تاریخ انتشار : 1401/7/27 چاپ خبر

شیرین‌سازی آب دریا در استان بوشهر به ۲۰۰ هزار مترمکعب افزایش می‌یابد

استاندار بوشهر با اشاره به اجرا طرح‌های آب‌شیرین‌کن در نقاط مختلف استان، گفت: با تکمیل طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا تا ۲ سال آینده تولید آب استان بوشهر به ۲۰۰ هزار مترمکعب افزایش می‌یابد.

به گزارش سایت خبری "جنوب24"احمد محمدی‌زاده صبح امروز در مجمع سلامت استان بوشهر شناخت مشکلات و عوامل تهدیدکننده آسیب‌های در حوزه سلامت استان بوشهر را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: تبیین شاخص‌های علمی و قابل ارزیابی برای برطرف شدن عوامل تهدید کننده سلامت نقش بسزایی دارد.

وی تولید محصولات کشاورزی و آبزیان را یکی ظرفیت ویژه استان بوشهر دانست و افزود: توسعه و رونق آن در گرو سلامت چرخه تولید این محصولات است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه آسیب صنایع به محیط زیست و سلامت بر هیچ‌کس پوشیده نیست گفت: استان بوشهر پایتخت انرژی کشور است و صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در جنوب استان بوشهر آلودگی زیست محیطی را فراهم کرده است.

محمدی‌زاده از اجرایی شدن صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در پارس شمالی خبر داد و بیان کرد: باید از هم اکنون در راستای مقابله با مشکلات زیست محیطی در تدوین و اجرا پیوست‌های زیست محیطی تلاش شود.

وی با بیان اینکه توسعه صنایع در استان بوشهر باید با پیوست‌های زیست محیطی و سلامت محور باشد گفت: علاوه بر صنایع پارس شمالی، 2 رآکتور نیروگاه اتمی جدید در بوشهر با ظرفیت هر کدام تولید یک‌هزار مگاوات برق در حال اجرا است که پیوست‌های زیست محیطی در اولویت قرار گرفته است.

استاندار بوشهر نقاط ساحلی در اکوسیستم سلامتی را مهم دانست و تصریح کرد: ترکیب اکسیژن و رطوبت هوا آثار بسیار مثبتی در سلامتی انسان دارد که استان بوشهر از این مزیت برخوردار است.

محمدی‌زاده وجود شش میلیون اصله نخل و تولید خرما را یکی دیگر از ظرفیت‌های استان بوشهر دانست و خاطرنشان کرد: خرما یکی از محصولات ارزشمند غذایی و سلامتی و ضد سرطان محسوب می‌شود، ولی افزایش مصرف هم مشکلاتی در بروز بیماری دیابت فراهم می‌کند که باید از این ظرفیت در استان بوشهر در ارتقا سلامت مردم استفاده شود.

وی خلیج‌ فارس در استان بوشهر را یکی از ظرفیت‌های مهم در تولید آب شیرین دانست و افزود به‌منظور اطمینان از وجود آب آشامیدنی پایدار و سالم تا 2 سال آینده 50 درصد مصرف آب استان بوشهر از طریق شیرین‌سازی آب دریا تأمین می‌شود.

محمدی‌زاده با اشاره به اجرا طرح‌های آب‌شیرین‌کن در نقاط مختلف استان گفت: با تکمیل طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا تا 2 سال آینده 50 درصد آب شرب این استان به ظرفیت 200 هزار مترمکعب در شبانه‌روز تأمین می‌شود.

استاندار بوشهر ترکیب زندگی شهری و روستایی را یکی دیگر از ظرفیت‌های استان دانست و خاطرنشان کرد: حمایت از ساخت واحدهای مسکونی در روستاها یکی از سیاست‌های مهم استان بوشهر است.

