تاریخ انتشار : 1399/6/15 چاپ خبر

استشمام بوی ماه مهر با نه به کرونا

سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ با وجود همه دغدغه‌های والدین و مسئولان ۲ هفته زودتر از مرسوم سال‌های گذشته با نه دانش‌آموزان به کرونا و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد و با به صدا درآمدن زنگ مدرسه‌ها بوی ماه مهر در فضای تعیلم و تربیت به مشام رسید.

به گزارش سایت خبری"جنوب 24"  به نقل از ایرنا، هرچند امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و شرایط قرمز بسیاری از شهرستان‌های کشور و استان بوشهر به صلاح دید مسئولان و والدین آغاز سال تحصیلی با حضور  جمعیت نه چندان زیادی از دانش آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد اما سناریوها و دستورالعمل‌های متفاوتی برای ‌حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس طراحی شده تا والدین با اطمینان خاطر بیشتر فرزندان خود را راهی مدرسه‌ها کنند.

براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ سه سناریو تعریف و ابلاغ شده‌است که براساس این دستورالعمل‌ها مناطق به سه دسته در وضعیت قرمز ، زرد و سفید تقسیم و بازگشایی مدارس در هر یک از این مناطق شرایط خاص خود را دارد.

سناریوی برای حضور مدارس مناطق زرد و سفید برگزاری حضوری کلاس‌های درس با رعایت اقدامات لازم بهداشتی و ایجاد فضایی امن برای دانش‌آموزان است و در مناطق با وضعیت قرمز نیز کلاس‌های درس بصورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود که در این ارتباط نیز با استفاده نسخه جدید شبکه شاد که بتازگی رونمایی شد، آموزش دانش‌آموزان پیگیری خواهد شد.

هرچند استان بوشهر از جمله آخرین استان‌های درگیر با کرونا بود اما از نیمه خرداد سال جاری تاکنون در شرایط قرمز و هشدار قرار دارد و براساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی از ۱۰ شهرستان این استان ۲ شهرستان جم و دشتی زرد و مابقی شهرستان‌ها قرمز و یا در وضیعت هشدار قرار دارند.

شورای مدارس برای شیوه آموزش تصمیم‌گیری می‌کنند 

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: سال تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ همزمان با سراسر کشور در این استان برای ۲۴۵ هزار دانش آموز آغاز شد.

علیمراد کرمی افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا سال تحصیلی جدید متفاوت‌تر، با حساسیت بیشتر و منعطف تر از سال‌های گذشته است و کار مدیران آموزشی و مدارس سنگین‌تر خواهد بود زیرا  شورای مدرسه که متشکل از مدیر، نماینده معلمان و نماینده اولیا است در مورد نحوه ادامه کار و شیوه آموزش هر مدرسه تصمیم‌گیری می‌کنند.

کرمی تاکید کرد: شورای مدرسه با توجه به شرایط هر مدرسه در زمینه نحوه حضور دانش‌آموزان و شیوه آموزش حضوری، مجازی و یا ترکیبی از این دو را برای هر مدرسه انتخاب خواهند کرد.

وی ادامه داد: اولویت آموزش و پرورش، آموزش حضوری دانش آموزان است ولی اجباری برای آمدن حضوری دانش‌آموزان به مدرسه نداریم و اگر امکان فراگیری آموزش‌ها به صورت مجازی فراهم باشد سخت گیری برای حضور فیزیکی در مدارس نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در این ۲ هفته باقی مانده تا اول مهر همه مدرسه‌ها باید یکی از شیوه‌های آموزشی را انتخاب کنند.

کرمی اضافه کرد: بیشتر مدرسه‌های استان بوشهر زیرساخت‌های لازم آموزشی در فضای مجازی را دارند و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از این مدرسه‌ها از نظر تجهیزات و زیرساخت‌ها با مشکل روبرو هستند که تلاش می‌شود از طریق آموزش حضوری و درسنامه مشکل این گروه نیز برطرف شود.

 

 

باید تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرد

کارشناس مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهرگفت: در این شرایط خاص و حساس باید نوع نگاه خود را به بیماری کرونا تغییر دهیم از این تهدید به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

خسرو محمود زاده افزود: باید به این یقین رسید که کرونا باعث  توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و ایجاد امکان برای استفاده از تکنولوژی و فناوری شده و به این صورت زمینه آموزش‌های غیر حضوری فراهم شده‌است.

وی اضافه کرد: در هزاره سوم عصر تکنولوژی و حل مساله است و امروز جهش تکنولوژی ما به یک هزارم ثانیه رسیده و این به معنی  یک فرصت تلقی می‌شود که باید از آن بهره برد.

محمود زاده تاکید کرد: ضمن اینکه نگرانی اولیا بحق است اما این اطمینان خاطر به آنها داده می‌شود که با همکاری همه نهادها و ارگان‌های نظارتی و بهداشتی درکنار آموزش و پرورش مشکلی برای فرزندان آنها به وجود نیاید.

وی اضافه کرد: والدین همیشه یار و یاور آموزش و پرورش بوده‌اند و در این شرایط حساس نیز حضور پررنگ آنها در کنار آموزش و پرورش ضروری است.

