تاریخ انتشار : 1399/7/2 چاپ خبر
اینجا دفاع مقدس ادامه دارد؛

جانفشانی در بیمارستان‌ها؛ مدافعان سلامت و تکرار جلوه‌های ایثار

تلاشی که امروز کادر درمانی و پرستاری بیمارستان‌ها در مراقبت از بیماران مبتلا به «کرونا» می‌کنند، تکرار جلوه‌های ایثار و فداکاری است که سالیان قبل در دوران ۸ سال دفاع مقدس دیده‌ایم.

به گزارش سایت خبری "جنوب 24" محمد غلامحسینی: برای شکست کرونا باید با هر امکاناتی که شده به جنگ آن برویم، سربازان و فرماندهان خط مقدم این جنگ در حقیقت کادر بهداشتی و درمانی هستند.

آرمان که ایثار باشد حتی اگر جنگی ندیده باشی جلوه‌های ایثار و فداکاری تکرار خواه شد و این دفعه نوبت گروهی است که در سال‌های ۸ سال دفاع مقدس نیز با دستان خود جان فرزندان این مرز و بوم را نجات می‌دادند و تلاشی که امروز کادر بهداشتی و درمانی و پرستاری بیمارستان‌های کشورمان در مراقبت از بیماران مبتلا به «کرونا» می‌کنند، تداعی‌کننده تلاش‌های شبانه‌روزی جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس است.

آری هفته دفاع مقدس نماد از برجسته‌ترین افتخارات گروه پزشکی در دفاع از کشور و جان‌فشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است.

در آن دوران نیز جامعه پزشکی کشورمان با حضور در بیمارستان‌های صحرایی که در نزدیک‌ترین خط مقدم جبهه‌ها قرار داشت، به درمان مجروحان می‌پرداختند و این کار را داوطلبانه انجام می‌دادند به‌گونه‌ای که حتی وقتی بیمارستان‌های صحرایی توسط هواپیماهای ارتش بعثی عراق بمباران می‌شد یا وقتی‌که این بیمارستان‌ها تا آستانه سقوط پیش رفت، هیچ‌یک باعث نشد تا این سپیدپوشان نجات‌بخش، دست از کار و تلاش خود که همان درمان و امدادرسانی به مجروحان بود، بکشند.

در این شرایط حساس، انسان‌هایی در خط مقدم نبرد با این ویروس منحوس به عنوان کادر پزشکی، سینه سپر کرده‌اند و با تعهدی که از قسم پزشکی‌شان سرچشمه گرفته و قدرتی که ریشه در فطرت بیدارشان دارد در راستای بهبود حال مبتلایان تلاش می‌کنند.

کادر حوزه بهداشت و درمان آن روز نترسیدند و به میدان دفاع مقدس رفتند و امروز در جبهه‌ای دیگر در مقابله با کرونا خود در صف مقدس قرارگرفته‌اند.

آن روز شیر زنان و دلاورمردان این سرزمین در لباس مقدس پرستاری و کادر پزشکی به دنبال بهانه و ادامه تحصیل در آن‌سوی آب‌ها نبودند بلکه به میدانی آمدند که هیچ چشمداشتی نداشتند به جبهه‌ها رفتند و چه‌بسا خود مجروح و جانباز شدند و گاه به خیل شهدا پیوستند و در حال حاضر نیز بدون یک‌لحظه درنگ همانند گذشته و شاید هم در شرایط سخت‌تر در میدان و خط مقدم نبرد ایستادند و مجروح و شهید نیز دادند.

مدافعان سلامت جلوه‌گر دوران دفاع مقدس

علی احمدی یکی از شهروندان بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تلاش مدافعان سلامت جلوه‌ای از ایثار دوران دفاع مقدس است، در این بین ما باید با رعایت بهداشت فردی فرشتگان سلامت را یاری کنیم.

وی تصریح کرد: موظفیم رعایت توصیه‌های بهداشتی اهتمام جدی داشته باشیم و این مدافعان خط مقدم نبرد با کرونا را کمک کنیم.

یکی از شهروندان دیگر بوشهری نیز که مادر خود را در اثر ابتلاء به کرونا از دست داده است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در این مبارزه نفس‌گیر که به راحتی عزیزانمان را به کام مرگ می‌کشاند، کادر پرستاری، پزشکی و تمامی پرسنل حوزه سلامت از جان، وقت خود و خانواده‌شان همانند سال‌های ۸ سال دفاع مقدس گذشته‌اند بنابراین مردم بیماری کرونا را جدی بگیرند و اجازه ندهند این ویروس عزیزان خودشان و این مدافعان سلامت را به کام مرگ بکشاند.

