تاریخ انتشار : 1398/3/4 چاپ خبر
رییس سازمان برنامه و بودجه استان در نشست خبری مطرح کرد:

عسلویه کمکی به درآمد بوشهر نمی‌کند / 720 پروژه ناتمام در استان وجود دارد / خبر خوب برای کارمندان مناطق جنگی

900 میلیاردتومان، سهم بوشهر از بودجه عمرانی کشور/ تعهد استان به درآمدزایی 3 هزار و 360 میلیاردتومانی در سالجاری/ خبر خوب برای کارمندان زمان جنگ/ نامه مخالفت استاندار درباره واریز عوارض آلایندگی عسلویه به استان های همجوار بخشی از اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه استان در نشست خبری است.

به گزارش جنوب 24؛ نشست خبری رضا عوض پور رییس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر اگرچه با دستور کار وضعیت بودجه سالجاری استان بود، ولی تحت الشعاع مصوبات سفر ریاست جمهوری و اعتراض افکار عمومی در برخی شهرستان ها درباره سهم پایین این مناطق از اعتبارات و پروژه های این سفر بود.

http://img6.irna.ir/1398/13980301/3696190/n3696190-7031093.jpg

سهم جم از سفر ریاست جمهوری از "صفر" به 141 میلیاردتومان رسید

بخش مهم توضیحات رییس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر درباره حواشی و اعتراضات درباره سهم شهرستان ها از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان بود که اخیرا رسانه ای شده است.

جزییات پروژه‌های ریاست جمهوری در شهرستان‌های استان/ بوشهر و تنگستان پیشتاز؛ جم صفر! +جدول

رضا عوض پور اظهار داشت: لیست منتشر شده در سایت «خلیج فارس» پیرامون پروژه های مصوب سفر رییس جمهوری درست است، هرچند در پیگیری های بعدی با سازمان برنامه و بودجه کشور، احداث اسکله کنگان با اعتبار 100 میلیاردتومان اضافه شده که در لیست منتشر شده نبود.

وی با بیان اینکه پروژه های سفر ریاست جمهوری توسط دستگاههای اجرایی پیشنهاد و پس از چکش کاری و چندین مرحله رفت و برگشت در بوشهر و تهران، نهایی شد، درباره اعتراضات در شهرستان جم مبنی بر صفر بودن سهم این شهرستان گفت: هرچند در جدول به تفکیک شهرستانی نام جم نبوده، ولی واقعیت این است که برخی پروژه های سفر ریاست جمهوری استانی می باشد و ما بُرش شهرستانی آن را انجام نداده بودیم. براین اساس، 21 پروژه با اعتبار 104 میلیاردتومان برای شهرستان جم پیش بینی شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه بوشهر با اشاره به سهم شهرستان ها از بودجه و مصوبات سفر ریاست جمهوری گفت: این پروژه و طرح ها باید طی دو سال 98 و 99 تکمیل شده و در ابتدای سال 1400 شاهد بهره برداری آنها باشیم.

در این زمان خبرنگار «خلیج فارس» خطاب به عوض پور یادآور شد واقعیت این است که جم در سفر ریاست جمهوری، تنها شهرستان بدون پروژه مستقل بوده و اهالی این شهرستان توقع داشتند مانند سایر شهرستان ها در سفر ریاست جمهوری دارای پروژه های مستقل باشند، ولی در پی اعتراضات مطرح شده، از پروژه های استانی که برای سایر شهرستان ها نیز مشترک است، اعتباری برای جم پیش بینی شده که باید دید چقدر قابل وصول است.

http://img6.irna.ir/1398/13980301/3696190/n3696190-7031105.jpg

900 میلیاردتومان، سهم استان بوشهر از بودجه عمرانی کشور

به گزارش «خلیج فارس»؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر ابتدا با گزارشی از وضعیت بودجه استان در سال گذشته آغاز کرد و گفت: پارسال 799 میلیاردتومان در قانون بودجه سهم استان بوشهر بود که میزان تخصیص آن 76 درصد بوده است. این اعتبار هم شامل اوراق مشارکت به پیمانکاران است هم نقدینگی هایی که جذب شد.

