تاریخ انتشار : 1401/11/9 چاپ خبر

وقتی ماماهای بوشهری با بیمه سلامت قهر می کنند

گسترش چتر حمایتی و عمق بخشی به خدمات از رویکردهای بیمه سلامت در دولت سیزدهم است و در این راستا یکی از حوزه‌هایی که از امسال زیر این پوشش بیمه‌ای قرار گرفته خدمات مامایی است، اما آنطور که از آمارها بر می‌آید ماماهای بخش خصوصی بوشهر استقبال چندان خوبی از امضای قرارداد با این بیمه نداشته‌اند.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" در استان بوشهر ۵۰۰ هزار نفر زیر پوشش بیمه سلامت هستند که حدود ۸۰ درصد آنها در قالب صندوق‌های روستایی و همگانی به صورت رایگان بیمه شده‌اند.

این آمار به روشنی نشان می‌دهد که گسترش و عمق بخشی به خدمات بیمه‌ای تا چه اندازه می‌تواند بر دسترسی عادلانه و ارزان‌تر عموم مردم بوشهر به خدمات درمانی و بهداشتی و در نتیجه سلامت آنها موثر باشد.

بیمه سلامت در این مدت یکی از دستگاه‌هایی بوده که پرچم حمایت از خانواده و جوانی را برافراشته و با این هدف علاوه بر امضای قرارداد با تنها مرکز درمان ناباروری خصوصی در بوشهر، بارها برای پرداخت سهم بیمه از پرونده‌های درمانی زوجین نابارور اطلاع رسانی کرده است.

اینکه هزینه درمان این مشکلات در استان بوشهر به دلیل محرومیت از مرکز درمان ناباروری دولتی همچنان بالا است، نیازمند چاره اندیشی جدی است اما پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان بابت سهم بیمه سلامت از درمان ۳۰ زوج نابارور روزنه امیدی به شمار می‌رود.

بیمه سلامت در گامی بزرگ تصمیم به امضای قرارداد با طلایه داران جوانی جمعیت و فرزندآوری یعنی ماماها گرفت و اعلام کرد که در راستای اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت آماده عقد قرارداد با ماماهای بخش خصوصی است.

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر نیز شهریور ماه امسال بود که در اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها اعلام کرد: همه کارشناسان، کارشناسان ارشد و دکترای مامایی دارای پروانه معتبر می‌توانند با این سازمان قرارداد منعقد کنند.

داراب بارگاهی گفت: پس از ثبت‌نام اولیه، درخواست ماماها از سوی اداره نظارت و ارزشیابی اداره کل بیمه سلامت استان بوشهر بررسی می‌شود، کارشناسان از محل کار آنان بازدید می‌کنند و در صورت تایید، قرارداد همکاری منعقد می‌شود تا ماماها به بیمه‌شدگان این سازمان خدمات‌رسانی کنند.

گسترده شدن چتر حمایت بیمه سلامت بر این خدمات که به طور مستقیم بر سلامت و بهداشت بانوان متمرکز است، نقشی غیر قابل چشم پوشی در تولد سلامت فرزندان و حفاظت از تندرستی مادران و کودکان آنها دارد.

سیطره خدمات مامایی از سلامت مادر و جنین تا بهداشت بانوان

به اعتقاد مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر طیف خدماتی که ماماها در مطب‌ها و مراکز مشاوره ارائه می‌کنند در سلامت بانوان و گذراندن دوره بارداری سالم دارای اهمیت بسیاری است؛ شناسایی مادران پر خطر در دوره بارداری یکی از خدمات ماماها است که در به سرانجام رسیدن یک بارداری نقش بالایی دارد.

نوشین امیرعضدی افزود: مادرانی که نیاز به مراقبت بیشتری دارند در صورتی که تحت مراقبت‌های مامایی قرار نگیرند ممکن است شناسایی نشوند و نیاز آنها فراموش شود که برای سلامت مادر و کودک خطرزا است.

به گفته او خدمات مامایی از مشاوره‌های پیش از بارداری، حین بارداری، ورزش‌های این دوره و آموزش‌ به خانواده مادر باردار، مراقبت‌های ۴۲ روز پس از زایمان را تا بازگشت مادر به وضعیت پیش از بارداری، آموزش شیردهی و تغذیه نوراد در برمی‌گیرد.

