تاریخ انتشار : 1398/3/12 چاپ خبر
ملخ‌ها به نخل ها رسیدند؛

خطر بیخ گوش نخلستانهای بوشهر / امکانات مقابله‌ای کافی نیست

ملخ‌های صحرایی چند ماهی است وارد کشور شده‌اند و حالا پای آنها به نخل‌ها باز شده و روز به روز در حال هجوم بیشتری هستند و اکنون خطر نابودی به شدت نخیلات را تهدید می‌کند.

به گزارش جنوب 24؛ اول بهمن ماه سال گذشته نخستین هشدار و اخطار از سازمان فائو مبنی بر احتمال حمله ملخ صحرایی به کشور اعلام شد و از همان زمان اقدامات مقابله‌ای با این آفت نیز آغاز شد.

ملخ صحرایی به عنوان آفت خطرناک در دنیا شناخته شده است به طوری که امنیت غذایی را مورد تهدید قرار می‌دهد. ملخ صحرایی خطرناک‌ترین گونه ملخ است که در صورت حمله تهاجمی پوست درختان را می‌خورد.

در استان بوشهر نیز مقابله با این آفت در دستور کار قرار گرفته است و هر روزه شاهد اقدامات مقابله‌ای و سم‌پاشی کانون‌های حضور ملخ‌های صحرایی هستیم ولی این اقدامات تاکنون کافی نبوده است.

کشاورزی یکی از مهمترین مشاغل در استان بوشهر است و هجوم ملخ‌ها به استان و عدم کنترل آن می‌تواند باعث نابودی بسیاری از مزارع و باغات شده و اقتصاد و معیشت مردم این استان را تحت تأثیر قرار دهد.

استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های نخل و خرمای کشور محسوب می‌شود که حدود شش میلیون اصله نخل دارد و سالانه حدود ۱۷۰ هزار تن خرما تولید و به بازارهای داخلی و خارج کشور ارسال می‌شود.

هرچند طی چند ماه گذشته ملخ‌ها تهدیدی جدی برای نخلستان‌های استان بوشهر محسوب نمی‌شدند ولی اکنون پای این آفت خطرناک به نخلستان‌ها باز شده است و هر آن امکان دارد که این هجوم گسترده‌تر شود.

ملخ‌های صحرایی می‌توانند به راحتی نخل‌ها را نابود کرده و در برخی موارد که وارد عرصه نخیلات شده‌اند، مشاهده شده که برگ‌های نخل را خورده‌اند که این امر می‌تواند نابودی همیشگی نخل را رقم بزند.

خطر نابودی بیخ گوش نخل‌ها

هرچند که مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اذعان دارند که اوضاع تحت کنترل است ولی کشاورزان بیم آن را دارند که ناگهان با نابودی نخیلات خود روبرو شوند و سرمایه زندگی آنها که ده‌ها سال پای آن عرق ریخته‌اند یکباره نابود شود.

بخشدار آبپخش در رابطه با بحران هجوم ملخ‌های صحرایی به مناطق جنوبی کشور و استان و شهرستان بیان کرد: این بحران، سبب می‌شود بخش کشاورزی ما با مشکل جدی مواجه شود و اگر اقدامی عاجل و همکاری گسترده مردم و نهادهای دولتی صورت نگیرد با تخریب وسیع بخش کشاورزی روبرو خواهیم بود.

علی تنگ‌ارمی اضافه کرد: البته مجموعه دولت و وزارت جهاد کشاورزی پای کارند و اقدامات خوبی صورت گرفته است که امیدوارم با همراهی مردم شاهد رفع این بحران در سریع‌ترین زمان ممکن باشیم.

تنگ ارمی افزود: مجموعه سپاه شهرستان هم پای کار آمده‌اند و همه امکانات خود را برای مقابله با بحران ملخ‌های صحرایی بسیج کرده‌اند.

وی با تقدیر از همکاری دستگاه‌های اجرایی و دهیاران و کشاورزان در مبارزه با آفت ملخ صحرایی خاطرنشان کرد: در زمانی که این بحران قابل از بین بردن و حل است همان‌طور که دستگاه‌های اجرایی و کشاورزان در کنار جهاد کشاورزی یک تیم کاملاً واحد را تشکیل داده‌اند به کار خود ادامه دهند تا از این بحران که اگر نادیده گرفته شود بسیار مخاطره‌آمیز هست خارج و رهایی پیدا کنیم.

بیم کشاورزان از هجوم ملخ / ‏‬ تجهیزات کم است

مهدی بحرینی از کشاورزان و نخلداران دشتستانی به خبرنگار مهر گفت: تقاضای ما از مسئولان مربوطه خصوصاً جهاد کشاورزی این است که واقعیت و عواقب این آفت را درک کنند.

وی اضافه کرد: الان چندین ماه است که ملخ وارد منطقه شده و هر روز هم تکثیر و گسترش بیشتری پیدا می‌کند و مسئولان باید بدانند که دو تا تراکتور امکان ریشه کنی این افت وجود ندارد.

این کشاورز خواستار پرهیز مسئولان از محافظه‌کاری در این قضیه شد و بیان کرد: مسئولان استانی به مقامات بالاتر و حتی کشور اعلام جدی خطر کنید و کمک بخواهید تا شاهد اقدامات بیشتری در این زمینه باشیم.

وی ادامه داد: این ملخ‌ها یک مرتبه و به صورت غافلگیر کننده وارد منطقه نشده‌اند که شما فرصت تصمیم گیری نداشته‌اید. الان چندین ماه است که این آفت در منطقه است و فرصت یافته‌اند چندین مرتبه تخم‌ریزی کنند.

