تاریخ انتشار : 1402/3/18 چاپ خبر

دشتی و تنگستان تشنه‌اند/ لزوم تکمیل سدهای «باهوش» و «دشت‌پلنگ»

آب یکی از نیازهای اساسی و ضروری در شهرستان‌های دشتی و تنگستان است که تسریع در تکمیل سدهای «باهوش» و «دشت‌پلنگ» می‌تواند بخشی از این مشکلات را رفع کند.

به گزارش سایت خبری "جنوب24"؛آب به عنوان یکی از چالش‌های اساسی در استان بوشهر محسوب می‌شود و این استان در زمینه تأمین آب شرب و آب کشاورزی با کمبودهای جدی روبرو است.

علی‌رغم اقداماتی که تاکنون در زمینه ایجاد زیرساخت‌های تأمین آب در سطح استان صورت گرفته ولی همچنان مشکلات وجود دارد و نیاز است که پروژه‌های حوزه آب این استان شتاب بیشتری به خود بگیرد.

ساخت سد یکی از مهمترین راهکارها برای تأمین آب است که در استان بوشهر نیز اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است و هم اکنون چند پروژه مهم سدسازی در این استان در دست اجرا است.

از جمله این پروژه‌ها می‌تواند به سدهای «باهوش» و «دشت‌پلنگ» در شهرستان‌های دشتی و تنگستان اشاره کرد که تکمیل این سدها زمینه‌ساز رفع بخشی از مشکلات تأمین آب در استان بوشهر خواهد بود.

پیشرفت ۱۷ درصدی سد باهوش

فرماندار تنگستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سفر رئیس جمهور در مهر ماه ۱۴۰۰ به استان بوشهر، کشاورزان تنگستانی در دیدار چهره به چهره با رئیس جمهور، خواستار بهبود وضعیت آب و احداث سد باهوش شدند و بلافاصله با دستور رئیس جمهور، ساز و کار اجرایی پروژه آغاز شد.

احمد لطفی افزود: با پیش‌بینی تمهیدات لازم و تأمین اعتبارات مورد نیاز، در هفته دولت ۱۴۰۱ و کمتر از یکسال از نشست کشاورزان با رئیس جمهور، عملیات اجرایی احداث سد باهوش آغاز شد.

تأمین آب مطمئن برای آبیاری نخلستان‌ها، تأمین بخشی از حقابه نخیلات شبکه آبیاری اهرم، کاهش فشار بر سفره‌های آب زیرزمینی منطقه و تثبیت مشاغل حوزه کشاورزی از جمله اهداف احداث سد باهوش است وی خاطر نشان کرد: اکنون و در حالی که حدود ۹ ماه از آغاز عملیات اجرایی سد باهوش می‌گذرد، ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی این سد است و به فضل خدا با تلاش شبانه‌روزی، در موعد مقرر شاهد افتتاح سد باهوش باشیم.

لطفی در ارتباط با مشخصات سد باهوش تنگستان نیز گفت: این سد در واقع از نوع بتنی غلتکی به طول ۳۷ متر و در حوضه آبریزی به مساحت ۶۲۸ کیلومتر مربع با حجم مخزن ۱۸.۵ میلیون مترمکعب است.

وی اضافه کرد: اعتبار این سد بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی است و از مجری پروژه می‌خواهیم با کار شبانه‌روزی، در کمترین زمان ممکن، طرح را تکمیل تا شاهد رضایتمندی کشاورزان عزیز باشیم.

فرماندار تنگستان، کنترل سیلاب‌های مخرب و کاهش خسارت‌های ناشی از آن را از اهداف اجرای سد باهوش برشمرد و خاطر نشان کرد: تأمین آب مطمئن برای آبیاری نخلستان‌ها، تأمین بخشی از حقابه نخیلات شبکه آبیاری اهرم، کاهش فشار بر سفره‌های آب زیرزمینی منطقه و تثبیت مشاغل حوزه کشاورزی نیز از جمله اهداف احداث سد باهوش است.

