تاریخ انتشار : 1401/8/18 چاپ خبر

کشاورزی و شیلات بوشهر ارزآور و اشتغال‌زا است/ لزوم تسهیل صادرات

استان بوشهر یکی از قطب‌های کشور در زمینه تولید و پرورش انواع محصولات شیلاتی و کشاورزی است که برای افزایش ارزآوری این محصولات باید مسیر صادرات تسهیل شود.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" محمد غلامحسینی: ظرفیت‌های بخش زراعی و باغی استان بوشهر در کشور زیاد است به‌گونه‌ای که در بسیاری از محصولات دریایی و کشاورزی به‌عنوان قطب تولید کشور شناخته می‌شود.

استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور است و بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نخل در سطح ۳۴ هزار هکتار از اراضی این استان به‌عنوان منبع درآمد بسیاری از خانواده‌ها محسوب می‌شود.

استان بوشهر همچنین قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور است که تولید ۸۸۰ میلیون قطعه نشاء گوجه‌فرنگی و تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل، بیانگر این موضوع است و می‌طلبد مسئولان دست اندر کار نسبت به صنایع فرآوری گوجه‌فرنگی که یکی از نیازهای اساسی استان بوشهر است اقدام کنند.

استان بوشهر همچنین دارای ظرفیت بالایی در حوزه پرورش میگو است و سالانه شاهد افزایش ظرفیت‌های پرورشی آن در استان هستیم که نقش مهمی در توسعه اشتغال دارد.

بخش عمده میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود و بخش عمده تولیدات این محصول پس از بسته‌بندی و فرآوری به خارج از کشور صادر می‌شود.

استان بوشهر یکی از پیشروهای تولید گندم و جو به روش‌های دیم و یا آبی، تولید انواع مرکبات شامل پرتقال و لیموترش، انواع صیفی‌جات و سبزی‌ها مانند پیاز، سیب‌زمینی، فلفل، خیار، هندوانه، انواع طالبی و ملون، کاهو و کلم و نیز انواع سبزی‌ها تازه نیز است، همچنین این استان دارای اقلیم بسیار خاصی برای رویش و کشت گیاهان دارویی به شمار می‌آید.

کشاورزی و شیلات بوشهر ارزآور و اشتغال‌زا است/ لزوم تسهیل صادرات

استان بوشهر با توجه به ظرفیت‌های قوی برای صادرات یکی از تأمین‌کننده‌های محصولات کشاورزی برای کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز هست.

ارز آوری کشاورزی استان بوشهر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر یکی از استان‌های مهم و استراتژیک در تولید محصولات کشاورزی مختلف خارج از فصل در کشور است.

اکبر پورات اظهار داشت: این استان ظرفیت‌های مختلفی در تولید ماهی و میگو، صیفی‌جات و سبزی‌ها و همچنین میوه‌هایی نظیر خرما و مرکبات را دارا است.

لزوم تسهیل صادرات

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر تصریح کرد: از طرفی هم‌جواری استان بوشهر با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و وجود بنادر تجاری مختلف سبب شده تا صادرات محصولات شیلاتی، کشاورزی و مواد غذایی به کشورهای هم‌جوار خلیج‌فارس رونق خاصی داشته باشد و این استان به‌عنوان یکی از ارز آوران صنعت کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: ایجاد امنیت غذایی، ایمنی غذا، کاهش ضایعات و سموم کشاورزی در کنار بسته‌بندی‌های صحیح و اصولی در صنایع و فرآوری بخش کشاورزی از نیازهای اساسی توسعه و کمک به صادرات این محصولات است.

کشاورزی و شیلات بوشهر ارزآور و اشتغال‌زا است/ لزوم تسهیل صادرات

پورات گفت: در همین راستا با توجه به ظرفیت‌های موجود و افزایش تقاضا و نیاز به صادرات این محصولات از استان بوشهر، با تلاش و پیگیری‌های استاندار بوشهر و حمایت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی سامانه پرتودهی در استان بوشهر ایجاد خواهد شد.

حمایت ویژه از کشاورزی و آبزی‌پروری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر در عرصه تولیدات کشاورزی و شیلاتی دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است.

نوذر منفرد، تولید خرما را یکی از ظرفیت‌های مهم این استان دانست و بیان کرد: سالانه حدود ۱۶۵ هزار تن محصول از نخیلات استان برداشت می‌شود که بخشی از آن صادر می‌شود و بخشی نیز مصرف داخلی دارد.

وی از دیگر ظرفیت‌های کشاورزی استان به تولید گوجه فرنگی خارج از فصل اشاره کرد و ادامه داد: سالانه بیش از ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل در استان تولید می‌شود که نیازهای دیگر نقاط کشور را تأمین می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به تولید بیش از ۳۵ هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر خاطر نشان کرد: تولید آبزیان در استان بوشهر بر اساس برنامه تدوین شده رو به افزایش و در این راستا امسال تولید میگو پرورشی به ۳۵ هزار تن رسیده است.

وی حمایت ویژه از کشاورزی و آبزی‌پروری را به عنوان برنامه مهم این سازمان عنوان کرد و ادامه داد: از تولیدکنندگان حوزه کشاورزی، صنایع بسته‌بندی و فرآوری، فعالان حوزه شیلات از جمله پرورش ماهی و میگو و… به صورت ویژه حمایت می‌کنیم.

ایجاد کارخانجات با استفاده از دانش روز و خلاقیت و نوآوری، موجبات ایجاد ارزش‌افزوده و نهایتاً اشتغال پایدار می‌شود و همچنین توسعه زیرساخت‌های صادراتی نیز موجب ایجاد فرصت‌های اشتغال متعدد در استان بوشهر می‌شود.

می‌طلبد مسئولین با توسعه زیرساخت‌های صادرات، صنایع تبدیلی و فرآوری مشتری‌پسند در بازارهای خارجی سهم استان بوشهر را در این بازارها افزایش دهند.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.