محمود زاده با تاکید براینکه دغدغه والدین در زمینه تامین سلامت فرزندان آنها قابل درک است اظهار داشت: اگر والدین نگاه مثبت تری به بازگشایی مدرسه داشته باشند می‌توان با اطمینان بیشتری سال تحصیلی امسال را پشت سر گذاشت.

وی تاکید کرد: در این شرایط خانواده‌ها باید با ارائه آموزش‌های کاربردی در زمینه رعایت نکات بهداشتی و چگونگی تعامل با همتایان خود را به فرزندان خود آموزش دهند.

محمود زاده اضافه کرد: باید به دانش آموزان یاد بدهیم که در شرایط خاص مدیریت بحران داشته و با خودمراقبتی بتوانند مسئولیت اجتماعی خود را عملیاتی کنند.

ضرورت نظارت والدین بر آموزش مجازی

محمود زاده افزود: آموزش و پرورش در آموزش مجازی توقع تدریس از والدین ندارد بلکه تنها انتظار نظارت بر پروسه آموزش را دارد که باید آنها در کنار فرزندانشان به عنوان راهنما حضور داشته باشند زیرا حضور آنها باعث دلگرمی فرزندانشان می‌شود.

وی بیان کرد: نباید یادگیری را قربانی مسائل دیگر کرد هرچند شرایط کرونایی امروز قابل درک است اما نباید این مساله مانع  رشد همه جانبه فرزندانمان شود بلکه باید گام به گام جلو رفت.

محمود زاده یادآور شد: زندگی به دلیل کرونا از جریان نیفتاده بلکه جریان دارد و آموزش نیز یک مسئولیت است که باید با دقت نظر وآرامش دنبال شود.

۲۴۵ هزار دانش آموزی بوشهری سال تحصیلی خود را آغاز کردند

معاون آموزش ابتدایی و دبیر پروژه مهر استان بوشهر گفت: امسال ۲۴۵ هزار دانش آموزدر استان بوشهر سال تحصیلی خود را همزمان با سراسر کشور از امروز ۱۵ شهریور ماه آغاز کردند.

محمود قاسمی اضافه کرد: براساس آمار شمار دانش‌آموزان امسال نسبت به سال گذشته هفت هزار نفر بیشتر است.

وی بیان کرد: از این شمار دانش‌آموز ۲۳ هزار پایه اول ابتدایی هستند که سال تحصیلی خود را آغاز کرده‌اند.

قاسمی گفت: با توجه به اینکه متناسب با سه وضعیت قرمز، زرد و سفید برای بازگشایی مدارس برنامه ریزی شده، کادر مدارس ابتدایی استان در آمادگی کامل قرار دارند تا سال تحصیلی را بر اساس شرایط جدید آغاز کنند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان در مناطق سفید بصورت حضوری آموزش داده می‌شوند، مدارس واقع در مناطق قرمز باید فعالیت خود را بصورت مجازی با استفاده از شبکه شاد و شبکه آموزش و مناطق زرد نیز به صورت حضوری و غیر حضوری باید آموزش‌ها را دنبال کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پروش استان بوشهر یادآور شد: در زمان حاضر سه هزار و ۴۰۰ درسنامه در مقطع ابتدایی چاپ و در اختیار دانش‌آموزان مناطق محروم روستایی و عشایری در این استان قرارگرفته است.

قاسمی اضافه کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته ۳ تا ۵ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در استان بوشهر دسترسی به اینترنت ندارند.

نظارت سختگیرانه بر مدرسه‌ها انجام می‌شود

استاندار بوشهرگفت: نظارت سخت گیرانه در زمینه  رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود و اجازه نخواهیم داد در حوزه نظارت کوچکترین سهل انگاری صورت گیرد.

عبدالکریم گراوند افزود: هرجایی که احساس کنیم دستورالعمل‌ها رعایت نمی‌شود بدون تردید تعطیل می‌شود.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها نگران نباشند چون همه مسئولان نسبت به سلامت فرزندان این آب و خاک احساس مسئولیت می‌کنند و هرجا لازم باشد براساس تصمیم ستاد استانی کرونا اقدام می‌شود.

وی در باره دسترسی نداشتن برخی مناطق به اینترنت گفت: تلاش می‌شود با همکاری مخابرات امکان ارتباطی لازم در مناطق دورافتاده و روستایی فراهم شود.

استاندار بوشهر ادامه داد: با توجه به اقدام‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده برای آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریورماه جاری خانواده‌ها نگرانی در زمینه بازگشایی مدرسه‌ها نداشته باشند.

گراوند گفت: تامین سلامت دانش‌آموزان اولویت همه مسئولان و دست اندرکاران است و به خانواده‌ها اطمینان داده می‌شود بهترین تصمیم برای تامین سلامت فرزندان آنها گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: در مورد بازگشایی مدرسه‌ها از تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت می‌شود و آموزش براساس شرایط هر منطقه به صورت مجازی و حضوری با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی انجام خواهد شد. 

گراوند تاکید کرد: در شرایط کرونایی موجود باید سبک آموزش را نیز مانند خیلی چیزهای دیگر تغییر داد.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.