تاریخ انتشار : 1401/5/24 چاپ خبر

مروری بر مصوبات سفر رئیس جمهور به بوشهر/ لزوم سرعت روند اجرای پروژه‌ها

سفر رئیس جمهور به استان بوشهر مصوباتی در پی داشت که تاکنون برخی از این مصوبات اجرایی شده و برخی مصوبات نیز نیازمند نگاه بهتر و ویژه‌تری است.

به گزارش سایت خبری "جنوب24"

استان بوشهر میزبان ششمین سفر آیت‌الله رئیسی و اعضای هیئت دولت بود؛ سفری که پیش از آن مسائل و مشکلات استان بررسی شد و در جریان این سفر مصوباتی برای رفع مشکلات استان گذرانده شد.

رئیس جمهور به همراه تعدادی از وزرا و معاونین رئیس جمهور و تعدادی از مدیران در سفری یک روزه، صبح روز ۱۶ مهرماه وارد استان شد و پس از بازدید از تعدادی از پروژه و حضور میدانی در برخی از نقاط استان، در نشست با نخبگان و سپس در نشست شورای اداری و نشست با نخبگان شرکت کرد.

در این سفر تعدادی از وزیران به نمایندگی از هیئت دولت در شهرستان‌های استان حضور یافتند و در دیدار و گفت‌وگو با مردم و مسئولان، مشکلات و نیازهای نقاط مختلف را بررسی کرده و سپس در نشست شورای اداری استان گزارش آن را اعلام کردند.

مطالبات و مشکلات مردم استان بوشهر

قبل از سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به استان بوشهر، خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم کرد.

در این راستا مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورداشاره قرار گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

تأمین اعتبار برای تکمیل راه‌آهن بوشهر - شیراز، ساماندهی اسکله‌های شهرستان بوشهر مانند جفره، جلالی، شیف و …، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، ساماندهی محلات جنوبی، بی‌توجهی به راه عبور و مرور جزیره سنی نشین شیف، انتظار مردم محلات جنوبی بوشهر برای دریافت سند مالکیت و خدمات دولتی و بانکی، نبود فضای مناسب علمی، آموزشی و تفریحی مناسب در مرکز استان و کمبود سرانه ورزشی و فضای سبز در بوشهر برخی از این مشکلات شهرستان و مرکز استان است.

در شهرستان دشتستان از جمله مشکلات می‌توان به تنش‌های آب شرب، تأمین اعتبارات سد دالکی، تسریع در ساخت بیمارستان جدید، مطالبات کشاورزان در زمینه کم‌آبی، بیمه محصول، خرید تضمینی خرما و ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی خرما، تکمیل راه‌های شهرستان، نبود امکانات رفاهی و نداشتن یک پارک ملی و مجموعه ورزشی و فرهنگی، بیکاری جوانان، آلایندگی و کمبود برخی اقلام اشاره کرد.

در شهرستان تنگستان، مسائلی همچون تأمین آب آشامیدنی و برق چاه‌های کشاورزی، راه ارتباطی اهرم برازجان، تکمیل سد خاییز اهرم و اجرای سد باهوش از مسائلی مهم و مورد نیاز قبل از سفر رئیس جمهور بوده است.

در شهرستان عسلویه مشکل اشتغال، پیگیری در خصوص اراضی مردم عسلویه، مشکلات مربوط به حوزه آب، پیگیری بیمارستان جدیدالاحداث دانشگاه علوم پزشکی و فاز دوم بیمارستان تأمین اجتماعی عسلویه، اسکله متمرکز در شهرستان جهت صیادی و صفاری شهرستان و صدالبته بحث آلودگی‌های عسلویه و حق آلایندگی و هدفمند نمودن هزینه کرد آلایندگی و تبعیض و رنج کارگران در عسلویه بخش کوچکی از مشکلات است.

در جزیره خارگ عدم تصویب طرح جامع شهری خارگ، مسائل و مشکلات ایاب و ذهاب و تردد ساکنین، سند مالکیت، امکانات زیرساختی همچون برق، آب، بهداشت و سلامت، ورزش و جوانان از جمله مشکلات همیشه به‌روز شده ساکنین جزیره است.

در شهرستان دشتی مشکلات فروش محصولات کشاورزی، بهبود وضعیت راه‌ها، بهبود وضعیت، رسیدگی به مسائل و مشکلات صیادان و توسعه اسکله‌ها، توجه به مناطق گردشگری، رفع مشکلات کشاورزان و… از مهمترین مسائل و مشکلات است.

