تاریخ انتشار : 1399/2/7 چاپ خبر
ناقل ویروس نباشیم؛

مقابله با کرونا نیازمند تغییر رفتارها/ لزوم پرهیز از تجمعات

مقابله اساسی با ویروس کرونا و پیشگیری کامل از شیوع آن نیازمند تغییر در رفتارها و اعمال افراد است و یکی از مهم‌ترین اقدامات پرهیز از حضور در تجمعات و محافل عمومی است.

به گزارش سایت خبری " جنوب 24" دو ماه از حضور ویروس کرونا و شناسایی اولین علائم آن می‌گذرد و کم‌کم از حال مهمان ناخوانده به عنوان یک مزاجم آشنا شناخته می‌شود و حالا دیگر کم‌سوادترین افراد در دورافتاده‌ترین مناطق هم اطلاعاتی از این ویروس دارند.

ویروسی که علاوه بر افکار مردم، همه زندگی آنها را نیز تحت تأثیر قرار داده است، کسب‌وکارهای بسیاری از افراد به حاشیه رفته است، فعالیت‌های آموزشی تعطیل شده است، برنامه‌ها و تجمعات فرهنگی و مذهبی و هنری و ورزشی و… با رکودی بی‌سابقه روبرو شده است.

در کنار اقداماتی که برای پیشگیری از شیوع کرونا صورت گرفته است، برخی افراد به این مسائل بی‌توجه هستند و گویا هنوز اثرات مخرب این ویروس مرگ‌بار را باور نکرده‌اند؛ ویروسی که غفلت از آن می‌تواند یک نفر یا یک خانواده و یا یک شهر را به سمت فنا بکشاند.

هنوز هم افرادی هستند که بی‌هیچ مراقبتی در مجامع عمومی حاضر می‌شوند و علاوه بر خطراتی که متوجه خودشان است، خطرات زیادی را نیز حمل می‌کنند و ممکن است بزرگترین منشأ پخش ویروس باشند.

بی‌شک عبور از این شرایط و مقابله جدی و اساسی با کرونا نیازمند تغییر در رفتار افراد است؛ تغییری که همه مردم باید همراه با هم آن را دنبال کنند و علاوه بر سلامتی خود، از دیگران نیز مراقبت کنند.

پرهیز در محافل عمومی و دورهمی‌ها، یکی از مهمترین اقداماتی است که باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد و چند صباحی از تجمع پرهیز شود تا شرایط به حالت عادی برگردد.

نقش پررنگ مردم در مقابله با کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی روزهای گذشته هیچ مورد جدیدی از کرونا در استان بوشهر نداشته‌ایم و این مهم جز با همراهی مردم استان محقق نشده است.

سعید کشمیری گفت: در حال حاضر با باز شدن اصناف و برداشته شدن موانع مسافرت در میان استان‌ها و بازگشایی ادارات وارد فاز جدیدی از کنترل بیماری خواهیم شد که نقش مردم پررنگ‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تاکسی‌ها برای سوار کردن بیش از سه نفر مجاز نیستند افزود: رفتار مردم در روزهای آینده باید با حس مسئولیت‌پذیری بیشتری باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: عدم وجود بیمار در روزها گذشته ماحصل رفتارهای پیشگیرانه دو هفته قبل بوده است و باید در رفتار خود دقت کنیم تا باعث انتقال ویروس نشویم.

اجرای جدی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: مردم باید همچنان به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی توجه کنند و جز با همراهی و مشارکت مردم نمی‌توان به مقابله جدی با کرونا امیدوار بود.

مجید خورشیدی افزود: مردم عزیز استان به رسم قدردانی از کادر درمان و کسبه‌ای که کار خود را تعطیل کردند و برای اینکه معیشت مردم آسیب نبیند باید فاصله اجتماعی را رعایت کرده و مشتری‌ها باید سهم خود را در قطع زنجیره انتقال ادا کنند.

وی تصریح کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، جدی و با پشتوانه قانونی اجرا خواهد شد و اصناف کم‌خطر با رعایت پروتکل‌ها بازگشایی خواهند شد و این به معنی عادی سازی شرایط نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر بیان داشت: برای بازگشایی شاغل پرخطر تصمیمی گرفته نشده و بنابراین در مورد آنها همچنان محدودیت وجود دارد.

لزوم پرهیز از حضور در مراسم تدفین، ختم و تجمعات

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: از مردم عزیز استان بوشهر تقاضا داریم، از حضور در مراسم تدفین، ختم یا هر برنامه‌ای که باعث تجمع افراد می‌شود، جدا خودداری کنند.

جعفر زارعی‌زاده افزود: در این شرایط به جز اینکه بحث سلامت خود فرد مطرح است، سلامت و مسئولیت اجتماعی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: خیلی از افرادی که نتیجه تست کرونای آنها مثبت بوده، پس از بررسی مشخص شده که این ویروس از تجمعات مختلف به آنها منتقل شده که نتیجه آن درگیر شدن کل خانواده با ویروس کرونا بوده است. این موضوع کار را برای کنترل شیوع ویروس کرونا بسیار سخت خواهد کرد.

زارعی‌زاده اضافه کرد: پیشنهاد ما برای کنترل و ریشه‌کن کردن ویروس کرونا، در خانه ماندن و پرهیز از حضور غیرضروری در سطح شهر است.

در موضوع مقابله با کرونا علاوه بر اقداماتی که دست‌اندرکران بهداشتی و درمانی باید انجام دهند، مردم نیز باید به مسئولیت و رسالت اجتماعی خود توجه داشته باشند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.