری نیز روبرو شود که از جمله می‌توان به خشک‌شدن برخی چاه‌ها و کم‌آب‌شدن رودخانه‌های تأمین آب استان اشاره کرد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس بخش عمده آب مصرفی خود را از طریق شیرین‌سازی آب دریا انجام می‌دهند و علاوه بر تأمین آب شرب، برای تأمین آب صنعت و آب کشاورزی نیز از آب‌شیرین‌من استفاده می‌کنند.

در این شرایط، استان بوشهر کمتر از یک درصد کشورهای حاشیه خلیج فارس، شیرین‌سازی آب دریا را دارد و انتظار می‌رود که با اجرای طرح‌های مناسب زمینه افزایش تأمین آب از دریا فراهم شود.

یکی از شیوه‌های تأمین آب پایدار برای استان بوشهر، استفاده از فرصت آب‌شیرین‌کن‌ها است که در زمینه پدافند غیرعامل نیز یک اقدام بسیار مهم محسوب می‌شود.

اقداماتی برای ساخت آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر آغاز شده است که با تکمیل این پروژه‌ها بخش قابل توجهی از آب استان از طریق دریا تامین‌شود ولی همچنان باید منابع فعلی نیز حفظ شوند.

۸۰ درصد آب استان بوشهر وارداتی است/ عبور از مسیر ۸۰۰ کیلومتری

تأمین آب پایدار برای بوشهر

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: یکی از اولویت‌های ما در استان بوشهر، تأمین آب پایدار برای مردم است که این مهم از طرق مختلف دنبال می‌شود.

احمد محمدی‌زاده اضافه کرد: در استان پروژه‌های سدسازی متعددی در دست اجرا است که بخش از آنها برای تأمین آب شرب استفاده می‌شود و تلاش داریم که با تسریع در تکمیل این پروژه‌ها زمینه بهره‌مندی مردم را فراهم سازیم.

وی استفاده از ظرفیت دریا را یکی دیگر از اقدامات مهم در استان دانست و بیان کرد: در این راستا طرح‌های مهمی در نوار ساحلی استان بوشهر در دست اجرا است که تلاش داریم بخشی از این طرح‌ها امسال وارد مدار تولید شود.

استاندار بوشهر با پیش‌بینی وارد مدار شدن حدود ۲۰ هزار تا ۳۰ مترمکعب تأسیسات آب‌شیرین‌کن در استان طی سال جاری خاطرنشان کرد: بخشی از پروژه‌های آب‌شیرین‌کن بوشهر امسال وارد شبکه آبرسانی می‌شود که کمک زیادی به پایداری تأمین آب استان خواهد کرد

وابستگی ها به استانهای همجوار کاهش یابد

آیت الله صفایی بوشهر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بر لزوم کاهش میزان وابستگی استان به منابع آبی دیگر استان‌ها تاکید کرد و ادامه داد: یکی از مشکلات مهم استان این است که ۹۱ درصد آب مصرفی استان بوشهر از استان‌های همجوار تامین می‌شود و باید برای کاهش این نیاز تلاش شود.

وی در ادامه تاکید کرد: مردم در انتظار راه اندازی گسترده ابشیرین کن های دریا هستند تا در زمینه تامین آب مصرفی مشکلی و وابستگی نداشته باشند.

دشواری‌های تأمین آب در بوشهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر صبح پنجشنبه در همایش بانوی آب اظهار داشت: با وجود اینکه بیش از ٧٠ درصد سطح کره زمین آب فراگرفته ولی بالغ بر ٩٧ درصد از آب‌ها که مربوط به اقیانوس‌ها و دریاهاست.

وی تصریح کرد: این منابع آبی به علت شوری به صورت مستقیم غیر قابل شرب هستند و فقط حدود سه درصد آب‌های موجود در روی کره زمین شیرین و قابل شرب و استفاده جهت مصارف کشاورزی است.

عبدالحمید حمزه‌پور اضافه کرد: کشور ایران جز کشورهای گرم و خشک دنیا و میزان بارش در ایران کمتر از یک سوم میانگین دنیا هست ولی سرانه مصرف آب در کشور بیش از میانگین حتی کشورها پر آب دنیا است.

وی ادامه داد: ما چاره‌ای نداریم که بر اساس داشت‌هایمان و شرایط آبی کشور مصارف مان مدیریت و خودمان را بر اساس میزان بارش‌ها و منابع آبی سازگار کنیم.

استفاده از ظرفیت دریا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به تأمین بیش از ۸۰ درصد منابع آب شرب استان بوشهر از خارج استان بیان کرد: خط آبرسانی کوثر یکی از منابع آب استان بوشهر است که با ۸۰۰ کیلومتر خط انتقال به شبکه آبرسانی استان بوشهر متصل می‌شود.

وی یکی دیگر از منابع آب شرب استان را شیرین‌سازی آب دریا دانست و افزود: هزینه هر مترمکعب آب‌شیرین‌کن ۲۲ هزار تومان است که به‌صورت متوسط به قیمت ۶۰۰ تومان در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد.

۸۰ درصد آب استان بوشهر وارداتی است/ عبور از مسیر ۸۰۰ کیلومتری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به نقش مدیریت مصرف در صرفه‌جویی پرداخت و افزود: با توجه به اینکه اکثر مصارف خانگی آب توسط بانوان انجام می‌شود نقش مدیریت مصرف آنان بسیار مهم است.

حمزه‌پور با بیان اینکه ایرانیان همواره در طول تاریخ به دنبال استفاده بهینه از آب بوده‌اند، افزود: در احادیث، روایات و فرهنگ نیاکان ما نیز همواره بر مقوله صرفه جویی و مصرف بهینه این کالای با ارزش تاکید شده است.

لزوم فرهنگ‌سازی برای مصرف آب

فرماندار تنگستان نیز با بیان اینکه کاهش بارش باران و افزایش مصرف زمینه بروز مشکلات را فراهم می‌کند گفت: بانوان نقش اصلی انتقال فرهنگ مصرف بهینه آب و از مشارکت کنندگان اصلی در امر مدیریت مصرف آب هستند.

احمد لطفی با بیان اینکه در آستانه فصل تابستان باید فرهنگ مدیریت مصرف در جامعه ترویج شود افزود: بانوان نقش تعیین کننده در نهادینه کردن الگو صحیح مصرف آب دارند.

وی اضافه کرد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی حتی شهرهای مختلف استان بوشهر از بی‌آبی در عذاب بود ولی اکنون همه شهرها و روستاها با تلاش نظام اسلامی ایران دارای شبکه آبرسانی هستند که باید مدیریت مصرف مورد توجه ویژه قرار گرفته شود.

 

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.