تاریخ انتشار : 1401/7/20 چاپ خبر
بررسی بازار نوشت افزار در استان های جنوبی

خالی شدن کیف‌ها از نوشت‌افزار/ کالای ایرانی باکیفیت و گران است

هم‌زمان با شروع سال تحصیلی و افزایش تقاضا برای خرید لوازم‌التحریر، نگرانی خانواده‌ها از گرانی نوشت‌افزار و تامین نیاز فرزاندانشان افزایش یافته است.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" محمد غلامحسینی: همزمان با بازگشایی مدارس، تهیه و تأمین نوشت‌افزار دانش آموزان همواره برای والدین به‌عنوان یک چالش بوده است، اگرچه در دو سال گذشته شیوع کرونا و آموزش غیرحضوری دانش آموزان موجب کاهش این چالش شده بود اما در سال جاری و با حضوری شدن مدارس، تأمین لوازم‌التحریر، خرید کیف و لباس و تهیه سرویس مدارس به سرفصل هزینه‌های خانوارها افزوده شده است.

پایش میدانی خبرنگار مهر از سطح بازار نشان‌دهنده افزایش قیمت‌ها به‌ویژه اقلام و نوشت افزارهای ساخت داخل است.

یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وقتی می‌گوئیم کالای ایرانی منظور کالای باکیفیت است، چون کالای ایرانی دو دسته هستند، یک دسته باکیفیت و برندهای معروف بازار که به‌راحتی با برندهای دنیا قابل‌رقابت هستند و یکی سری هم‌جنس‌های گاهاً با برند ایرانی ولی تولید کشور خارجی است و وقتی می‌گوئیم جنس خارجی جنس باکیفیت متوسط و کیفیت پایین تولید خارج است.

وی تصریح کرد: در یک بسته لوازم‌التحریر؛ قیمت دفترها ۳۵ هزار تومان است، برای مثال دفتر ۴۰ برگ ۲۰ هزار تومان، ۶۰ برگ ۲۸ هزار تومان، ۸۰ برگ ۳۵ هزار تومان و ۱۰۰ برگ ۴۰ هزار تومان است درصورتی‌که محاسبه قیمت همین دفترها را از جنس چینی تقریباً نصف قیمت‌های نوع ایرانی است.

این فروشنده افزود: یک ست خط کش و گونیا با برند ایرانی باکیفیت حدود ۲۵ هزار تومان قیمت دارد ولی همین ست فانتزی تر و ساخت کشور چین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: قیمت‌ها در خصوص مداد چوبی ایرانی باکیفیت نهایتاً بین ۳ تا ۵ هزار تومان است ولی قیمت برندهای چینی که دارای مغزهای پلیمری و بی‌کیفیت هستند، خیلی پایین‌تر است.

وی یادآور شد: قیمت مداد رنگی خیلی خوب ایرانی ۵۵ هزار تومان است ولی مداد رنگی چینی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان است که فقط اسم آن مداد رنگی است ولی در بازار به‌وفور دیده می‌شود.

این فروشنده افزود: عمده اجناس چینی که خرید آنها در لوازم‌التحریر بسیار پررنگ است اقلامی مانند جامدادی، کوله و جلد کتاب است که تفاوت قیمت نوع مشابه ایرانی آنها با اجناس چینی بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: در هنگام خرید یک مداد چینی ۲ هزارتومانی و مداد ایرانی ۴ هزارتومانی تفاوت قیمت‌ها زیاد به چشم خریدار و والدین نمی‌آید ولی در مورد مواردی مانند جلد چسب ۳۵ هزارتومانی چینی و جلد چسب ایرانی درجه یک ۷۰ هزارتومانی اختلاف قیمت آن بیشتر دیده می‌شود و همین اختلاف قیمت زیاد موجب استقبال از کالای چینی بی‌کیفیت می‌شود.

این فروشنده افزود: پک کامل لوازم‌التحریر ایرانی از دفتر، مداد، خودکار، مداد رنگی و سایر اقلام موردنیاز برای یک دانش آموزان ابتدایی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان برای یک نفر است.

وی تصریح کرد: همین اقلام اگر از نوع اجناس چینی خریداری شوند نهایتاً کیف ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خواهند بود و کوله‌پشتی که بستگی به ایرانی یا خارجی بودن آن دارد.

نبود نظارت کامل بر بازار نوشت افزار

یکی از والدین دانش آموزان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حوزه لوازم‌التحریر شاهد یک نوع ولنگاری هستیم.