به گفته عوض پور، با همه محدودیت های اعتباری، سال گذشته 2 هزار میلیارد تومان پروژه در هفته دولت و دهه فجر افتتاح شد.

وی بودجه امسال استان بوشهر را نیز 900 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: این اعتبار نسبت به سال گذشته 16.4درصد افزایش نشان می دهد و از نظر میزان رشد این بودجه، استان اول کشور هستیم.

وی ادامه داد: همچنین در قانون بودجه، استان بوشهر 23 طرح ملی با اعتبار 470 میلیاردتومان شامل راه آهن، راه ها، سدها، فضای آموزشی دارد، علاوه بر آن 16 طرح ملی استانی ویژه دارد که کل اعتبار آنها 120 میلیاردتومان تعیین شده است.

عوض پور میزان تخصیص بودجه پروژه های ملی را پایین دانست و گفت: در سطح کشور به طور میانگین 30 درصد تخصیص برای پروژه های ملی رقم خورده، ولی میزان تخصیص اعتبارات استانی بیشتر بوده است.

به گفته وی، اعتبارات هزینه ای استان که عمدتا درباره حقوق و مزایای کارکنان می باشد برای سالجاری 292 میلیاردتومان ابلاغ شده که نسبت به سال گذشته رشد 20 درصدی دارد، درحالی که میانگین رشد این شاخص در کشور 18 درصد بوده است.

http://img6.irna.ir/1398/13980301/3696190/n3696190-7031096.jpg

تعهد استان به درآمدزایی 3 هزار و 360 میلیاردتومانی

براساس اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه بوشهر، امسال برای استان بوشهر 3 هزار و 360 میلیاردتومان جذب درآمد پیش بینی شده که نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد دارد و این افزایش متناسب با افزایش رقم بودجه کشور است.

عوض پور ادامه داد: سال گذشته 2 هزار و 420 میلیاردتومان جذب درآمد در تعهد استان بود که از این رقم 2 هزار و 120 میلیاردتومان محقق و وصول شد.

عسلویه کمکی به درآمدهای استان نمی کند

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به فعالیت صنایع نفت و گاز در استان به خصوص پارس جنوبی گفت: واقعیت این است که عسلویه به افزایش درآمدهای استان کمکی نمی کند، چرا که بیشتر شرکت ها و مجتمع های پالایشگاهی مستقر در پارس جنوبی با گرفتن معافیت های مالیاتی و احکامی از دیوان عدالت، چیزی از درآمدشان عاید استان نمی شود.

وی یادآور شد: اگر درآمد از این محل به استان اختصاص می یافت سهم استان از محل درآمدهای پارس جنوبی چشمگیر و وضعیت درآمد مالیاتی، شهرداری ها و دهیاری ها در این استان ارتقا می یافت. البته استاندار رایزنی هایی با رییس مجلس داشته که این معافیت ها برداشته شود، ولی انتظار می رود این مسئله به مطالبه افکار عمومی مبدل تا به نتیجه برسد.

http://img6.irna.ir/1398/13980301/3696190/n3696190-7031095.jpg

720 پروژه ناتمام استان نیازمند 1200 میلیاردتومان اعتبار

رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص پروژه های ناتمام استان نیز گفت: 720پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد که برای تکمیل آنها 1200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی بیان کرد: همچنین 686 پروژه خاتمه یافته داریم که 250 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاری دارند. به عبارتی، بابت پروژه های ناتمام و مطالبات پیمانکاران به 1405 میلیاردتومان نیاز است درحالی که اعتبارات استان 900 میلیاردتومان می باشد که باید دید در پایان سال چه میزان محقق می شود.

عوض پور خاطرنشان کرد: در همین ارتباط رویکرد استان بوشهر طی سالیان اخیر و امسال، تزریق اعتبار به پروژه های نیمه تمام و پرداخت مطالبات پیمانکاران است و پروژه های جدید شروع نمی شود، جز در برخی موارد اضطراری مثل آب که با مسائل اجتماعی گره خورده است.