در شهرستان کنگان از مهمترین مسائل مطرح شده می‌توان به بی‌توجهی به توان نیروی انسانی، مسئولیت‌های اجتماعی، انتخاب بیمارستان امام خمینی (ره) به عنوان بیمارستان معین نفت، عدم عمل به تعهدات اجتماعی شرکت‌های مستقر در پارس جنوبی سایت ۲، ارتقای فرمانداری کنگان به فرمانداری ویژه، مصوبه اشتغال نیروهای بومی، کم آبی، افت فشار و نشتی‌های مکرر ناشی از فرسودگی شبکه آب‌رسانی است.

در شهرستان دیلم می‌توان به موضوع ته‌لنجی، بلاتکلیفی ۱۰ ساله گمرک امام حسن و نیاز جدی به رسیدگی به این موضوع، خدمات پزشکی درمانگاه امام حسن که به‌شدت ضعیفه و نیاز به رسیدگی دارد، قطعی و کمبود شدید آب در شهرستان اشاره کرد.

در شهرستان دیر سازمان‌دهی ته لنجی، راه‌اندازی آب شیرین کن، رسیدگی به مشکلات بزرگ‌ترین اسکله صیادی کشور در شهر دیر و صیادان، ارتقا تجهیزات گمرک دیر با توجه به صادرات روزانه به قطر، برطرف کردن مشکلات کشاورزان، تعیین تکلیف جنگل‌های حرا که در خطر نابودی به واسطه ایجاد صنایع تبدیلی در کنار جنگل‌ها، تکمیل اسکله بزرگ خورخان بردخون، تکمیل جاده ساحلی وفاق (شهر دیر به کنگان) که به دلیل کمبود بودجه نیمه‌کاره مانده است از مشکلات شهرستان است.

در شهرستان جم وجود تبعیض در ارائه خدمات بیمارستان توحید شهرستان جم میان بومیان و کارکنان شرکت نفت، مشکلات کم آبی و دشت ممنوعه بودن شهرستان جم جهت برداشت اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل برای تعداد کثیری از کارگران و رانندگان شرکت‌های گازی موجود در شهرستان و بروز تجمعات و اعتصابات مکرر به دلیل همین موضوع بخشی مشکلات شهرستان است. به‌کارگیری افراد غیربومی در شرکت‌ها و عدم اشتغال جوانان بومی جویای کار و تعطیلی فرودگاه توحید جم و عدم برخورداری شهرستان از مزیت‌های فرودگاه بخش دیگری از مشکلات شهرستان جم است.

در شهرستان گناوه از جمله مشکلات در زمینه زیرساخت‌های بندری و دریانوردی، زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، کمبود امکانات و بیمارستان‌ها، زیرساخت‌های ورزشی، راه‌ها و محورهای مواصلاتی، شبکه دفع فاضلاب، نبود فرودگاه و عدم اتصال به خط ریلی، بیکاری جوانان و عدم توجه به اشتغال پایدار با توجه به ظرفیت‌های منطقه را می‌توان نام برد. لزوم افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجهز، توجه به توسعه زیرساخت‌های بندری از دیگر مسائل است.

مصوبات سفر رئیس به استان بوشهر/ روند اجرای پروژه‌ها سرعت گیرد

تلاش برای رفع محرومیت‌های استان بوشهر

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در فرودگاه بوشهر اظهار داشت: به مردم ولایت‌مدار و مقاوم بوشهر سلام می‌کنم. توفیقی است که امروز در خدمت مردم بوشهر باشیم و پیشاپیش از اینکه امکان برگزاری جلسات مردمی وجود ندارد عذرخواهی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم در فرصت‌های آینده این امکان فراهم شود که در جمع مردم بوشهر و شهرستان‌های مختلف این استان حضور یابیم و از نزدیک هم نقطه نظرات مردم عزیز را بشنویم و هم به بررسی مسائل بپردازیم.

رئیس جمهور با اشاره به برخی از مشکلات استان بوشهر بیان کرد: بررسی‌هایی نسبت به استان بوشهر و مشکلات آن انجام شده است و گزارش‌هایی دریافت شده است.

وی تصریح کرد: خداوند به این استان ظرفیت‌های فراوانی را عطا کرده است. این استان قطب کشاورزی، قطب شیلات، نخیلات و از همه مهم‌تر قطب صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است و دارای ۶۰۰ کیلومتر مرز دریایی است.

حجت‌الاسلام رئیسی تاکید کرد: اینها ظرفیت‌های بسیار خوبی است که با این ظرفیت‌ها سخن گفتن از بیکاری و داشتن آسیب‌های اجتماعی بسیار غیرقابل تحمل است.

