تاریخ انتشار : 1402/3/16 چاپ خبر
مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر در نشست خبری مطرح کرد:

22 هزار میلیارد تومان تسهیلات در استان بوشهر پرداخت شد / 77 درصد از مطالبات گندم کاران پرداخت شد

مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر از پرداخت 22 هزار میلیارد تومان تسهیلات این بانک در سال گذشته خبر داد و گفت: 50 درصد از این تسهیلات پرداختی به‌صورت خُرد و عمده آن‌ها در حوزه باغداری و سپس زارعت بوده است.

به گزارش سایت خبری "جنوب24"، عباس قایدی زاده، مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر پیش از ظهر سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه استان که به مناسبت نودمین سالروز تاسیس این بانک، برگزار شد، اظهار داشت: بانک کشاورزی  یکی از مهم‌ترین نهادهای مالی در حوزه کشاورزی و دامداری است که با همکاری دولت و سایر نهادهای مرتبط  تلاش دارد تا به تامین نیازهای مالی کشاورزان و دامداران بپردازد.

وی در ادامه تحلیلی از عملکرد بانک کشاورزی در سال گذشته ارائه داد و افزود: این بانک در مجموع سال گذشته 22 هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته  پرداخت کرد که  50 درصد از این تسهیلات پرداختی به‌صورت خُرد و عمده آن‌ها در حوزه باغداری و سپس زارعت بوده است.

وی با اشاره به پرداخت ۶۵ تا ۷۰ درصدی منابع و سپرده‌های این مجموعه بانکی در استان به‌صورت تسهیلات تصریح کرد: متاسفانه برخی بانک‌ها در این استان فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از منابع و سپرده خود را به‌صورت تسهیلات در اختیار مردم گذاشته‌اند.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها ۲۰ درصد است و باید ۸۰ درصد منابع خود را به صورت تسهیلات پرداخت کنند اما نبود تناسب بین تسهیلات و سپرده‌های بانک‌های استان بوشهر در سال‌های گذشته سبب انتقاد فراوان رسانه‌ها شد که خوشبختانه اکنون این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

قائدی‌زاده با بیان اینکه بیشترین تسهیلات بانکی پرداختی در این استان مربوط به شهرستان دشتستان بوده است، عنوان کرد: از آنجا که این شهرستان قطب کشاورزی و بزرگ‌ترین و پر جمعیت‌ترین شهرستان استان بوشهر محسوب می‌شود، طبیعی است که بیشترین تسهیلات را از بانک کشاورزی دریافت کند.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر در خصوص مطالبات گندم کاران استان اظهار داشت: ۷۷ درصد از بهای مطالبات گندم‌کاران این استان که در سامانه سیفا بارگزاری شده، پرداخت شده است.

وی در ادامه افزود: گفت: مبلغ ۹ هزار میلیارد ریال از مجموع ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال وجوه گندم خریداری شده تامین و به حساب گندم‌کاران استان بوشهر واریز شده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه ۵۰ درصد از شعب بانک کشاورزی استان بوشهر در مناطق روستایی قرار دارند، تصریح کرد: شعبه ممتاز ارزی بوشهر از ابتدای سال ۱۴۰۱ مبلغی بیش از ۶۴ میلیون دلار در قالب ۳۶۰ حواله ارزی صادر کرده که از این حیث رتبه اول را در کشور به دست آورده است.

قائدی‌زاده با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان بوشهر در حال حاضر ۲۸ محصول را زیر پوشش حمایتی خود قرار داده است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۲۵۰ میلیارد ریال غرامت بیمه به حساب بیمه گذاران واریز کرده است.

وی در خصوص مساعدت به کشاورزان خسارت دیده از عوامل طبیعی (به‌جز گلخانه و شیلات) گفت: از محل بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم ۹۲۱ میلیارد ریالی اعتبار ابلاغ شد که مبلغ ۸۹۰ میلیارد ریال به ۶ هزار و ۴۱۹ نفر پرداخت شده است و ۳۱ میلیارد ریال مابقی نیز تا شهریورماه آینده قابل پرداخت به بدهکاران خواهد بود. 

مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: باتوجه به پتانسیل بسیار خوب استان در توسعه زنجیره‌های آبزی پروری و خرمای استان، صادرات محصولات کشاورزی  و همچنین نیاز واحدهای تولیدی و کشاورزی استان به منابع مالی، بانک کشاورزی آمادگی لازم برای هدایت منابع مالی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان به سمت سرمایه‌گذاری در جهت توسعه پایدار، اشتغال‌زایی و عمران و آبادی استان را دارد.

قائدی‌زاده با اشاره به اختصاص تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی به کشاورزان خسارت‌دیده از خشک‌سالی اظهار کرد: به‌منظور جبران خسارت ناشی از خشک‌سالی سال زراعی و در راستای اجرای تصویب‌نامه هیئت وزیران موضوع بند خ ماده ۳۳ قانون ششم توسعه کشور تسهیلات یارانه‌ای ارزان‌قیمت (سود چهار درصد) با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی تخصیص یافته و برش شهرستانی و بانکی آن ابلاغ شده است.

وی با اشاره به رشد صعودی معوقات بانکی شعب بانک کشاورزی استان بوشهر گفت: سال گذشته معوقات شعب بانک کشاورزی این استان بوشهر ۸۰۰ میلیارد بود اما امسال با اضافه شدن بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان این رقم ریال به حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار کرد: در این راستا هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و ۶۲۵ میلیارد ریال تسهیلات فرزندآوری از طریق شعب بانک کشاورزی در این استان پرداخت کرده است.

وی همچنین  با اشاره نداشتن محدودیت در پرداخت تسهیلات برای ایجاد گلخانه در استان بوشهر بیان کرد: برای صدور مجوز احداث گلخانه در روستاهای کشور تسهیلات مناسبی وجود دارد، این تسهیلات با نرخ بهره ۲۳ درصد از محل اشتغال پایدار روستایی و منابع داخلی بانک به متقاضیان ساخت گلخانه در راستای مدیریت منابع آبی پرداخت خواهد شد.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه اصلاح نخیلات یکی از دستورالعمل‌های جدی این مجموعه است، تاکید کرد: در این راستا سال گذشته بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح و توسعه باغات در نظر گرفته شد و در سال جاری نیز با رویکرد جدیدتر ورود خواهیم کرد تا دغدغه کشاورزان در مساله اصلاح نخیلات برطرف شود.

قائدی‌زاده با بیان اینکه سال گذشته در راستای حمایت از طرح‌های پرورش ماهی در قفس بیش از ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد، یادآور شد: در سال جاری نیز بنا داریم در راستای پرورش ماهی در قفس و دریا حمایت‌های لازم را از فعالان این حوزه داشته باشیم.

 

 

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.