تاریخ انتشار : 1401/7/26 چاپ خبر
گزارش مهر؛

کمبود سرویس مدارس دامن‌گیر والدین بوشهری/ هیچکس مسئولیت نمی‌پذیرد

علیرغم گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز سال تحصیلی هنوز معضلی به نام کمبود سرویس مدارس دامن‌گیر والدین بوشهری است و مسئولیت این موضوع را کسی بر عهده نمی‌گیرد.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" محمد غلامحسینی: دانش‌آموزانی که دو سال آموزش خود را از پشت قاب تلفن‌های همراه و در محیط منزل و خارج از مدرسه به دلیل کرونا گذرانده بودند، امسال با حضوری شدن آموزش راهی کلاس درس و مدرسه شدند.

با حضوری شدن کلاس‌های درس دغدغه و هزینه‌ای مجدد برای خانواده‌ها برگشت و آن‌هم دغدغه سرویس برای مدارس فرزندانشان است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کمبود سرویس مدارس در شهر بوشهر این روزها علیرغم اینکه یک ماه از سال تحصیلی گذشته از مشکلات جدی این روزهای خانواده‌هاست.

دردسرهای والدین

محمد غلامی دو فرزند مدرسه‌ای دارد تا امروز موفق نشده است برای آن‌ها سرویس مناسب تهیه کند، این موضوع موجب اختلال در روند زندگی کار و زندگی خودش و همسرش ایجاد کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: رفت‌وآمد بچه‌ها به مدرسه برایمان معضل شده است چون که هر دوشاغل هستیم.

فارغ از بودونبود سرویس و افزایش بیش از دو برابری نرخ سرویس مدارس، نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی، یکی دیگر از معضلاتی است که در همین معدود سرویس‌های موجود دیده می‌شود پولاد صادقی یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: من دو فرزند دارم که یکی از آن‌ها به مدرسه می‌رود، خودم شاغل هستم و خانمم که خانه‌دار است، هنوز موفق به گرفتن سرویس برای فرزندم نشده‌ام.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه فرزند دیگرم خیلی کوچک است، همسرم نمی‌تواند فرزند دیگرم را به مدرسه برساند و خودم که شاغل هستم نیز این رفت‌وآمد برایم معضل به وجود آورده است و موجب اختلال و به وجود آمدن مشکل برای کارم شده است.

محسن محمدی یکی دیگر از والدین نیز به خبرنگار مهر گفت: فارغ از بودونبود سرویس و افزایش بیش از دو برابری نرخ سرویس مدارس، نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی، یکی دیگر از معضلاتی است که در همین معدود سرویس‌های موجود دیده می‌شود.

کمبود سرویس مدارس دامن‌گیر والدین بوشهری/ هیچکس مسئولیت نمی‌پذیرد

کلاف سردرگم سرویس مدارس

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش‌وپرورش شهرستان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ساماندهی سرویس‌های مدارس بر عهده کارگروه ماده ۱۸ است که آموزش‌وپرورش یکی از اعضا این کارگروه است.

موسی تدین نیا اظهار داشت: این کارگروه نرخ‌های پیشنهادی سرویس مدارس را برای بررسی و تأیید به شورای شهر بوشهر ارسال کرده است که شورای شهر، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان را کرایه خودروی سواری برای ایاب و ذهاب دانش‌آموز در هر منطقه شهرداری تصویب کرده است که اگر جابجایی دانش‌آموز بین ۲ منطقه شهرداری انجام شود، ۵۰ هزار تومان به کرایه اضافه می‌شود.

از ۶ شرکت پیمانکاری سرویس‌های دانش‌آموزی که طرف قرارداد شهرداری هستند، فقط ۲ شرکت حاضر به همکاری شده‌اند وی تصریح کرد: از ۶ شرکت پیمانکاری سرویس‌های دانش‌آموزی که طرف قرارداد شهرداری هستند، فقط ۲ شرکت حاضر به همکاری شده‌اند که این شرکت‌ها نیز نتوانسته‌اند تعداد خودروی سواری لازم را برای جابجایی دانش‌آموز تأمین کنند.