وی ادامه داد: امیدواریم گام‌هایی در راستای فعال‌شدن اقتصاد دریا و اقتصاد کشاورزی، اقتصاد نخیلات و فعال کردن بخش شیلات برداشته شود.

رئیس جمهور افزود: برای رفع مشکلات و محرومیت‌های استان بوشهر باید نسبت به فعالیت‌های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی اقداماتی صورت گیرد.

وی گفت: مشکلات آب، مشکلات برق، توسعه راه‌های استان بوشهر و اتصال این استان به ریل و راه‌آهن باید در این سفر کلید بخورد تا بتواند به رفع مشکلات این استان بیانجامد.

رئیسی با بیان اینکه امیدواریم مردم استان بوشهر در این سفر امیدوارتر از قبل شوند اظهار داشت: امید داریم که با همراهی نماینده ولی فقیه در استان و استاندار بوشهر بتوانیم گام‌های ماندگاری برداریم.

عنوان مسئولیت

مصوبه سفر

رئیس جمهور

تخصیص ۴۰۰ میلیون یورو برای راه‌آهن بوشهر- شیراز
توسعه صنایع پائین‌دستی نفت و گاز و پتروشیمی
تأمین ۷۰ هزار متر مکعب آب از نیروگاه اتمی بوشهر
تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل آب‌شیرین‌کن‌ها
افزایش ۳ برابری تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر
آماده‌سازی ۱۵۰۰ هکتار اراضی ساحلی برای اجرای طرح‌های آبزی‌پروری
رسیدگی سریع به مسائل خارگ
ساماندهی وضعیت ته‌لنجی
گسترش پرورش میگو در استان
ساخت جاده نمازگاه - ارم - بوشکان
ساخت سد دهرود بخش ارم شهرستان دشتستان

وزیر راه و شهرسازی

ارتقای بنادر استان بوشهر برای پهلوگیری کشتی‌های ۵۰ هزار تنی
اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان برای کریدور جنوب
مطالعات و اجرای طرح توسعه بنادر ریگ، گناه و دیلم
رفع نقاط حادثه‌خیز راه‌های استان بوشهر
تخصیص اعتبارات مناسب به راه‌آهن بوشهر - شیراز
حل مشکل اتوبان بوشهر - دیر
تأمین اعتبار برای تکمیل پروژه بزرگراه دیر - بوشهر

وزیر نیرو

افزایش تولید آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر
تأمین اعتبار برای تکمیل سدهای در دست اجرا
احداث پنج سد جدید در استان بوشهر
تکمیل طرح‌های نیمه تمام حوزه آب
تقویت زیرساخت‌های انتقال آب

وزیر اقتصاد و دارایی

ساماندهی واردات کالای همراه ملوان- ته‌لنجی

وزیر نفت

اختصاص ۴ درصد درآمد پروژه‌های نفتی به مسئولیت اجتماعی
اجرای ۳۶۰ پروژه در بخش آموزشی، بیمارستانی، رفاهی و راه با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان
آغاز چهار پروژه نفتی جدید با ۶۰۰ میلیون دلار
آموزش نیروهای مستعد برای اشتغال در صنایع نفت و گاز
تخصیص ۷۰ میلیارد تومان برای طرح آبرسانی سیراف به شهرک‌های جم
حمایت از تیم فوتبال پارس جنوبی جم
آغاز طرح توسعه ۴ میدان نفتی در استان بوشهر
گازرسانی به ۲۹ روستا
اجرای ۳۰۳ پروژه در چهار شهرستان جنوبی استان بوشهر

وزیر جهاد کشاورزی

ارائه تسهیلات مناسب برای توسعه آبزی‌پروری
تخصیص ۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح و نوسازی نخیلات
تجهیز شبکه‌های آبیاری و زهکشی منطقه سعدآباد
اختصاص ۶۵ میلیارد تومان برای شبکه آبیاری آب‌پخش
اختصاص ۷۵ میلیارد تومان برای فاز اول منطقه شبانکاره
تسهیلات ۱۵ درصدی برای تکمیل زنجیره خرما و توسعه سردخانه‌ها
تخصیص ۸۰ میلیارد تومان برای بنادر صیادی
تخصیص ۱۲۵ میلیارد تومان برای احداث شبکه برق رودشور
اختصاص ۳۲ میلیارد تومان برای احداث پست برق رودشور
پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومان با نرخ ۱۲ درصد را به دامداران
ایجاد ۱۲ کیلومتر شبکه انتقال سد خائیز

