تاریخ انتشار : 1401/6/23 چاپ خبر

شور حسینی، از کرانه خلیج فارس تا دشت کربلا

عشق این روزها پای رفتن و توان از پای ننشستن به خیل بزرگی از مردم داده است، شوقی که نه گرما و شلوغی می‌شناسد، نه دغدغه معاش و نه حتی مرز؛ از بوشهر هم دریایی از جمعیت به سوی محبوب به راه افتاده است، می‌گویند افزون بر ۴۵ هزار نفر.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" تنها عشقی جاودانه، می‌تواند چنین کند که نقطه‌ای از زمین در فصلی چنان گرم و بدون داشتن شاخصه‌هایی که دنیا آن را "توریستی" می‌خواند، مرکز بزرگترین تجمع انسانی جهان شود؛ عشقی آمیخته به داغ که یکهزار و ۳۴۲ سال است از دل‌های بیدار زبانه می‌کشد.

سخن از عشق به حسین (ع) و اهل بیت پیامبر خدا است که چندین میلیون نفر را از سر شوق، پیاده به کربلای عراق می‌کشاند؛ ار استان بوشهر بر اساس آخرین آماری که در سامانه سماح ثبت شده تا کنون ۴۵ هزار و ۲۴۴ نفر پای در این مسیر معنوی گذاشته‌اند تا ۸۰ کیلومتر را در سه یا چهار شبانه روی پیاده بپیمایند و خود را به بین الحرمین حسین (ع) و عباس (ع) برسانند.

برای رساندن زائران بوشهری به راه کربلا ۲ پرواز از بوشهر به نجف می‌رود و به گفته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر تا کنون ۴۵۳ اتوبوس بوشهری‌ها را به مرز شلمچه رسانده‌اند.

در این مسیر بسیاری نیز راه خدمت به دریای عاشقان حسینی را در پیش می‌گیرند؛ مانند ۹۵ موکبی که از استان بوشهر راهی آن‌سوی مرزها شده‌اند تا از شلمچه تا کربلا به زائران این راه خدمت کنند.

در این میان از هر قشری حضور فعال دارند، از راننده و نیروی خدماتی گرفته تا آشپز و پزشک سر بر آستان جانان دشت کربلا نهاده‌اند؛ به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر و جانشین دبیر ستاد اربعین در این استان، ۹۵ موکب از بوشهر برای خدمات رسانی به زائران اربعین در مسیرهای داخلی، مرز شلمچه، نجف اشرف، مسیر نجف به کربلا و شهر کربلا مستقر هستند.

شمار موکب‌های بوشهری نسبت به سال‌ پیش از شیوع کرونا ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ اکبر پورات می‌گوید که کالاهای اساسی مواکب از جمله آرد، برنج، روغن و گوشت از طریق کمک‌های مردمی و دستگاه‌های مسئول تامین شده است تا خدمت رسانی بوشهری‌ها به رهروان حسینی به طرز شایسته‌ای انجام شود.

به گفته او با همکاری کمیته‌های فرهنگی و آموزشی تلاش شده مواکب در کنار انجام کار پذیرایی، درمانی و خدمت‌رسانی، برنامه های فرهنگی در راستای ترویج معاریف اسلامی و تبیین قیام کربلا برگزار کنند.

شور حسینی، از کرانه خلیج فارس تا دشت کربلا

استقرار ۶ موکب درمانی بوشهری‌ها در مسیر کربلا

درمان دردهای رهروان حسین حال و هوای دیگری دارد؛ پزشکان و پرستارانی که هر روز در مطب‌های خود و در درمانگاه‌ها، بیمارستان‌های استان بوشهر به مردم خدمت می‌کردند اکنون در مرز و آن سوی مرزها مخلصانه برای حسین (ع) درمانگری می‌کنند تا بخشی از دریای جودی باشند که ملت ایران و عراق این روزها در راه‌های معطوف به نینوا جاری ساخته اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: ۶ کاروان پزشکی برای ۶ موکب از ۹۵ موکب استان بوشهر به کربلای معلی اعزام شده‌اند.

به گفته دکتر حسن ملکی‌زاده، با فرماندهی سپاه امام صادق (ع) و در قالب بسیج جامعه پزشکی ۶ کاروان درمانی شامل ۱۱۶ نفر با ترکیبی از ۳۱ پزشک و ۸۵ پرستار و بهیار به همراه دارو و تجهیزات پزشکی برای استقرار در مسیر کربلا به نجف و در شهر کربلا، اعزام شده‌اند.
او می‌گوید: علاوه بر این چهار ناوگان آمبولانس به همراه ۶ تکنسین اورژانس برای ارایه خدمت به زائران اعزام شده‌ بودند.

این در حالی است که در پیاده‌روی های پیشین اربعین از این استان تنها یک مرکز درمانی در عمود ۷۳۶ مستفر می‌شد اما امسال تلاش مسئولان هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و البته شوق وافر درمانگران بوشهری سبب شد تا ۶ درمانگاه ساحل نشینان خلیج فارس در مسیر نجف تا کربلا و درشهر کربلا برپا شود.