تدین نیا با تأکید بر اینکه برای حل مشکل باید همه نهادهای متولی حمل‌ونقل درون‌شهری باید پای‌کار باشند اضافه کرد: در آخرین جلسه کارگروه ماده ۱۸ افزایش قیمت کرایه‌ها تصویب نشده است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش‌وپرورش شهرستان بوشهر گفت: ارائه بسته‌های تشویقی شامل سهمیه بنزین و لاستیک و روغن یارانه‌ای برای سرویس‌های مدارس، اختصاص اتوبوس‌های شهرداری برای جابجایی دانش‌آموزان، استفاده از مینی‌بوس سایر ادارات و استفاده از ظرفیت تاکسی‌های بی‌سیم از راهکارهایی است که به کارگروه ماده ۱۸ برای کاهش مشکلات جابجایی دانش‌آموزان پیشنهاد شده است.

جابجایی دانش‌آموزان با اتوبوس

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سازمان حمل‌ونقل شهرداری بوشهر در حال حاضر با حدود ۲۰ دستگاه اتوبوس در چهار نوبت حدوداً روزانه هشت هزار دانش‌آموز را جابجا می‌کند این خدمات بیشترین جابجای شامل دانش‌آموزان محلات جنوبی و با فاصله بیشتر تا مرکز شهر است.

حسین موسوی بیان کرد: سازمان حمل‌ونقل شهرداری جهت ارائه خدمات بیشتر و تسهیل در جابجای شهروند و خصوصاً دانش‌آموزان امسال اقدام به خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید و بازسازی ۱۰ دستگاه اتوبوس معیوب نموده که ظرف یک ماه آینده به ناوگان اتوبوسرانی افزوده می‌شوند

وی بابیان اینکه همچنین مدت یک ماه است که ثبت‌نام جهت نوسازی تاکسی زرد درون‌شهری آغاز کرده‌ایم افزود: به همین منظور شهرداری بوشهر جهت هر متقاضی تاکسی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره بانکی منظور داشته تا پس از ۱۵ سال تاکسی‌های شهر نوسازی شوند.

موسوی اضافه کرد: تمام موارد و اقدامات فوق در جهت حمل‌ونقل درون‌شهری عمومی است که توسط شهرداری انجام‌شده این در حالی است که درآمد حاصل از خدمات حمل‌ونقل اتوبوسرانی نسبت به هزینه‌های نگهداری اتوبوس یک به ۱۰ است این یعنی شهرداری با ارائه خدمات تقریباً رایگان اتوبوسرانی ارائه می‌دهد.

کمبود سرویس مدارس دامن‌گیر والدین بوشهری/ هیچکس مسئولیت نمی‌پذیرد

مسئولیت بر عهده کارگروه ماده ۱۸ است

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر گفت: در خصوص سرویس مدارس همان‌طور که میدانید امسال پس از ۳ سال کرونا مدارس مجدداً بازگشایی شدند بخشی از سرویس مدارس به عهده مینی‌بوس‌ها بودند که طی این ۳ سال جذب شرکت‌ها شده‌اند بخش مسافربرهای شخصی نیز در شرکت‌هایی مثل اسنپ و آژانس‌ها مشغول شده‌اند.

وی افزود: مسئولیت تاکسی‌سرویس مدارس به عهده کارگروه ماده ۱۸ است که دبیر کارگروه آموزش‌وپرورش و دبیرخانه آن در محل آموزش‌وپرورش است.

موسوی اضافه کرد: اعضای کارگروه شامل آموزش‌وپرورش، نمایندگان سه‌پایه آموزشی دبستان متوسطه اول و دوم، پلیس راهور، فرمانداری، شهرداری است.

شهرداری و تاکسیرانی به‌خودی‌خود خودرو ندارد و با ساماندهی مسافربرهای شخصی که توسط شرکت‌های حمل‌ونقل طرف قرارداد آموزش‌وپرورش معرفی می‌شوند نظارت و همکاری می‌کند رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر گفت: کارگروه تیرماه اولین جلسه تشکیل داد و با حضور رئیس شرکت‌های حمل‌ونقل نرخ تاکسی‌سرویس مدارس تعیین شد.

وی افزود: شرکت‌های حمل‌ونقل درون‌شهری توسط سازمان صمت مجوز فعالیت می‌گیرند و جهت سرویس مدارس با آموزش‌وپرورش قرارداد بستن و به اولیای دانش‌آموزان به‌وسیله مدارس معرفی می‌شوند.