صادقی اضافه کرد: نبود نظارت مشکل حوزه نوشت‌افزار است و همچنین عدم حضور یا کم‌رنگ بودن حضور دستگاه‌های نظارتی و عدم برخورد با متخلفان معضل بزرگی است.

وی تصریح کرد: نبود الگوی مشخص در حوزه نوشت‌افزار این مشکل را به وجود آورده است تا هرکسی به خود اجازه ورود به این حوزه را بدهد.

خالی شدن کیف‌ها از نوشت‌افزار/ کالای ایرانی باکیفیت و گران است

این پدر دانش آموز با بیان اینکه معمولاً در شهریورماه و روزهای نزدیک به زمان بازگشایی مدارس قیمت‌ها به دلایل تقاضای زیاد، بالا می‌رود افزود: من به‌عنوان پدر یک دانش‌آموز سعی می‌کنم در شهریورماه خرید لوازم‌التحریر و وسایل مورد نیاز فرزند دانش‌آموز خود را انجام ندهم و این کار به دلیل پرهیز از شلوغی و کمی فرصت برای انتخاب کالای باکیفیت است.

وی اضافه کرد: متأسفانه قیمت‌ها به دلایل مختلف ازجمله عدم نظارت صحیح با نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس و عجله خانواده‌ها برای تهیه اقلام موردنیاز دانش آموزان خود، به‌صورت سرسام‌آوری بالا می‌رود.

وی تصریح کرد: در خصوص نمایشگاه لوازم‌التحریر که بر پا می‌شود نیز در واقع ماهیت این نمایشگاه‌ها به اینکه مردم برای تهیه اقلام با تنوع و کیفیت بالا و قیمت مناسب به آنجا مراجعه کنند، بر می‌گردد، ولی متأسفانه بازار خوراکی و خوردنی در این نمایشگاه‌ها گرم است و غرفه‌های خوراکی و پوشاک بیشتر از غرفه‌های نوشت‌افزار است، ضمن اینکه قیمت‌ها با بازار هیچ فرقی نمی‌کند و کیفیت‌ها هم در بیشتر اقلام عرضه شده در این نمایشگاه‌ها پایین است.

صادقی اضافه کرد: متأسفانه در بازار مشاهده می‌کنیم سایه سنگین کالای بی‌کیفیت خارجی، که به هر طریقی وارد کشور می‌شوند، باعث گم‌شدن کالای باکیفیت ایرانی در این شلوغ بازاری کالاهای بی‌کیفیت خارجی شده است، البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که برخی اوقات قیمت بالای کالای ایرانی باعث شده از خرید آن صرف‌نظر شود.

الگوسازی مناسب از شخصیت‌های ملی خودمان نداریم

وی تصریح کرد: در بعد فرهنگی نیز علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری، الگوسازی مناسب از شخصیت‌های ملی برای فرزندانمان نداریم و متأسفانه به دلیل نداشتن پیوست فرهنگی تصاویر الگوهای اساطیری مانند رستم و سهراب و دیگر اسطوره‌ها نیز آن‌چنان که باید بین دانش آموزان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

صادقی گفت: صنعت نوشت‌افزار یک صنعت بسیار بزرگ و پر درآمد است که در سایه ولنگاری و عدم نظارت متولیان به دلیل عدم الگوسازی مناسب یا نداشتن الگو رها شده است و تأثیر آن در بین رده سنی کودکان ۷ تا ۱۲ سال را مشاهده می‌کنیم، البته مدارس هم کمتر در این خصوص برنامه دارند درنتیجه کالاهای خارجی با نمادهایی که بعضاً نیز مسئله‌دار هستند بین دانش آموزان زیاد دیده می‌شود.

قیمت لوازم‌التحریر ایرانی نسبت به سال گذشته نزدیک به دو برابر شده است و این افزایش قیمت شامل محصولات تمام ایرانی یا محصولات تحت لیسانس می‌شود یکی دیگر از فروشندگان نوشت افزار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قیمت لوازم‌التحریر ایرانی نسبت به سال گذشته نزدیک به دو برابر شده است و این افزایش قیمت شامل محصولات تمام ایرانی یا محصولات تحت لیسانس می‌شود.

