تاریخ انتشار : 1399/12/5 چاپ خبر

قاچاق چوب در بوشهر/ قطع درختان به بهانه هرس!

مدتی است که کلیپی در استان بوشهر در حال انتشار است؛ این کلیپ قطع درختان در جاده بوشهر - برازجان حدفاصل عیسوند به چاه‌خانی را نشان می‌هد، قطع درختانی که قرار بوده هرس کردن باشد!

به گزارش سایت خبری "جنوب 24" جنگل و درخت نه‌ تنها از نظر اقتصادی و پاکیزه نگه‌داشتن محیط ‌زیست بلکه از نظر اجتماعی، فرهنگی و روانشناسی برای همه انسان‌ها جایگاه و ارزش ویژه‌ای دارد.

از جمله ارزش‌های منابع طبیعی تجدید شونده ایجاد امکاناتی جهت گذراندن اوقات فراغت و محیط‌های تفرجگاهی است، یکی از جاذبه ‌ای توریستی داخلی و خارجی در هر کشور منابع طبیعی است.

گذراندن اوقات فراغت در دامان طبیعت راهی برای سلامتی روح و روان انسان است امروزه گونه‌های جانوری و همچنین گیاهی به ‌منزله میراث گران‌بهای بشری تلقی می‌شود که با از بین رفتن این گونه‌ها، انسان یکی از ارزشمندترین ثروت‌های خدادادی را از دست خواهد داد.

با این مقدمه باید در حفظ و نگه‌داری منابع طبیعی به ویژه درخت تلاش بیشتری داشته باشیم و از کنار این موضوع حیاتی ساده نگذریم.

مدتی است که کلیپی در استان بوشهر در حال انتشار است؛ این کلیپ قطع درختان در جاده بوشهر - برازجان حدفاصل عیسوند به چاه‌خانی را نشان می‌هد، قطع درختانی که قرار بوده هرس کردن باشد!

پای چوب‌برها در هرس نادرست درختان

داستان از این قرار است که هرس کردن این درختان برعهده اداره راه و شهرسازی است اما چون‌که هزینه مالی آن را ندارند یا نمی‌خواهند خرجی کنند و از آنجایی که باید درختان هرس شوند، پای چوب‌برها در این وادی باز می‌شود.

چوب‌برها به جای هزینه هرس کردن چوب‌ها را برای خود بر می‌دارند و این‌طوری می‌شود که به جای هرس کردن درختان، درخت‌ها را قطع می‌کنند.

در همین شرایط هم باید نظارتی بر نحوه کارهای چوب‌برها وجود داشته باشد اما با شرایط وضع موجود معلوم می‌شود که نظارتی بر کار آن‌ها نبوده‌ است.بعد از پی‌گیری‌های خبرنگار فارس مشخص شد که اداره منابع طبیعی استان بوشهر از این موضوع با خبر بوده و اقداماتی انجام داده‌ است.

مجوزی برای حمل چوب صادر نشده

فیض الله رزمجو اظهارداشت: اداره منابع طبیعی استان بوشهر مجوز هرس کردن این درختان را صادر کرده بود. اگرچه ما مجوز هرس کردن این درختان را صادر کرده‌ بودیم اما هیچ مجوز حمل چوبی در این زمینه صادر نشده‌ است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان بوشهر گفت: در روز ۲۰ بهمن ماه سال جاری مأمورین پاسگاه ویژه منابع طبیعی اهرم در حین گشت‌زنی با شناسایی کامیون حامل چوب قاچاق و هماهنگی با مأمورین انتظامی شهرستان تنگستان نسبت به توقیف کامیون اقدام کردند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان بوشهر افزود: در بازدید از این خودرو ۲۵ مترمکعب چوب قاچاق درخت کشف شد که این چوب‌ها برای همان درختان جاده بوشهر برازجان است.

دستگیری متهم به قاچاق چوب

رزمجو از دستگیری یک متهم خبر داد و ادامه داد: متهم پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شده‌است.

وی تاکید کرد: مسؤولیت معاونت حفاظت از منابع طبیعی استان بوشهر چندین بار به محل هرس کردن فرستاده شده‌اند و چوب‌برها در روزهای اول رعایت می‌کردند اما در بعضی موارد شاخه‌های اصلی را هرس کردند.

با این همه داستان این درختان به انتها رسیده اما هزار اصله درخت در پارک‌های جنگلی استان بوشهر وجود دارد که نباید خانه‌ای برای قاچاقچیان چوب در جنوب کشور شود.

امید است مسؤولین امر با دقت هرچه تمام‌تر این موضوع را پی‌گیری کنند تا دیگر موارد از این دست اتفاق نیفتد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.