به گفته وی، بیشتر پروژه های ناتمام استان در بخش های حمل و نقل، بهداشت و درمان، آموزش، آب و ورزش می باشد.

http://img6.irna.ir/1398/13980301/3696190/n3696190-7031099.jpg

خبر خوب برای کارمندان زمان جنگ

این مقام مسئول همچنین با اشاره به شروع پرداخت فوق العاده کارمندان شاغل در مناطق عملیاتی دفاع مقدس از سال گذشته اظهار داشت: این موضوع در برنامه ششم توسعه در راستای افزایش انگیزه نیروهای کارشناسی ادارات استان های درگیر جنگ تحمیلی پیش بینی شد که در استان بوشهر شهرهای دیلم، گناوه، بوشهر و خارگ مشمول شده اند.

وی ادامه داد: امسال علاوه بر نیروهای رسمی و پیمانی ادارات، این فوق العاده برای نیروهای قراردادی نیز پرداخت می شود و در احکام حقوقی آنها قرار می گیرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه بوشهر همچنین خبر داد: از امسال به بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی در مناطق مشمول استان بوشهر فوق العاده حقوق مناطق عملیاتی پرداخت می شود که صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی این نیروها باید پیگیر تامین اعتبار آن باشند.

از مسکن مددجویی تا واگذاری پروژه های ناتمام به بخش خصوصی

رییس سازمان برنامه و بودجه استان با اشاره به تدوین 14 فصل از مطالعه آمایش سرزمینی استان گفت: با تصویب نهایی آن در شورای برنامه ریزی استان، چشم انداز مشخصی از استعدادها و چالش های هر شهرستان و نقطه استان به دست می آید و کمک زیادی برای توزیع مناسب و منطقی تر اعتبارات و امتیازات جهت توسعه متوازن استان خواهد کرد.

وی همچنین از پیشگام بودن استان بوشهر در احداث مسکن برای محرومین خبر داد و گفت: در سفر سال گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، موافقت وی را برای مشارکت 50 درصدی با کمیته امداد برای ساخت هزار مسکن مددجویی در استان اخذ کرده که در این راستا 800 میلیاردتومان ابلاغ گردید. سال گذشته 200 میلیارد تومان نقدینگی برای این موضوع به کمیته امداد استان داده شد و امسال هم بزودی همین مبلغ در اختیار می گیرد که می توان گفت بوشهر به همراه یک استان دیگر از این نظر پیشرو در کشور هستند.

عوض پور همچنین درخصوص تکلیف دولت پیرامون واگذاری پروژه های ناتمام به بخش خصوصی اظهار داشت: 5 پروژه به بخش خصوصی واگذار شد که شامل 3 پروژه شیلاتی، یک پروژه ورزشی و یک پروژه درمانی بوده، همچنین 21 پروژه آموزشی نیز از ظرفیت خیرین و بخش غیردولتی تکمیل می شود.

http://img6.irna.ir/1398/13980301/3696190/n3696190-7031107.jpg

نامه مخالفت استاندار درباره واریز عوارض آلایندگی عسلویه به استان های همجوار

رییس سازمان برنامه و بودجه بوشهر در پاسخ به سوال خبرنگار «خلیج فارس» درخصوص پیگیری استان های فارس و هرمزگان برای دریافت عوارض آلایندگی پارس جنوبی که به کاهش سهم استان از این اعتبار منجر می شود، گفت: سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه کارشناسی باید در این خصوص نظر دهد و طبق نامه ای که محیط زیست استان داده، آلایندگی عسلویه به استان های همجوار نمی رود.

وی با اشاره به نامه استاندار به وزارت کشور در این خصوص اظهار داشت: تاکنون 2، 3 جلسه در محیط زیست کشور برگزار شده و استان اعلام کرده چون در این درخواست منطقی نبوده، مورد قبول نیست. از این رو باید براساس یک مدل علمی، مشخص شود استان فارس و هرمزگان از آلودگی پارس جنوبی متاثر می شوند و اگر به فرض محال اینگونه باشد، منشا این آلودگی کدام فاز و چه میزان است که به تناسب درآمد همان فاز، سهم استان های دیگر مورد بررسی قرار بگیرد.

عوض پور خاطرنشان کرد: محیط زیست استان گزارش کارشناسی داده که آلایندگی عسلویه به استان های فارس و هرمزگان سرایت نمی کند و استاندار هم با جدیت پیگیر موضوع است تا حقی از استان ضایع نشود.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.