معاون اجرایی رئیس جمهور

انعقاد ۹۴ طرح با ۱۷ فقره توافق‌نامه با دستگاه‌های مختلف اجرایی

تصویب ۲۵ طرح در حوزه زیربنایی

تصویب ۹ طرح صنعت و معدن

تصویب ۶ طرح در حوزه بهداشت و درمان

تصویب ۱۱ طرح آموزشی

تصویب ۱۳ طرح رفاه اجتماعی

تصویب ۱۰ طرح آب و خاک و کشاورزی

تصویب ۹ طرح در حوزه نفت و انرژی

تصویب ۴ طرح در حوزه کشاورزی

معاون رئیس جمهور در امور زنان

توسعه اماکن تفریحی ویژه بانوان در استان بوشهر

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای کارآفرینی زنان سرپرست خانوار

۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال حوزه کشاورزی

اختصاص پنج میلیارد تومان برای تبلت دانش‌آموزان

ایجاد تفرجگاه‌هایی و پلاژهایی برای بانوان بوشهری

ایجاد بیمارستان ناباروری سطح ۳ در استان بوشهر

 

۹۴ مصوبه برای رفع مشکلات

معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در پایان سفر هیئت دولت به استان بوشهر گفت: در سفر هیئت دولت، ۹۴ پروژه برای استان بوشهر مصوب شده است.

مصوبات سفر رئیس به استان بوشهر/ روند اجرای پروژه‌ها سرعت گیرد

سید صولت مرتضوی اضافه کرد: ۹۴ طرح با ۱۷ فقره توافق‌نامه با دستگاه‌های مختلف اجرایی منعقد شده است. در حوزه زیربنایی ۲۵ طرح، صنعت و معدن ۹ بهداشت و درمان شش طرح، آموزشی ۱۱ طرح، رفاه اجتماعی ۱۳ طرح، آب و خاک و کشاورزی ۱۰ طرح، در حوزه نفت و انرژی ۹ طرح و در حوزه کشاورزی چهار طرح مصوب شده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور بیان کرد: تصمیمات بسیار خوبی صورت گرفته شده است و برای اولین بار در راستای پروژه‌هایی که قرار است بخش خصوصی در استان بوشهر انجام دهد با صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل جلسه برگزار کردیم و تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.

وی تاکید کرد: صندوق کارآفرینی امید به منظور ایجاد اشتغال خرد برای جوانان، کمیته امداد برای ایجاد اشتغال خرد برای زنان سرپرست خانوار و افراد تحت پوشش و احداث واحدهای تحت پوشش کمیته امداد اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

مرتضوی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی فرمان امام در استان بوشهر اقدامات بزرگی انجام می‌دهد افزود: بانک مرکزی سهمیه تسهیلات ازدواج برای جوانان تخصیص داده و برش استانی مشخص شده است. بنیاد مسکن هم طرح‌هایی را اجرا می‌کند.

وی گفت: در برنامه‌های امروز چند دستور هم اضافه شد؛ از جمله برداشت آب از نیروگاه اتمی، احداث سد و راه دسترسی به روستاها که رئیس جمهور دستوراتی را دادند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور تاکید کرد: همچنین در این سفر رئیس جمهور برای اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر- عسلویه و شیراز و اتصال به راه‌آهن سراسری دستوراتی را دادند.

تصویب ۵ هزار میلیارد تومان پروژه

استاندار بوشهر در پایان این سفر با اشاره به تصویب ۹۴ پروژه در سفر رئیس جمهور به بوشهر تصریح کرد: برای اجرای این پروژه‌ها از محل منابع دولتی ۵ هزار میلیارد تومان مصوب شد و ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعتباری اختصاص یافت.

احمد محمدی‌زاده تصویب ۹۲۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی از منابع صندوق توسعه ملی را از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور به بوشهر دانست و بیان کرد: از این میزان اعتبار ۱۷۰ میلیون دلار برای توسعه و اجرا طرح‌های پتروشیمی و ۷۵۰ میلیون دلار برای توسعه صنایع دریایی، شناور سازی و صنعتی دریایی اختصاص می‌یابد.

مصوبات سفر رئیس به استان بوشهر/ روند اجرای پروژه‌ها سرعت گیرد

بررسی تعدادی از مصوبات

بخش عمده اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان بوشهر مربوط به پروژه‌های نیمه‌تمامی همچون پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز، سد دالکی، تقویت زیرساخت‌های صنایع دریایی، طرح تحول نخیلات و توسعه آبیاری نوین، بهبود زیرساخت‌های ارتباطی استان، تکمیل سدهای استان و خطوط آبرسانی و.... بوده است.