وی اظهار داشت: بسیار دردناک است که جوانی که برای خود هزاران آرزو در زندگی دارد بر اثر غفلت و سهل‌انگاری به کرونا مبتلا شود و از بین برود درحالی‌که می‌توان به راحتی تنها با رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی این دوران را سپری کرد افسوس که برخی‌ها هنوز این بیماری را باور ندارند و جدی نمی‌گیرند.

ایثار فرشتگان سفیدپوش حوزه سلامت

یکی از بیماران بهبودیافته کووید ۱۹ در بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: این بیماری با کسی شوخی ندارد و به راحتی حتی هر فرد سالمی را درگیر می‌کند و دم مرگ می‌برد ولی فرشتگان سفیدپوش حوزه سلامت همانند دوران دفاع مقدس از آسایش خود و خانواده گذشتند و در خط مقدم این نبرد نابرابر ایستادند بنابراین ما نیز باید قدر این انسان‌های شریف را دانسته و به توصیه‌های بهداشتی توجه کنیم.

مدافعان سلامت ایستاده‌اند

یکی از پرستاران بخش کرونا بیمارستان‌های بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: هرچند خستگی کار در این شرایط برای فعالان بخش بهداشت و درمان وجود دارد اما آنچه بیش از همه چیز برای ما مهم است نجات جان مردم است.

وی تصریح کرد: پرسنل حوزه سلامت به ویژه پرستاران و پزشکان و کادر درمان می‌توانستند در آسایش کامل در کنار خانواده خود باشند ولی خستگی و همه عواقب را به جان دل خریدند و در خط مقدم مبارزه همچون سال‌های ۸ سال دفاع مقدس استوار ایستادند.

چند ماه است که خانواده‌ام را ندیده‌ام

یکی دیگر از پرستاران بخش کرونای بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: اکنون ۷ ماه است که تمام کادر بهداشت و درمان درگیر بیماری کرونا هستند در صورتی که می‌توانستند این همه سختی را به جان نخرند ولی برای آسایش مردم از آسایش خود و خانواده گذشتند حتی در این مسیر نیز شهدایی تقدیم کردیم.

یکی دیگر از پرستاران بخش کرونا نیز گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و نگرانی از انتقال آلودگی چند ماه است که خانواده‌ام را ندیده‌ام.

وی اضافه کرد: در این شرایط سخت آب و هوایی و گرمای طاقت‌فرسای بوشهر پوشیدن لباس‌های حفاظتی برای ساعت‌های طولانی بسیار سخت است اما با این وجود پرستاران و پزشکان این سختی را به جان خریده و با تمام وجود به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

مدافعانی که آسمانی شدند

عباس فخری که خود نیز از پزشکان متخصص شهر برازجان و برادر شهید دکتر غلامرضا فخری متخصص بیهوشی از اعضای کادر درمانی بیمارستان مسیح دانشوری و بخش اورژانس بیماران کرونایی بیمارستان‌های تهران است که به علت ابتلاء به ویروس بیماری کرونا به شهادت رسید و نامش به عنوان اولین شهید مدافع سلامت استان بوشهر در راه خدمت ثبت شد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهید دکتر غلامرضا فخری از پزشکان متعهد و فعال و برادر شهید محمدجواد فخری از شهدای هشت سال دفاع مقدس و فرهنگی اهل شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان استان بوشهر است.

وی تصریح کرد: شهید فخری در راه خدمت به بیماران کرونایی آسمانی شد و در حین خدمت به خیل شهدای مدافع سلامت پیوست.

فخری خاطرنشان کرد: شهید غلامرضا متولد سال ۱۳۴۹ است که سال‌های متوالی در راه خدمت‌رسانی در حوزه بهداشت و درمان در بیمارستان‌های کشور و درمان ایثارگران و آزادگان خدمت کرد و همچون برادر شهیدمان محمدجواد در راه خدمت به مردم انسانی مسئولیت‌پذیر و خستگی‌ناپذیر بود.

سربازان ایثارگر در عرصه سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از ارکان مهم جنگ با کرونا وجود سربازان ایثارگری است که برای غلبه بر آن تا پای جان ایستاده‌اند.

سعید کشمیری اظهار داشت: در طول تاریخ بشر بلاهای بسیاری را به خود دیده است و این بار نیز در حال جنگ با کرونا به عنوان یک بلای جهانی است.

وی با گرامیداشت یاد و نام شهدای عرصه سلامت کشور و استان بوشهر افزود: انتخاب آگاهانه همه افرادی که برای شکست کرونا همراه مدافعان سلامت شدند نقطه عطفی در تاریخ است.

