تاریخ انتشار : 1398/3/21 چاپ خبر
لزوم اصلاح شیوه آبیاری فضای سبز شهری

آب در استان بوشهر کیمیا است/ آبیاری با آب شرب هیچ توجیهی ندارد

بوشهر - استان بوشهر با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی در حوزه تامین آب شرب روبرو است و استفاده از این آب برای آبیاری فضای سبز شهری به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست.

به گزارش جنوب 24؛ استان بوشهر در قسمت گرم و خشک ایران اسلامی قرار گرفته است و از میانگین بارشی سالانه پایینی برخوردار است و همچنین زیرساخت‌های ذخیره سازی و تأمین آب در این استان نیز ضعیف است.

نبود سدهای مناسب برای آبگیری و ذخیره آب مورد نیاز مردم استان بوشهر باعث شده است تا این استان برای تأمین آب مورد نیاز خود به استان‌های همسایه یعنی فارس و کهگیلویه و بویراحمد وابسته باشد.

حدود ۹۰ درصد از آب شرب مصرفی استان بوشهر از همسایگان تأمین می‌شود و ۱۰ درصد نیز از طریق تأسیسات آب‌شیرین‌کن که در سال‌های اخیر ساخته شده و همچنین چند حلقه چاه در نقاط مختلف استان تأمین می‌شود.

در کنار کمبودهایی که در زمینه تأمین آب شرب مردم خصوصاً در فصل تابستان وجود دارد، عدم مدیریت مناسب آب موجود چالش‌های بیشتری را ایجاد می‌کند که باید به سمت مدیریت مصرف حرکت کرد.

یکی از چالش‌های اساسی آبیاری فضای سبز با استفاده از منابع آب شرب در برخی از شهرها است که می‌طلبد با فرهنگ‌سازی و هشدارهای مناسب از چنین برداشت‌ها و مصرف‌هایی در همه شهرها اجتناب شود.

حفظ فضای سبز با شیوه‌های نوین

وحید امیری کارشناس فضای سبز و آبیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فضای سبز در ایجاد حس نشاط و طراوت در هر شهری نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارد و باید به صورت ویژه به فضای سبز رسیدگی شود.

وی حفظ و توسعه فضای سبز در شرایط کنونی آبی را مستلزم شناخت دقیق گونه‌های گیاهی و سیستم‌های نوین آبیاری دانست و اضافه کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی استان بوشهر بایستی از گونه‌های سازگار با این وضعیت آب و هوایی استفاده شود.

کارشناس فضای سبز و آبیاری خاطرنشان کرد: امروزه در مناطقی که در زمینه تأمین آب مورد نظر با مشکل روبرو هستند و یا منابع آبی کمتری در اختیار دارند از گونه‌های گیاهی سازگار با کم‌آبی استفاده می‌شود.

امیری مدیریت صحیح منابع آبی را از دیگر ضروریات دانست و خاطرنشان کرد: سیستم‌های آبیاری باید متناسب با اقلیم هر منطقه انتخاب شود و در این راستا در استان بوشهر که با کمبود آب روبرو است استفاده از این شیوه‌ها ضرورت بیشتری دارد.

استفاده از گونه‌های گیاهی مناسب

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اهمیت بسیار بالای فضای سبز بیان کرد: هرگونه تغییر در حوزه فضای سبز نیازمند حفظ پایداری لازم است.

رحیم خادمی دستیابی به وضعیت مطلوب در حوزه فضای سبز را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: برای اینکه فضای سبزی داشته باشیم که ما را به اهدافمان برساند باید مطالعه و طراحی مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از چند گونه گیاهی مناسب در استان بوشهر غافل شده‌ایم، خاطرنشان کرد: شبدر، پریوش، لاله عباسی، نخل‌های زینتی، لوز، بنجامین و گل کاغذی از گونه‌های گیاهی و درختی است که متناسب با آب و هوای استان است.

مدیریت منابع آبی در آبیاری فضای سبز

مدیر کل دفتر فنی استانداری بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تلاش گسترده‌ای صورت گرفته در آبیاری فضای سبز شهری در سطح استان از شیوه‌های مناسبی استفاده شود.

سید موسی موسوی با اشاره به برگزاری همایش فضای سبز شهری در شرایط کم آبی با حضور شهرداران استان بوشهر خاطرنشان کرد: تلاش شد تا شهرداران استان با شیوه‌های صحیح آبیاری در شرایط کم‌آبی آشنا شوند.

وی با اشاره به برخی کمبودها در زمینه تأمین منابع آبی در استان بوشهر اضافه کرد: در این شرایط که تأمین آب به سختی صورت می‌گیرد و تقاضا برای مصرف بسیار بالا است باید مدیریت مناسبی انجام شود.

مدیر کل دفتر فنی استانداری بوشهر به نقش فضای سبز در تلطیف هوا و دما و بهبود سیما و منظر و ایجاد نشاط اجتماعی اشاره کرد و افزود: شرایط اقلیمی استان بوشهر حکم می‌کند مدیریت مصرف منابع آبی از مهمترین اولویت‌ها باشد.

وی ادامه داد: یکی از مصارف قابل توجه آب، استفاده برای آبیاری فضای سبز است و لذا مدیریت فضای سبز با توجه به شرایط کم آبی یکی از اولویت‌های مدیریت شهری است.

موسوی گفت: امیدواریم که شهرداران استان بوشهر با بکارگیری دستاوردهای همایش ضمن صرفه جویی در مصرف آب، شهروندان را بیش از پیش از فواید فضای سبز شهری بهره مند کنند.

ممنوعیت استفاده از آب شرب در آبیاری فضای سبز

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ممنوعیت استفاده از آب شرب در آبیاری فضای سبز اظهار داشت: باید در کنار تلاش برای حفظ فضای سبز، مدیریت صحیحی در زمینه تأمین آب صورت گیرد.

مهرداد ستوده با تاکید بر لزوم به حداقل رساندن میزان مصرف آب اضافه کرد: در شرایط کم آبی قرار داریم و باید برای آبیاری فضای سبز راهکارهای اساسی داشته باشیم و از آب شرب استفاده نشود.

وی عدم پیش‌بینی آینده را عامل بروز مشکلات در کشور از جمله مشکلات کم‌آبی سال گذشته در استان دانست و افزود: برای اینکه در این زمینه‌ها با مشکل روبرو نوشیم باید تفکر و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر خواستار فرهنگ سازی و آگاهی مردم استان بوشهر در زمینه کمبودهای منابع آبی شد و گفت: باید از ظرفیت نخبگان در حوزه مدیریت فضای سبز استفاده مناسبی شود.

استان بوشهر دارای شرایط خاصی در حوزه تأمین آب است و می‌طلبد که مدیریت مناسبی نیز در حوزه تأمین آب خصوصاً در زمینه آب مورد استفاده در فضای سبز صورت گیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.