تاریخ انتشار : 1402/1/28 چاپ خبر

بوشهر در تامین گندم خودکفا می‌شود/ افزایش ۳ برابری تولید محصول

بارش‌های خوب در پاییز و زمستان جواب داده و گندم‌زارهای دیم و آبی استان بوشهر به ثمر نشسته‌اند و پیش بینی می‌شود امسال شاهد برداشت سه برابری گندم در استان باشیم.

به گزارش سایت خبری "جنوب24"در حالی که سال زراعی گذشته بخش زیادی از گندم‌زارهای استان بوشهر با خسارت‌های جدی روبرو شده بودند، امسال وضعیت متفاوت شده و کشاورزان از وضعیت تولید خود راضی هستند.

سالانه حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر تحت کشت گندم قرار می‌گیرد که بیش از ۸۰ درصد از این اراضی به کشت دیم اختصاص دارد و مابقی نیز تحت کشت آبی قرار می‌گیرد.

سال زراعی گذشته به خاطر بارش‌های نامناسب که هم میزان بارش‌ها کم بود و هم فاصله زیادی بین بارش‌ها وجود داشت، بخش زیادی از مزارع دیم گندم در استان بوشهر با خسارت ۱۰۰ درصدی روبرو شدند و مزارع آبی نیز افت تولید داشتند.

در سال زراعی جاری شرایط متفاوت بود و از هفته‌های نخست پاییز بارش‌های مناسب باران در استان آغاز شد و کشاورزان محصول خود را کاشتند و با تداوم بارش‌ها، زمینه رشد مناسب گندم فراهم شد.

بارش‌های خوب پاییز و زمستان جواب داده، گندم‌زارهای دیم و آبی استان بوشهر به ثمر نشسته‌اند و حالا که فصل برداشت گندم در استان بوشهر آغاز شده است، پیش بینی می‌شود شاهد افزایش سه برابری تولید گندم در این استان باشیم.

۱۰۰ هزار هکتار زیر کشت گندم رفت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال شاهد بارش‌های خوبی در سطح استان بوشهر بودیم که باعث می‌شود شاهد افزایش میزان تولید گندم در استان نسبت به سال قبل باشیم.

با توجه به وضعیت گندم‌زارهای استان بوشهر پیش بینی می‌شود که امسال حدود ۱۵۰ هزار تن محصول برداشت شود نوذر منفرد با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر تحت کشت گندم قرار گرفته است ادامه داد: در سال زراعی جاری ۸۵ هزار هکتار دیم و ۱۵ هزار هکتار آبی از زمین‌های کشاورزی این استان به زیر کشت گندم رفت.

وی با پیش‌بینی افزایش چند برابری برداشت گندم در سطح استان بوشهر خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت گندم‌زارهای استان بوشهر پیش بینی می‌شود که امسال حدود ۱۵۰ هزار تن محصول برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۹۰ درصد مزرعه‌ها دچار خسارت شدند اضافه کرد: در سال زراعی جاری ۳۲۲ میلی‌متر بارش در استان ثبت شد که شاهد افزایش سه تا چهار برابری تولید گندم خواهیم بود.

منفرد با اشاره به آغاز برداشت گندم در سطح مزارع استان بیان کرد: امسال ۷۰۰ دستگاه کمباین کار برداشت گندم کشاورزان استان بوشهر را انجام می‌دهند.

بوشهر در تامین گندم خودکفا می‌شود/ افزایش ۳ برابری تولید محصول

تولید گندم به ۱۵۰ هزار تن می‌رسد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود ۱۵۰ هزار تن گندم از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر برداشت شود که نسبت به سال‌های قبل سه برابر افزایش را نشان می‌دهد.

علی باستین با اشاره به کشت گندم در سطح ۸۵ هزار هکتار به صورت دیم و ۱۵ هزار هکتار به صورت آبی، خاطرنشان کرد: میزان بارش باران در استان بوشهر ۹۰ درصد افزایش یافته که نقش مهمی در افزایش میزان تولید گندم استان دارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته فقط ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت شده بود، تصریح کرد: برای خرید محصول تولیدی کشاورزان استان بوشهر، ۱۴ مرکز خرید تضمینی گندم در استان راه‌اندازی شده است.

لزوم پرداخت بموقع مطالبات گندم‌کاران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با اشاره به ممنوعیت خروج محصول گندم برداشت شده از استان تصریح کرد: گروه‌های نظارتی و انتظامی در مبادی مختلف استان بوشهر از خروج گندم از استان جلوگیری می‌کنند.

وی بیان کرد: از خداوند متعال در نعمت بارش مطلوب باران سپاسگزاری و در این راستا به شکرانه این نعمت از کشاورزان تقاضا می‌شود ضمن برداشت گندم به نحو مطلوب در مدیریت مصرف آرد و نان تلاش کنند.

باستین پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان در خرید گندم را ضروری دانست و اضافه کرد: ۱۱ هزار هکتار اراضی گندم آبی استان بوشهر تحت پوشش کشت قراردادی است و امسال بسته‌های حمایتی ویژه‌ای در عرصه تولید محصولات کشاورزی تدوین شده است.

بوشهر در تامین گندم خودکفا می‌شود/ افزایش ۳ برابری تولید محصول

بوشهر در تولید گندم خودکفا می‌شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به کشت گندم در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر گفت: از این میزان ۸۵ هزار هکتار زیر پوشش کشت دیم و ۱۵ هزار هکتار زیر پوشش کشت آبی رفته است.

پیش‌بینی می‌شود افزایش ۳ برابری را نسبت‌به سال زراعی گذشته داشته باشیم و در صورت تحقق این مهم، نیاز سالانه استان به گندم تأمین می‌شود و در این زمینه خودکفا می‌شویم رضا حسین‌پور افزود: امسال با توجه به آغاز بارش‌ها از ابتدای فصل کشت و پراکنش مناسب آن در فصل زمستان، همچنین اجرای طرح‌های گوناگون، تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان و ماشین‌آلات کشاورزی پیش‌بینی تولید قابل ملاحظه‌ای در تولید گندم در استان داریم.

وی ادامه داد: با توجه به گزارش‌هایی که از میزان احتمالی تولید گندم از شهرستان‌های استان دریافت کرده‌ایم، پیش‌بینی می‌شود بالغ‌بر ۱۲۰ هزار تن گندم در سال زراعی جاری از مزارع گندم برداشت شود که افزایش ۳ برابری را نسبت‌به سال زراعی گذشته نشان می‌دهد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: در صورت تحقق این مهم، نیاز سالانه استان به گندم تأمین می‌شود و در این زمینه خودکفا می‌شویم.

امید می‌رود که با حمایت مناسب از کشاورزان استان بوشهر و خرید تضمینی گندم با قیمت مناسب، زمینه تأمین نیازهای استان فراهم شده و کشاورزان نیز از کشت خود رضایت لازم را کسب کنند.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.