تاریخ انتشار : 1398/2/8 چاپ خبر
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان بوشهر در نشست با خبرنگالران مطرح کرد:

50 کیلومتر شبکه آبرسانی استان نوسازی می شود / سهمیه بندی آب تا 1400 حذف می شود/ تابستان مشکل کم آبی نداریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان بوشهر در نشست با خبرنگاران از نوسازی شبکه آبرسانی استان، حدف سهمیه بندی آب تا سال 1400 و رفع مشکل کم آبی در تابستان پیش رو خبر داد.

به گزارش جنوب 24؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان بوشهر پیش از ظهر شنبه در نشست با اصحاب رسانه به آخرین وضعیت حوزه آبی استان و برنامه های پیش رو برای مدیرت آب پرداخت.

عبد الحمید حمزه پور کمبود اب شرب در استان را یکی از مشکلات اصلی حوزه ابی دانست و اظهار کرد: 90 درصد از آب استان از طریق دو استان کهگیلویه و بویر احمد و فارس تامین می شود به گونه ای که 50 تا 60درصد آب استان از خط کوثر تامین شده و 25درصد نیز از خط کازرون، و کمتر از 10درصد از چاه های استان و 10درصد از سایت های آبشیرین کن بوشهر و کنگان تامین می شود.

وی یکی از اهداف و برنامه های پیش روی شرکت آب استان را عدم اتکا به منابع آبی در خارج از استان برشمرد و گفت: تلاش می شود تا در سا لهای آینده از طریق شیرین سازی آب دریا اتکای خود به آب خارج از استان را محدود کنیم.

حمزه پور گفت:در حال حاضر 60 هزار مترمکعب آب شیرین کن در سطح استان در دست ساخت است که با بهره برداری از آنها تولید آب از این طریق از هشت به 40 درصد افزایش می یابد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: این طرح ها شامل آب شیرین‌ کن 35 هزار متر مکعبی و فاز سوم آب شیرین کن 10 هزار متر مکعبی بوشهر، 15 هزار متر مکعبی شهرهای وحدتیه -دالکی و آب پخش - سعدآباد در شهرستان دشتستان است.
وی بیان کرد: همچنین به ‌زودی عملیات اجرایی سه پروژه آب شیرین‌ کن عسلویه و تنگستان هر کدام به ظرفیت 5 هزار مترمکعب و 17 هزار متر مکعبی برازجان در ساحل بوشهر با انتخاب پیمانکار و سرمایه‌گذار آن آغاز می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بیان کرد: با اجرای طرح های یاد شده در مجموع ظرفیت شیرین سازی آب دریا برای تامین آب آشامیدنی استان بوشهر به 90 هزار مترمکعب می‌ رسد.

حمزه پور بازسازی  شبکه های آبرسانی استان را یکی از راههای جلوگیری از هدررفت آب و توزیع عادلانه آب عنوان کرد و گفت:بازسازی شبکه و خطوط آب هم مورد توجه قرار گرفته و نوسازی 50 کیلومتر شبکه های آب شهرهای بوشهر، برازجان و جم با کمک پنج استان معین شروع شده و قطعا در تابستان مشکل افت آب و هدر رفت آن در شبکه محلات مشکل دار را کاهش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: با اقداماتی نظیر حفر یا احیای چاههای آب، نوسازی شبکه های فرسوده و افزایش ظرفیت آبشیرین کن بوشهر نوید تابستان با قطع آب کمتر نسبت به سالیان گذشته را می دهیم.

وی درخصوص انتقاداتی که پیرامون جیره بندی آب در استان با وجود بارندگی های زیاد و سیل در کشور، گفت: این بحث را در فضای مجازی هم دیده ام، ولی واقعیت این است که سهمیه استان از سد کوثر همه ساله بطور کامل تخصیص می یابد و خط انتقال یا پمپاژ به گونه ای تنظیم شده که می توان همین میزان را وارد استان می کند، از این رو اگر سد کوثر سرریز هم شود، امکان برداشت آب بیشتری در خطوط انتقال به سمت بوشهر نیست.

به گفته وی، هرچند امیدواریم ترسالی که امسال رقم خورد ادامه یابد، اما واقعیت این است که کشور ما منطقه ای خشک است و استان بوشهر هم کمترین میانگین بارندگی را در کشور دارد، از این رو مدیریت مصرف باید سرلوحه ما باشد.

حمزه پور با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته نوید تابستان کم مشکل تری از نظر تامین آب را به مردم می دهیم، اظهار داشت: برای شهر برازجان که تابستان گذشته مردم بابت آب دچار زحمت زیادی شدند، 6 حلقه جدید حفر و آماده بهره برداری است تا درصورتی که برای ورود سهمیه آب از کازرون مشکلی رخ دهد، وارد مدار شوند. همچنین 2 حلقه چاه در شهر کلمه که خط انتقال آن در حال طراحی است، یک حلقه جدید در شبانکاره و آبپخش و پروژه آبشیرین کن آبپخش که در حال احداث است از سایر اقدامات برای دشتستان می باشد. ضمن اینکه چشمه ای در مجاور شهر دالکی مورد بررسی قرار گرفته تا در صورت مناسب بودن، بتواند به کمک آب این منطقه بیاید.

به گفته وی، احیای 9 حلقه چاه در شهرستان های دشتی، دیر و کنگان و بازسازی کامل تصفیه خانه آب استان در کازرون طی آینده نزدیک به منظور کاهش تنش آب شهرهای استان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر آبفای استان بوشهر درخصوص وضعیت چاههای آب استان تصریح کرد: در گذشته 130 حلقه چاه برای کمک به آب استان داشته ایم که با افت منابع زیرزمینی، این تعداد به 40 حلقه رسید. با اقداماتی که برای احیای چاههای استان به کار گرفته شده، امروز 60 حلقه چاه و تا پایان امسال مجموعا 75 چاه خواهیم رساند که راهکار کوتاه مدت تا قبل از بهره برداری آبشیرین کن ها برای بهبود وضعیت آب استان است.

حمزه پور درباره سوالی مبنی بر اینکه بوشهر تنها مرکز استان دارای سهمیه بندی آب است اظهار داشت: من هم وقتی وارد استان شدم این موضوع برایم قابل تامل بود، اما قول می دهیم با برنامه هایی مثل توسعه آبشیرین کن ها و نوسازی شبکه آب شهر که در دستور کار ماست، حداکثر تا 3 سال آینده سهمیه بندی آب شهر بوشهر حذف می شود.

وی تصریح کرد: با طرح هایی که داریم، تا سال 1400 باید جیره بندی آب بوشهر را حذف کرده و اعتماد مردم را جلب نماییم که منبع ذخیره و پمپ های مکنده آب را فراموش کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.