تاریخ انتشار : 1398/2/29 چاپ خبر
سرپناهم آرزوست

افزایش لجام گسیخته قیمت مسکن در بوشهر

بوشهر که به شهر گران و گرانی مشهور است و گرانی مسکن و زمین در آن زبانزد عام و خاص هست با شیب تندتری نسبت به دیگر نقاط استان و یا حتی کشور قیمت‌های آن بالا می‌رود.

به گزارش جنوب 24؛ «مسکن»، کلید واژه‌ای که در همه حال اولویت اول هر فرد در جامعه بوده و هست، اما این روزها به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است. گرانی‌های پله‌ای حال حاضر بر بازار خوراکی‌ها و اشیا و حتی جانداران باعث شده تا قیمت مسکن نیز با شیبی تند رو به افزایش رود. اما بوشهر که به شهر گران و گرانی مشهور است و گرانی مسکن و زمین در آن زبانزد عام و خاص هست با شیب تندتری نسبت به دیگر نقاط استان و یا حتی کشور قیمت‌های آن بالا می‌رود.

نگاهی به وضعیت جغرافیایی این شهر و شبه جزیره بودن آن به واسطه محصور بودن از سه طرف به خلیج فارس سبب شده تا این شهر با محدودیت زمین مواجه شود و به عقیده کارشناسان همین مساله سبب شده تا خرید یا اجاره مسکن در این شهر از دشوارترین ملزومات زندگی باشد و شاید در کورس رقابت گرانی اشیا و کالا، مسکن گوی سبقت را از رقیبان ربوده است.

پیشتازی مسکن در کورس رقابت گرانی

علاوه بر این، سر زبان افتادن واژه «منطقه آزاد بوشهر» بین مردم که از زمان دولت احمدی نژاد و طی سفر محمدرضا رحیمی به بوشهر اتفاق افتاد باعث شد تا از همان زمان قیمت مسکن و زمین روند رو به صعود خود را با شیب تندتری داشته باشد و نیز طی این چند سال اظهار نظرهای مسؤولان که هر از چند گاهی موضوع تصویب منطقه آزاد بوشهر در مجلس را مطرح می‌کردند باعث می‌شد تا این افزایش قیمت همچنان پایدار بماند. اما سرانجام با تصویب منطقه آزاد بوشهر در مجلس در حالیکه بسیاری از مردم منتظر این اتفاق برای رونق شهر بوشهر بودند اما افزایش سریع قیمت‌ها در بازار مسکن و معاملات رهن و اجاره، شیرینی این اتفاق را در کامشان تلخ کرد.

صعود یکباره و لجام گسیخته قیمت‌های زمین و مسکن

صعود یکباره و لجام گسیخته قیمت‌های زمین و مسکن در بوشهر از یک طرف و کاهش ارزش پول کشور و نیز وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در کنار ثابت بودن میزان درآمدها و یا شاید کاهش درآمدها باعث شد بسیاری از مردم نتوانند سرپناهی را برای خود اختیار کنند. شوربختانه طی هفته‌های اخیر، کاهش میزان عرضه مسکن برای خرید یا اجاره و همچنین گرانی چند برابری آن باعث شده تا جوانانی که برای شروع زندگی، درآمد قابل توجهی ندارند، این روزها در این فکر فرو روند که حتی اگر منطقه آزاد برای آنان شغلی دست و پا کند، در کدام مسکن می‌توانند رویای خود را شکل دهند؟

بررسی میدانی ما در سطح شهر از بنگاه‌های املاک نشان می‌دهد که حضور مردم در بنگاه‌ها برای انجام معامله بسیار کاهش یافته و یا آنهایی که برای برای خرید یا رهن و کرایه مراجعه می‌کنند، زمانی که پای عقد قرارداد به میان می‌آید با انصراف مالکین مواجه می‌شوند، مالکینی که تصور می‌کنند با روشن شدن بیشتر وضعیت منطقه آزاد بوشهر قیمت ملک آنها به عنوان یک سرمایه می‌تواند چند برابر شود.

یکی از مشاوران املاک در خیابان سنگی بوشهر به ما می‌گوید: اگر تا چندی پیش در این منطقه شهر با حدود 70 میلیون خانه‌ای را رهن کرد در حال حاضر 100 میلیون نیز کفاف این کار را نمی‌کند این در صورتی است که مالک پای عقد قرار داد پشیمان نشود.

تصویب منطقه آزاد و چشم طمع مالکان

وی یکی از دلایل این کار را بی ثباتی قیمت مسکن طی چند وقت اخیر عنوان می‌کند و می‌گوید: از زمان تصویب منطقه آزاد بوشهر در مجلس قیمت‌ها افزایش چشمگیری داشته است و این مساله باعث شده تا مالکان چشم طمع داشته باشند و بسیاری از آنها به امید اینکه قیمت‌ها از وضعیتی که هست بالاتر رود پای عقد قرارداد پشیمان می‌شوند.

یکی دیگر از مشاوران املاک در خیابان عاشوری نیز می‌گوید: تا ماه قبل با 200 تا 250 میلیون تومان می‌شد در شهر بوشهر صاحب خانه شد و مالکیت آپارتمانی 10 تا 12 ساله را به دست آورد، اما اکنون با چنین ارقامی نمی‌توان به نتیجه رسید و البته بسیاری از فروشندگان واقعی هم از بازار عقب نشینی کرده‌اند تا ببینند در آینده چه می‌شود.

مسکن برای جوانان به خاطره‌ها پیوست

بررسی خبرنگار فارس در سطح شهر بوشهر نشان می‌دهد که متوسط رهن مسکن در این شهر بین 90 تا 100 میلیون است و علاوه بر این مقدار بسیاری از مالکان به تناسب امکانات مسکن خود رقم‌های اجاره‌ای 500 هزار تا 2 میلیون تومان را قیمت گذاری کرده‌اند. خرید مسکن نیز که از آن به عنوان آرزوی دیرینه برای جوانان امروز می‌توان نام برد و شاید برای بسیاری از جوانان به خاطره‌ها پیوسته باشد اگر تا ماه قبل در شهر بوشهر با 200 تا 250 میلیون تومان می‌شد صاحب خانه شد و مالکیت آپارتمانی 10 تا 12 ساله را به دست آورد، اما اکنون با چنین ارقامی نمی‌توان به نتیجه رسید و البته بسیاری از فروشندگان واقعی هم از بازار عقب نشینی کرده‌اند تا ببینند در آینده چه می‌شود.

به هرحال در شرایط کنونی که مردم زیر اهرم فشار اقتصادی قرار دارند می‌طلبد مسؤولان نیز با اتخاذ راهکارهایی مانع از افزایش قیمت زمین و مسکن شوند، افزایش قیمتی که بیش از اینکه وضعیت معیشتی آنها را نگران‌تر می‌کند به لحاظ روانی اثر منفی را بر جامعه می‌گذارد.

گزارش: سیدحسین موسوی

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.