امیر عضدی اضافه کرد: علاوه بر این خدمات مامایی بیماری‌های زنان را نیز در سطح تخصصی خود پوشش می‌دهد.

چرا ماماهای بوشهر با بیمه سلامت قرارداد نمی‌بندند؟

اما ماماهای بوشهری از انعقاد قرارداد با سازمان بیمه سلامت چشم پوشیده‌اند تا حدود ۵۰۰ هزار بیمه شده سلامت که حدود نیمی از آنها را زنان تشکیل می‌دهند از امکانی که بیمه برای آنها فراهم کرده محروم بمانند، یا از مراجعه به ماما صرف نظر کنند و یا هزینه گزاف تعرفه خصوصی را به جان بخرند.

آنطور که مدیر کل بیمه سلامت استان بوشهر به خبرنگار ایرنا گفته تا کنون تنها ۱۰ مطب خصوصی مامایی با این بیمه قرارداد همکاری امضا کرده‌اند.

این درحالی است که مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به ایرنا گفت: تنها در سطح شهرستان بوشهر حدود ۶۰ مطب خصوصی مامایی و ۶ مرکز مشاوره فعال است.

بیمه سلامت در انعقاد قرارداد با مطب‌های مامایی، ۷۰ درصد تعرفه بخش دولتی را پرداخت می‌کند که می‌تواند بویژه برای بیمه شدگان صندوق‌های روستایی و همگانی که در سه دهک پایینی جامعه قرار دارند، راهگشا باشد.

بر این اساس قرارداد امضا نکردن ماماها با بیمه به طور روشن به معنای محروم شدن بانوان و مادران بوشهر از خدمات ارزان قیمتی است که دولت در حوزه فعالیتی ماماها (بهداشت بارداری، زایمان و مراقبت‌های پس از زایمان و سلامت مادر و نوزاد) در اختیار آنها قرار داده است.

آنطور که از گفته‌های مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر و یکی از کارشناسان مامایی بوشهر که خواست نامش فاش نشود، بر می‌آید سابقه نامطلوب سال‌های گذشته در پرداخت مطالبات از سوی سازمان بیمه‌گذار به عنوان نخستین عامل در این زمینه نقشی پررنگ دارد.

البته نوشین امیر عضدی مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اهمیت اطلاع رسانی مداوم و گسترده به جامعه ماماها را نیز یادآور شد و گفت: شاید این اطلاع رسانی کافی نبوده است و باید بیشتر شود.

پرداختی‌ها به روز است، رسانه‌ها اطلاع رسانی کنند

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر اعلام کرد که همه اسناد وصول شده از مراکز تشخیصی و درمانی بخش خصوصی به روز است و این سازمان هیچ بدهی در این زمینه ندارد.

بارگاهی با بیان اینکه بیمه سلامت امسال ماهانه حدود ۲۴ میلیارد تومان برای درمان بیمه شدگان بوشهری خود پرداخت کرده است، تاکید کرد: مراکز هر سندی که ارائه کنند این آمادگی وجود دارد تا ظرف مدت یک هفته به آنها پرداخت شود.

او از رسانه‌ها خواست تا در اطلاع رسانی خدمات بیمه سلامت و مزیت‌های انعقاد قرارداد با این بیمه اطلاع رسانی کنند.

معوقات چند ماهه در پرداخت سهم بیمه از خدمات تشخیصی درمانی در سال‌های گذشته سبب شده تا خاطره‌ای ناخوشایند در میان فعالان بهداشتی و درمانی شکل گیرد که امروز نیز عرصه را بر ارائه خدمات بهینه به مردم تنگ کرده و نیازمند تغییر این حافظه است.

امروز که به اعلام مسئولان بیمه سلامت معوقات موسسه‌های تشخیصی و درمانی طرف قرارداد این سازمان به صفر رسیده، لازم است با اطلاع رسانی گسترده این خدمت شایسته تبیین شود تا سابقه نه چندان خوشایند سدی در مسیر خدمت‌رسانی به مردم نشود.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.