وی واگذاری زمین برای ساخت مسکن ویلایی در شهرهای استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: زمین به اندازه کافی در شهرهای استان بوشهر برای واگذاری به 5 میلیون نفر وجود دارد و ساخت مسکن ویلایی در شهرها یکی از دستور کار برنامه‌های استان است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه در حال حاضر واگذاری زمین به جوانان برای ساخت مسکن ویلایی در شهرهای استان آغاز شده است‌، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال 10 هزار قطعه زمین با متراژ 200 تا 250 متر مربع برای ساخت مسکن ویلایی در شهرهای مختلف استان بوشهر به متقاضیان واگذار می‌شود و این مهم در سال بعد ادامه دارد.

محمدی‌زاده اصلاح شیوه زندگی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: با توجه به آمارهای ارائه شده توسط مسئولان سلامت استان، سبک زندگی نادرست، عدم استفاده از تغذیه سالم و کم تحرکی سبب بروز برخی بیماری‌ها شده است که با اصلاح شیوه زندگی قابل پیشگیری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز بهداشت و درمان را بخش‌های کوچکی از مقوله مهم سلامت دانست و اظهار داشت: در عرصه سلامت نقش همه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها تبیین شده که بهداشت و درمان تنها متولی 25 درصد آن است.

ارتقای شاخص‌های سلامت جامعه با همکاری دستگاه‌های اجرایی

حسن ملکی‌زاده با اشاره به نقش مهم دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مسئول در ارتقا شاخص‌های سلامت جامعه عنوان کرد: برای تحقق امر سلامت، همکاری و تعامل گسترده میان همه دستگاه‌های اجرایی ضرورت دارد.

این مقام مسئول در حوزه سلامت استان بوشهر تصریح کرد: اصلاح برخی از بخش‌های سلامت جامعه نیازمند تغییر سبک زندگی و بازنگری در عادت‌های روزمره زندگی مردم است.

وی باتأکید بر اصلاح ذهن، ذائقه و فرهنگ زندگی آحاد جامعه نسبت به حوزه سلامت شخصی و اجتماعی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین آسیب تغییر سبک افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی قابل پیشگیری هستند افزود: تشکیل مجامع سلامت شهرستانی، استانی و ملی نشان از عزم جدی برای ارتقا سلامت جامعه دارد.

ملکی‌زاده پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و گفت: شیوع کرونا و چگونگی کنترل آن نشان داد که همچنان موضوع پیشگیری بر درمان مقدم است.

رئیس‌ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر آلاینده‌های صنعتی، ریزگردها، دیابت، دخانیات، محصولات کشاورزی، آبزیان و روان را در سلامتی انسان مهم دانست.

مردمی‌سازی امور سلامت و افزایش مشارکت مردمی در حل آسیب‌ها

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: مردمی سازی امور سلامت محور و افزایش مشارکت مردمی در حل آسیب‌ها و چالش‌های سلامت زمینه‌ساز ارتقا سلامت جامعه است.

قاسم برجوئی‌فرد با اشاره به نقش تأثیرگذار مردم در کنترل کرونا افزود: در مقوله سلامت باید برای حل مشکلات به مشارکت مردم اعتماد کنیم.

وی استفاده صحیح و منطقی از ظرفیت مردم را سبب احصا دقیق مشکلات سلامت جامعه دانست و افزود: بدون داشتن نقشه راه علمی و عملیاتی حل مشکلات احصا شده امکان‌پذیر نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه خانه مشارکت‌های مردمی و تشکیل مجمع شهرستانی سلامت نشان داد که مسیر تبیین مشکلات سلامت محور در جامعه کاملاً صحیح بوده است اضافه کرد: بدون همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و صنایع با مردم، ارتقا شاخص‌های سلامت امکان‌پذیر نیست.

تجلیل سازمان حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و جهاد کشاورزی

در دومین مجمع استانی سلامت بوشهر از سازمان حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و جهاد کشاورزی تجلیل و خانه مشارکت‌های مردمی شهرستان دشتی نیز به‌عنوان خانه برتر استان معرفی شد.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.