بحرینی با اشاره به اینکه حجم بالای ملخ‌ها نشان می‌دهد که مبارزه خوبی انجام نشده است، تاکید کرد: مسئولان جهاد کشاورزی لطفاً به جای آمار و ارقامی که تا الان خروجی خوبی نداشته به فکر برنامه‌ای اساسی باشید.

وی تصریح کرد: با در خواست تراکتور از مردم امکان ریشه کنی این آفت در چندین هزار هکتار وجود ندارد و اگر لازم است درخواست هواپیمای بیشتر و بالگرد سم پاش از مرکز کنید.

همه امکانات بسیج شود

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز با اشاره به اینکه نخلستان‌های استان بوشهر در محاصره ملخ های صحرایی قرار دارند اظهار داشت: هجوم ملخ های صحرایی چند ماهی است که شرایط را در هشت استان جنوبی کشور بحرانی کرده است.

ضرغام حیدریه اضافه کرد: این بحران به نظر می رسد از سوی مقامات ارشد ملی چندان جدی گرفته نشده است و بخش کشاورزی کشور به همراه مسئولین استانی و محلی به تنهایی و با بودجه ای محدود که قطره چکانی تزریق می شود، حرکتی جهادی را آغاز کرده‌اند.

وی افزود: حرکت جهادی است اما باتوجه به حجم بسیار بالای آلودگی و کمبود امکانات و نیروی انسانی، تاکنون موفق به کنترل کامل این آفت خطرناک نشده است. آفتی که جمعیت چهل میلیونی آن قادر است در طی یک روز غذای ۳۵ هزار انسان را نابود کند. وجود این آفت در استان هایی که حدود ۲۵ درصد محصولات زراعی و باغی کشور را تولید می کنند سبب آن شده که فائو در فروردین ماه وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر دهد.

با اعلام وضعیت فوق العاده در سطح استان و درخواست بسیج و بکارگیری تمامی امکانات، تجهیزات و ماشین آلات امنیت غذایی در استان تضمین شود حیدریه بیان کرد: با مدیریت بخش کشاورزی فعال استان بوشهر در بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی سطح استان به صورت هوایی (دو فروند هواپیما و پهبادها) و زمینی ( ulv، توربولاینر، پشت تراکتوری و…) عملیات سمپاشی صورت گرفته است. اما متأسفانه گزارش هایی مبنی بر خسارت ملخ ها به مراتع، باغات و مزارع در شهرستان های گناوه و دیلم وصول شده و عمق فاجعه زمانی است که آینده این وضعیت را تصور کنیم.

وی گفت: اگر نخلستان های شهرستان های دشتستان و تنگستان که توسط کانون های آلودگی محاصره شده‌اند مورد هجوم صحرایی قرار گیرند چه خواهد شد؟ اگر جمعیت ملخ های موجود بالغ شده و تخم‌گذاری را آغاز کنند، وضعیت کشت پاییزه استان که همزمان با بروز نسل آینده این آفت است چگونه خواهد شد؟ مراتع استان که شدیداً آلوده است چگونه جوابگوی چرای دام دامداران استان و عشایر خواهد بود؟

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور بیان کرد: با توجه به پیش بینی طغیان ملخ صحرایی در آینده نه چندان دور، شایسته است استاندار بوشهر با اعلام وضعیت فوق العاده در سطح استان و درخواست بسیج و بکارگیری تمامی امکانات، تجهیزات و ماشین آلات تحت اختیار سازمان‌ها، ادارات، شرکت ها و موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای نظامی و انتظامی امنیت غذایی در استان را تضمین کند.

فعالیت ۴۳ تیم مبارزه با ملخ‌ها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از فعالیت ۴۳ تیم مبارزه با ملخ‌ها در سطح استان خبر داد و اظهار داشت: تلاش داریم تا مانع از خسارت ملخ‌ها به اراضی کشاورزی و باغات استان شویم.

خسرو عمرانی با اشاره به ورود ملخ‌های بالغ به استان خاطرنشان کرد: مناطق تنگ‌ارم، بوشکان و ریز محل بیشترین حضور ملخ‌های بالغ در استان هستند که عملیات سمپاشی در این مناطق در حال انجام است.

وی با اشاره به خسارت‌های جزئی وارد شده به نخلستان‌ها بر اثر هجوم ملخ‌ها، بیان کرد: به منظور جلوگیری از ورود و خسارت‌های این آفت‌ها در نخلستان عملیات مقابله در حال انجام است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه سم‌پاشی زمینی و هوایی در حال انجام است تاکید کرد: در سطح ۶۳ هزار هکتار اراضی استان بوشهر عملیات سم‌پاشی انجام شده است.

وی با اشاره به همکاری دو فروند هواپیما، ۱۵۰ سم‌پاش زمینی و ۸ دستگاه ماشین یو.ال.وی در عملیات سم‌پاشی علیه آفت ملخ صحرایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر فعالیت ملخ ها در شب است، عملیات مقابله نیز بیشتر در شب‌ها انجام می‌شود.

هرچند مسئولان جهاد کشاورزی استان با همکاری مردم و کشاورزان در حال مقابله جدی با هجوم ملخ‌های صحرایی هستند ولی لازم است که مسئولان کشور با حساسیت بیشتری این موضوع را دنبال کنند و مانع از نابودی دست‌رنج کشاورزان شوند.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.