موسوی اضافه کرد: مسئولیت تاکسیرانی شهرداری نظارت بر عملکرد خودروهای درب مدارس تا توسط مسافربرهای غیرمجاز صورت نگیرد همچنین ثبت اطلاعات و تشخیص هویت و صلاحیت رانندگانی که از طرف شرکت‌ها معرفی می‌شوند است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر گفت: شهرداری و تاکسیرانی به‌خودی‌خود خودرو ندارد و با ساماندهی مسافربرهای شخصی که توسط شرکت‌های حمل‌ونقل طرف قرارداد آموزش‌وپرورش معرفی می‌شوند نظارت و همکاری می‌کند.

موسوی اضافه کرد: در حال حاضر طبق اطلاعات گرفته‌شده حدود ۸۰۰ دانش‌آموز و ۲۰۰ خودرو ثبت اطلاعات شده‌اند.

نظارت جدی بر سرویس مدارس انجام شود

رئیس شورای شهر بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: دستگاه‌های متولی باید نظارت جدی بر وضعیت سرویس مدارس داشته باشند.

وحید نیک‌روش با اشاره به اینکه نرخ سرویس مدارس ابتدا در کارگروه ماده ۱۸ ساماندهی سرویس مدارس که با حضور ادارات آموزش پرورش، شهرداری، نمایندگان مدارس، نماینده شرکت‌های حمل‌ونقل و پلیس راهور در فرمانداری تشکیل می‌شود مطرح و نرخ پیشنهادی آن‌ها جهت تصویب نهایی به شورای شهر ارسال می‌شود افزود: در مردادماه این نرخ به تصویب شورا رسید و جهت اجرا به شهرداری ابلاغ شد.

وی افزود: با توجه به بازگشایی مدارس بعد از دو سال با کمبود سرویس مدارس و برخی افزایش نرخ‌ها مواجه هستیم در حالی نرخ مورد تأیید کارگروه به شورا ارسال‌شده بود به تأیید رسید و در نرخ‌گذاری سعی شده هم شرایط رانندگان دیده شود و هم‌فشار اقتصادی زیادی بر روی خانواده دانش آموزان وارد نشود.

کمبود سرویس مدارس دامن‌گیر والدین بوشهری/ هیچکس مسئولیت نمی‌پذیرد

رئیس شورای شهر بوشهر تصریح کرد: ازاین‌رو در سازمان حمل‌ونقل مسافر و بار شهرداری درخواست کردیم که نظارت جدی و نتیجه اقدامات را به شورا گزارش دهد.

نیک‌روش خاطرنشان کرد: از دستگاه‌های مرتبط با سرویس مدارس اعم از آموزش‌وپرورش، شهرداری، پلیس راهور، سازمان صمت درخواست داریم در راستای رفاه و امنیت دانش آموزان و رضایت‌مندی آن‌ها بر روند فعالیت رانندگان و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرویس مدارس نظارت جدی داشته باشند.

بررسی‌ها خبرنگار مهر نشان می‌دهد، خودرو برای تاکسی مدارس کم است و تاکسی‌ها به دلیل نرخ مصوب پای‌کار نمی‌آیند و برخی راننده‌های خودرو تاکسی می‌گویند با نرخ مصوب برای ما به دلیل استهلاک بالا و هزینه‌های سرسام‌آور تورمی نمی‌صرفد، البته باید این نکته را هم یادآور شد که در دو سال کرونا خیلی از راننده‌های سرویس مدارس مجبور به تغییر شغل خود شده‌اند.

همچنین به دلیل کمبود خودرو برای سرویس مدارس ترافیک شهری در ساعت‌هایی که مدارس شروع به فعالیت می‌کنند مانند هفت تا هفت و نیم صبح و ۱۲ تا ۱۳ ظهر و همچنین عصر زیاد می‌شود این در حالی است که با برآوردهای صورت گرفته حداقل ۴۰۰ خورد می‌تواند گره سرویس مدارس در شهر بوشهر را باز کند و به گفته مسئولین امر در حال حاضر با گذشت یک ماه از مدارس ۲۰۰ خودرو ثبت اطلاعات شده‌اند.

دغدغه مردم پیرامون وسایل حمل‌ونقل مربوط به دانش‌آموزان عمومیت داشته، لازم است به‌صورت متمرکز گره‌گشایی شود.

بعضی از خانواده‌ها هنوز نتوانسته‌اند سرویس مناسبی برای فرزندان دانش‌آموز خود پیدا کنند و این معضل موجب یک کلاف سردرگم برای خانواده‌ها شده است که هنوز فکر اساسی برای آن نشده یا بهتر بگوییم هنوز راه‌حل برای رفع آن پیش پای والدین قرار نگرفته است.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.