علاوه بر کادر و تجهیزات درمانی، ۶۰۰ میلیون تومان دارو نیز برای مواکب درمانی بوشهر تامین شده است و این مراکز از ۱۰ شهریور ماه به پیاده‌های مسیر مرقد امام حسین (ع) خدمت رسانی می‌کنند.

به گفته جانشین فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر یکی از موکب‌های بهداشتی و درمانی استان بوشهر در نجف اشرف، سه مورد در کربلا و ۲ موکب نیز در جاده نجف به کربلا- محل پیاده‌روی زائرین اربعین حسینی- در محل عمودهای ۷۳۶ و ۹۱۲ برپا می‌شود.

سردار عبدالرضا دشتی می‌گوید: داروهای تامین شده با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، جمعیت هلال احمر، سازمان بسیج پزشکی، داروخانه‌ها و خیرین فراهم شده است.

بسیج امکانات برای عاشقان حسینی

اما دریا دلی مردمان همسایه خلیج فارس تنها به ۹۵ موکب خدماتی و درمانی محدود نمی‌شود، و داشته‌های این نقطه از ایران نیز هم سو با هر نقطه وطن اسلامی، برای حسین (ع) یکپارچه شده است.

نگفته پیداست، حالا که خیل چندین میلیونی عاشقان حسینی عزم سفر به دیار یار کرده‌اند تامین امنیت و آرامش خاطر آنها با همه توان ضروری است، در این راستا از نخستین روزهای حرکت مردم به سمت مرزهای غربی کشور و آغاز پیاده‌روی بزرگ اربعین، همه امکانات بخش‌های مربوط برای تسهیل این سفر در مرزها بسیج شدند.

بوشهر هم از این قافله خدمت عقب نماند و به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر، ۶۰ نفر از نیروهای انتظامی این استان در مرز شلمچه برای برقراری نظم و امنیت مستقر هستند تا با برقراری نظم و امنیت اسباب راحتی زائران را فراهم کنند.

پورات اضافه می‌کند: با برنامه ریزی انجام شده در کنار برقراری نظم و امنیت علاوه بر تامین خدمات دارویی و درمانی چهار دستگاه آمبولانس برای خدمت رسانی به زائران تامین شد تا مشکلی در زمینه سلامت و بهداشت برای آنها به وجود نیاید.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر، احسان ایزد پناه در این ارتباط می‌گوید: ۲۰ نفر در قالب چهار تیم عملیاتی به این منظور تدارک دیده شدند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر نیز از گسیل شدن تجهیزات و ماشین آلات این مجموعه به این رویداد بزرگ می‌گوید؛ برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی، ۱۶ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین راهداری از این استان به مرز مهران عزام شده‌اند.

به گفته عبدالکریم اخترشناس از این تعداد ماشین آلات، ۱۰ دستگاه خودرو سبک و ۶ دستگاه خودرو سنگین هستند

همچنین به گفته او یک کاروان موتوری راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر به مرز مهران اعزام شده است.

در این مدت دیگر دستگاه‌های مرتبط مانند اداره کل پست و ثبت احوال نیز با افزایش زمان کاری خود حتی در روزهای تعطیل تلاش کردند تا با تحویل به موقع مدارک باری از دوش زائران حسین بردارند.

شور حسینی، از کرانه خلیج فارس تا دشت کربلا

امتداد پیاده روی اربعین در کرانه خلیج فارس

به گفته جانشین دبیر ستاد ابعین استان بوشهر تا کنون ۲۰ درصد از زائران بوشهری کربلا یعنی هشت هزار و ۸۱۴ نفربه سلامت از زیارت سالار شهیدان بازگشته‌اند و تنها خبرهای بد از این رویداد برای بوشهر چهار مصدوم و ۲ فوتی بر اثر تصادف بوده است.

اگر چه سعادت با بیش از ۴۵ هزار بوشهری یار بود تا قدم در مسیر پیاده روی میلیونی اربعین حسینی بگذارند و سعادتمند تر آنانی که راه خدمت به زائران در موکب‌ها را برگزیدند، اما چنان که شاعر می‌گوید: " همیشه آن‌که نرفته است، کم‌سعادت نیست".

جاماندگان اربعین در بوشهر هم مانند همه ایران، اگرچه خود نرفته‌اند اما دلشان بی سر و پا راهی کربلا شده است و قرار است به شوق اقامه عزای حسین (ع) مسیرهای مختلف را پیاده بپیمایند.

 

انتهای پیام/

نظرات

حسین
9 مهر 1401 03:47:18
با تشکر از گزارش خوب و کاملتان درود بر همه بوشهری های عزیز
پاسخ
نوکر ابا عبدالله
9 مهر 1401 03:40:05
السلام علیک یا ابا عبدالله حسین
پاسخ