کشمیری ادامه داد: همراهی جهادی پاکبانان زحمت‌کش، حضور نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای نظامی که با آگاهی از خطر ابتلاء به کرونا به حمایت و همراهی از مدافعان سلامت آمدند را فراموش نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در راه مبارزه با کرونا عده زیادی از کادر بهداشتی و درمانی کشور نیز به این ویروس مبتلا شدند و متأسفانه شاهد از دست رفتن نیروهای متخصص و نخبه پزشکی کشور هم بودیم و هستیم.

کشمیری افزود: شهدای مدافع سلامت باعث افتخار همه ایران هستند، اما قطعاً جایگزین کردن نخبه‌های پزشکی و سرمایه‌های کشور زمان‌بر است و این موضوع خسارتی عظیم به منابع انسانی ما تلقی می‌شود.

کشمیری اظهار کرد: شهدای مدافع سلامت روشنگر راه برای ادامه مسیر ما هستند و درسی که از آنان گرفتیم این بود که برای نجات جامعه باید از همه چیز گذشت، آن‌ها با انتخابی آگاهانه.

وی گفت: شهدای مدافع سلامت به یاد دادند که پیروزی بر این بیماری فداکاری می‌خواهد اما برای جلوگیری از شیوع این بیماری فداکاری همه آحاد جامعه لازم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: برای پاسداشت و احترام به شهدای مدافع سلامت باید فداکاری کرد و این فداکاری می‌تواند رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از حضور در تجمعات و عدم برگزاری مراسم‌های جشن و عزا باشد.

جهاد مثال‌زدنی توسط سفیدپوشان

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مدافع سلامت، سلامتی خود را در طبق اخلاص قراردادند تا جایی که در راه دفاع از سلامت بندگان خدا و جامعه به لقاء‌الله پیوستند.

سردار علی رزمجو سلامت را محور اصلی برای توسعه و پیشرفت پایدار یک جامعه خواند و گفت: سلامت از نیازهای اولیه انسان آغاز می‌شود و تا بالاترین ابعاد شکوفایی و رشد و تعالی روحی، جسمی و معنوی انسان‌ها را در برمی‌گیرد.

رزمجو خاطرنشان کرد: هر تلاشی که در زمینه سلامت و تندرستی انسان با الهام از رهنمودهای حیات‌بخش اسلام صورت گیرد تلاشی مقدس است که می‌توان آن را مصداق روشنی از اعمال صالح فرد و عبادات ثمربخش او دانست.

وی بابیان اینکه تلاش مدافعان سلامت در راه مبارزه با کرونا ستودنی است، عنوان کرد: شاهد جهاد مثال‌زدنی هستیم که توسط سفیدپوشانی رقم می‌خورد که در سراسر کشور و استان با تقدیم جان خویش برای سلامت جامعه تلاش می‌کنند.

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر ادامه داد: شهدای عرصه سلامت با ایثاری که از خود نشان دادند عالی‌ترین جلوه‌های مسیر حیات دنیوی و اخروی را نزد پروردگار خویش طی می‌کنند.

رزمجو افزود: شهدای سلامت با تمام وجود و تقدیم هستی خویش ارزش و جاودانگی اخروی را به ارمغان آوردند.

وی تصریح کرد: برای ثبت رشادت‌ها و ایثارگری‌های زنان و مردان سفیدپوش و خستگی‌ناپذیر عرصه سلامت تاریخ دارای محدودیت است.

رزمجو گفت: استفاده و بهره‌گیری تاریخ از تجارب و خصوصیات زندگی بندگان صالح خدا و شهیدان راه سلامت تضمین سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها است.

وی تصریح کرد: مدافعان سلامت از مدیران، پزشکان، متخصصان، پرستاران، کادر بهداشتی و حتی نیروهای خدماتی در فرآیندی دشوار در دوران کرونایی با تلاش مثال‌زدنی آنچه در توان داشتند برای حفظ سلامت جامعه در طبق اخلاص قراردادند.

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر خاطرنشان کرد: از تک‌تک برادران و خواهرانم که در عرصه سلامت با اخلاص و ایمان تلاش می‌کنند صمیمانه قدردانی می‌کنم و اعلام می‌دارم در این دفاع مقدس تا شکست نهایی ویروس کرونا در کنار شما و همراه شما هستیم.

سپید جامگان این روزها در صف مقدم مبارزه با کرونا بر اساس وظیفه انسانی خود تنها به نجات جان مردم فکر می‌کنند و می‌کوشند تا درد و رنجی از تن رنجور بیماران کم کنند و نعمت سلامتی را به آنان بازگردانند.

بی‌شک این جهاد و از خود گذشتگی مدافعان سلامت همچون مدال زرینی بر سینه جامعه پزشکی در تاریخ این مرز و بوم خواهد ماند و یادآور خاطره حضور مجاهدان جامعه پزشکی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و کمک‌رسانی به رزمندگان دفاع مقدس است.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.