دشتی و تنگستان تشنه آب است/ لزوم تکمیل سدهای «باهوش» و «دشت‌پلنگ»

ساخت سد دشت‌پلنگ شتاب می‌گیرد

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: روند ساخت سد دشت پلنگ با توجه به تجهیزاتی مستقر شده شتاب بیشتری می‌گیرد.

علی محمدی با اشاره به بررسی مسائل و مشکلات سد دشت پلنگ با حضور استاندار بوشهر اظهار داشت: حجم مخزنی سد ۱۵۰ میلیون متر مکعب و طول تاج سد نیز هزار متر است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان بوشهر با بیان اینکه این سد از سدهای نوین است، افزود: با توجه به تجهیزاتی که مستقر شده روند ساخت سد دشت پلنگ شتاب بیشتری می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر بیان کرد: با برنامه ریزی های به عمل آمده تلاش داریم در سال آینده سد آبگیری شود.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات پروژه از محل فایناس خارجی است، گفت: اعتبار این پروژه ۳۲۳ میلیون یوان معادل هزار و۵۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون بخشی از اعتبار تزریق شده است.

تسریع در تکمیل سدها

استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای توسعه و تکمیل طرح‌های حوزه آب در استان بوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته و برنامه‌های مهمی در این زمینه داریم.

احمد محمدی‌زاده تسریع در تکمیل سدهای باهوش و دشت پلنگ را ضروری دانست و اضافه کرد: در بازدیدی که از این دو پروژه مهم داشتیم، مسائل مربوط به هر یک از آنها بررسی و برای رفع مشکلات برنامه‌ریزی شد.

وی میزان پیشرفت فیزیکی سد باهوش در شهرستان تنگستان را ۱۷ درصد عنوان کرد و ادامه داد: سد دشت پلنگ نیز ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تلاش داریم تا سال آینده شاهد آبگیری بخشی از این سد باشیم.

دشتی و تنگستان تشنه آب است/ لزوم تکمیل سدهای «باهوش» و «دشت‌پلنگ»

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه ساخت سد یکی از راهکارهای مهم برای تأمین آب در استان بوشهر است افزود: این سدها باعث می‌شود که آب‌ها به جدی ریختن به دریا برای مصرف شرب و کشاورزی استفاده شوند.

کارهای سخت سد دشت پلنگ پشت سر گذاشته شده و امسال پروژه فعال‌تر و شاهد تغییرات گسترده‌تری در سد خواهیم بود وی اجرای طرح‌های سد سازی و آبخیزداری در استان بوشهر را اقداماتی مهمی برای جلوگیری از هدررفت آب دانست و تصریح کرد: در این راستا اعتبارات خوبی در استان بوشهر مد نظر قرار رفته است.

محمدی زاده با تشریح آخرین وضعیت اجرای سد دشت پلنگ تصریح کرد: کارهای سخت سد دشت پلنگ پشت سر گذاشته شده و امسال پروژه فعال‌تر و شاهد تغییرات گسترده‌تری در سد خواهیم بود.

وی ادامه داد: در گذشته نیروهای خارجی برای ما سد می‌ساختند ولی امروز بهترین و بزرگترین سدها با دست توانمند بچه‌های همین سرزمین ساخته می‌شود.

استاندار بوشهر با اشاره به پیشرفت ۳۵ درصد سد دشت پلنگ گفت: تلاش می‌شود در سال آینده بخشی از سد آبگیری شود.

وی یادآور شد: روند کار به نسبت به ماهه گذشته بهتر شده و از طرفی تجهیزات و نیروی انسانی از سد باغان به این سد دشت پلنگ انتقال داده شده تا روند کار شتاب بیشتری به خود بگیرد.

امید می‌رود که مسئولان با جدیت پیگیر ساخت و تکمیل سدهای استان بوشهر باشند تا مردم کمتر از گذشته با چالش بی‌آبی روبرو شوند.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.