تاریخ انتشار : 1400/5/7 چاپ خبر

کووید پا پس نمی‌کشد/ کرونا در بوشهر می‌تازد

در روزهای اخیر سرعت شیوع کرونا در استان بوشهر بیشتر شده و میزان ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونایی بیانگر وضعیت خطرناک این بیماری در استان است.

به گزارش سایت خبری" جنوب 24" طی روزهای اخیر کرونا سرکش‌تر از قبل شده است و افراد بسیار زیادی را اسیر خود کرده است تا یا در بیمارستان‌ها بستری شوند و یا اینکه به صورت سرپایی درمان و در خانه قرنطینه شوند.

در حالی که در نقاط مختلف کشور شاهد تغییر وضعیت و رنگ‌بندی شهرها هستیم، استان بوشهر وضعیت خاصی دارد و از ۱۰ شهرستان، فقط یکی از شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی است و مابقی شهرستان‌ها وضعیت قرمز و یا قرمز تیره دارند.

تعداد موارد مبتلای روزانه آماری صعودی دارد و همین موضوع باعث افزایش بستری‌های کرونایی شده تا استان بوشهر بیشترین تعداد بستری‌های کرونایی را از ابتدا تاکنون در این روزها تجربه کند.

این وضعیت نشان می‌دهد که استان بوشهر سخت‌ترین روزهای خود از ابتدای کرونا تاکنون را تجربه می‌کند و با وجودی که اکنون تعداد مرگ و میرها بالا است، در روزهای آینده احتمالاً شاهد افزایش مرگ و میرها نیز خواهیم بود.

بستری بیماران در راهرو بیمارستان‌ها

استان بوشهر از نظر زیرساخت‌های درمانی وضعیت خوبی ندارد و همین ضعف باعث شده تا علی‌رغم اینکه تقریباً همه مراکز درمانی به بخش کرونا اختصاص یافته، باز هم جای خالی برای بستری بیماران کرونایی پیدا نشود.

این روزها در برخی از بیمارستان‌های استان بوشهر با توجه به افزایش موارد بستری، به دلیل اینکه تعداد بیماران از تعداد تخت‌های بخش‌ها بیشتر است، برخی از بیماران در راهروهای بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

کرونا در استان بوشهر می‌تازد/ بستری بیماران در راهروهای بیمارستان

استانی که به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور شناخته می‌شود، نباید با کمبود تخت درمانی روبرو باشد؛ کاری که سال‌ها پیش باید در دستور کار قرار می‌گرفت و نگرفت و حالا در این شرایط سخت نتیجه کم‌کاری‌ها را می‌بینیم.

بستری‌های کرونایی رکورد زد

نقاط مختلف کشور در پیک پنجم کرونا قرار دارد و آمارها در بسیاری از مناطق صعودی است ولی در استان بوشهر کار از صعود گذشته و هر روز شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در بستری‌های کرونا هستیم.

بر اساس اعلام دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر، تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی استان بوشهر به ۵۸۲ نفر رسیده است که یک رکورد در تعداد موارد بستری در استان محسوب می‌شود.

سعید کشمیری از بستری ۱۳۷ بیمار جدید و ترخیص ۱۰۹ بیمار با حال عمومی خوب طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: ۵۰ نفر از موارد بستری کرونایی در بخش‌های ویژه هستند و ۱۶ نفر در وضعیت حاد بیماری هستند.

وی از فوت پنج بیمار جدید در استان خبر داد و افزود: در استان بوشهر تاکنون ۶۲ هزار و ۷۹ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و هزار و ۳۸۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کرونا در استان بوشهر می‌تازد/ بستری بیماران در راهروهای بیمارستان

مردم رعایت کنند

یکی از مهمترین موضوعاتی که می‌تواند باعث کاهش میزان ابتلای مردم به کرونا شود، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است و می‌طلبد که مردم در نقاط مختلف استان به این موضوع توجه داشته باشند.

بر اساس اعلام عبدالمحمد خواجه‌ئیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، میانگین رعایت پروتکل در فضای عمومی جامعه از ۶۰ درصد پایین‌تر و در ادارات رعایت ۸۰ درصد بوده است.

علی‌رغم اینکه واکسیناسیون می‌تواند عاملی در کاهش میزان ابتلاء و بستری و مرگ و میر کرونایی باشد ولی قطعاً واکسیناسیون باید کل جامعه را در بر بگیرد تا اثر گذار باشد.

تا زمانی که واکسیناسیون به بالای ۷۰ درصد از کل جمعیت برسد و اثربخش باشند، راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست و همه مردم باید در این زمینه مشارکت داشته باشند تا شاهد افزایش خطرات این بیماری نباشیم.

لزوم تسریع در واکسیناسیون

با توجه به وضعیت خاص استان بوشهر می‌طلبد که تلاش جدی برای افزایش سرعت واکسیناسیون در استان‌هایی مثل بوشهر که بیش از دیگر نقاط درگیر این بیماری هستند صورت بگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر از واکسینه شدن بیش از ۷۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال استان خبر داد و اظهار داشت: واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال در استان بوشهر با سرعت در حال انجام است.

عبدالمحمد خواجه ئیان از تلاش جدی برای افزایش سرعت واکسیناسیون در استان خبر داد و بیان کرد: روزانه ۱۰ هزار نفر در استان واکسینه می‌شوند که می‌توانیم میزان واکسیناسیون را تا ۲۰ هزار نفر در روز افزایش دهیم

اختصاص سهمیه‌های بیشتر واکسن به استان بوشهر، واکسیناسیون بیماران خاص، واکسیناسیون گروه‌های سنی جوان‌تر و گسترش مراکز واکسیناسیون تجمیعی کرونا از اقداماتی است که می‌تواند سرعت واکسیناسیون را افزایش دهد.

کادر درمان استان بوشهر از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تلاش‌های فراوانی را برای کمک به بیماران داشته‌اند ولی فراتر از این تلاش‌ها باید سعی شود که ورودی بیمارستان‌ها کاهش یابد.

کاهش ورودی بیمارستان‌ها جز با همکاری و مشارکت و همراهی مردم امکانپذیر نخواهد بود و باید برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضمن فرهنگ‌سازی، محدودیت‌های بیشتری اعمال شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.