محمدی اضافه کرد: تمامی محصولات که از مجرا های قانونی وارد کشور می‌شوند دو برابر افزایش قیمت داشته‌اند، به‌عنوان‌مثال مداد رنگی ۱۲ تایی آریا در فروشگاه‌ها سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بود و در حال حاضر بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: تمام اقلام لوازم‌التحریر در بازار نزدیک به دو برابر افزایش قیمت داشته‌اند، البته این افزایش نزدیک به دو برابری شامل لوازم‌التحریر باکیفیت و آن دسته از اقلامی است که از مجاری قانونی وارد می‌شود.

این فروشنده افزود: اقلام خارجی و بی‌کیفیتی که بیشتر از مجاری غیرقانونی وارد کشور می‌شوند و در شهرهای بندری نیز بیشتر است، افزایش قیمت زیادی نداشته‌اند.

محمدی اضافه کرد: توزیع یکی از عوامل گرانی قیمت لوازم‌التحریر است به‌عنوان‌مثال ماژیک علامت زن در سال ۱۴۰۱ در بازار برای مدتی کمیاب و نایاب شد و این کمیابی ادامه‌دار شد تا شهریورماه که ماژیک‌های برخی برندها موجود و قیمت‌ها چندین برابر شد و به‌صورت پک به فروش می‌رسید.

معضل کاغذ و تأثیر بر قیمت‌ها

این فروشنده افزود: معضل کاغذ از چندین سال قبل وجود داشت که در بحث گرانی کتاب و قیمت دفتر هم دیده شد ولی امسال مشکل به‌صورت حادتر خود را نشان داده است.

وی تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت در ماه‌های ابتدایی تابستان یا دفتر تولید نشد یا عرضه صورت نگرفت و هر چه در فروشگاه‌ها موجود بود مربوط به خریدهای قبل آنها بود، نیمه دوم مردادماه عرضه دفتر آغاز شد و با توجه به اینکه شهریورماه اوج فروش دفتر است با هر قیمت که عرضه شود خریداری می‌شود.

جنس‌های ایرانی در لوازم‌التحریر واقعاً باکیفیت هستند و مردم میل به استفاده از محصولات داخلی خیلی بیشتر از اقلام بی‌کیفیت و قیمت پایین خارجی است محمدی با بیان اینکه در خصوص لوازم‌التحریر دو موضوع عرضه و تولید موجب گرانی اقلام شده است گفت: با گشتی در بازار بوشهر متوجه می‌شویم که نوشت‌افزار با تصاویر شهدا و تصاویر ایرانی اسلامی خیلی کم و در برخی موارد نایاب است این هم به دلیل این است که گر چه برخی از نمایشگاه‌های برپا شده در سطح کشور دارای نکات مثبتی ازجمله نشان دادن توانمندی داخلی بود اما چون تعداد تولیدکننده‌های خرد بیشتر حضور داشتند چرخه عرضه را هم خورد البته در استان‌هایی که نمایشگاه‌های با برند داخلی مثل استان بوشهر برگزار نشده این مشکل وجود دارد.

وی تصریح کرد: البته باید این نکته را نیز گفت که مردم به دنبال جنس باکیفیت باقیمت مناسب هستند، جنس‌های ایرانی در لوازم‌التحریر واقعاً باکیفیت هستند و در میان مردم میل به استفاده از محصولات داخلی خیلی بیشتر از اقلام بی‌کیفیت و قیمت پایین خارجی است.

توجه ویژه چرخه تولید، توزیع و مصرف

محمدی با بیان اینکه خلأ تولیدکننده‌های حرفه‌ای در بازار لوازم‌التحریر وجود دارد گفت: تعداد شرکت‌های بزرگ در استاندارهای مختلف تولید لوازم‌التحریر در کشور ما کم است بنابراین باید به چرخه تولید، توزیع و مصرف توجه ویژه شود چون اگر یکی از این سه ضلع تعادلش به هم بخورد در بازار مشکل به وجود خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر یک استان بندری است که در آن مواجه با لوازم‌التحریر خارجی به‌شدت زیاد است اما مردم به این نتیجه رسیده‌اند که اکثر کالاهای خارجی موجود باکیفیت نیستند و زمانی که لوازم‌التحریر باکیفیت و طراحی مناسب عرضه شود خریداری می‌کنند.

بنابراین با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید، لازم است با توجه به شرایط موجود اقتصادی کشور، علاوه بر نظارت بیشتر بر بازار، حمایت دستگاه‌های متولی از افراد آسیب‌پذیر جامعه هم افزایش‌یافته تا هیچ کودکی به دلیل نداشتن توان مالی از تحصیل جا نماند.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.