تکمیل سد اخند شهرستان عسلویه، تکمیل شبکه برق سایت‌های پرورش میگو، لایروبی اسکله نخل تقی، تکمیل مرکز بیماری‌های خاص بوشهر، تکمیل بیمارستان جدید بوشهر، تکمیل بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان، تکمیل دانشکده پزشکی بوشهر، تکمیل بیمارستان‌های خورموج و اهرم، تکمیل مجتمع فرهنگی عسلویه، سالن ژیمناستیک بوشهر، سالن ورزشی سه هزار نفری بوشهر، تکمیل ۲۶ پروژه ورزشی استان، استخرهای دانش‌آموزی در بوشهر، تنگستان و گناوه، تکمیل کریدور جنوب در استان بوشهر، تکمیل بندر شیف، اسکله خورخان، بهسازی بندر صیادی جفره، مطالعات بنادر دیلم، گناوه، ریگ، لایروبی بندر بوشهر و تکمیل خط انتقال سد خائیز تنگستان از دیگر مصوبات این سفر بود.

از جمله مصوبات اعتباراتی این سفر می‌توان به ارائه تسهیلات در زمینه اشتغال مددجویان کمیته امداد، مسکن مددجویان، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج جوانان، احداث ۱۵۰۰ مسکن محرومان، پرورش میگو و ماهی در قفس اشاره کرد.

راه‌آهن بوشهر در انتظار اعتبار

پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز و اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری را می‌توان یکی از مهمترین اولویت‌های این استان ذکر کرد که علی‌رغم مصوبات متعدد در دولت‌های مختلف هنوز هم سرعت پیشرفت بسیار کمی دارد.

راه‌آهن شیراز - بوشهر دارای ۴۵۰ کیلومتر طول است که در ۱۱ قطعه تعریف شده است و طی سال‌های گذشته به خاطر عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز روند کندی داشته است.

در مجموع ۴۰۰ میلیون یورو برای راه آهن بوشهر-شیراز تصویب شده است که ۲۰۰ میلیون مربوط به مصوبات سفر دولت به استان بوشهر بوده و ۲۰۰ میلیون نیز مربوط به سفر دولت به استان فارس بوده است.

استاندار بوشهر چندی پیش در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشرفت ۸.۵ درصدی اجرای راه‌آهن بوشهر طی سال‌های گذشته گفت: پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز با روند فعلی تکمیل نمی‌شود.

احمد محمدی‌زاده گفت: دو پیمانکار در استان بوشهر و استان فارس مشغول به کار هستند. پیمانکار بخش راه‌آهن در استان بوشهر طلبکار است و کار خود را محدود کرده است. باید اقداماتی صورت بگیرد که پروژه از وضعیت فعلی خارج شود.

پیشرفت ۴۰ درصدی سد دالکی

سد دالکی به عنوان بزرگترین و مهمترین پروژه عمرانی استان بوشهر محسوب می‌شود که تکمیل آن برکات فراوانی را در زمینه تأمین آب شرب و آب کشاورزی شهرستان دشتستان خواهد داشت.

سد دالکی با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب و حجم قابل برنامه‌ریزی ۴۳۵ میلیون مترمکعب در سال بر روی رودخانه دالکی در حال ساخت است.

تأمین آب مورد نیاز ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار از نخلستان‌های موجود در مناطق دالکی، دهقاید، وحدتیه و بخش سعدآباد دشتستان و بخشی از حقابه تالاب حله احداث از جمله اهداف این سد است.

سد مخزنی دالکی بر روی رودخانه دالکی با سطح حوضه آبریز بیش از پنج هزار کیلومتر مربع در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر دالکی از توابع شهرستان دشتستان در حال ساخت است.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی میزان پیشرفت این پروژه را ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: امیدواریم در سال ۱۴۰۳ شاهد آبگیری این سد باشیم.

ابراهیم رضایی تأمین اعتبارات مورد نیاز برای ساخت و تکمیل این پروژه را بسیار مهم و ضروری عنوان کرد.

اجرای طرح تحولات نخیلات

یکی از نیازهای اساس در استان بوشهر طرح تحول نخلستان به عنوان یکی از طرح‌های ستاد اقتصاد مقاومتی است که بعد از انجام مطالعات فنی و ارزیابی‌ها وارد فاز عملیات اجرایی شده است.

در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیئت دولت سیزدهم به استان ۲۹۱ میلیارد تومان اعتبار با هدف سرعت بخشی در روند اجرای طرح تحول نخلستان‌های این استان اختصاص یافت.

مسعود خوارزمی‌نیا بیان کرد: قرار است در قالب اجرای طرح تحول نخلستان ۳۴ هزار و ۲۵۰ هکتار شیوه‌های نوین آبیاری، اصلاح و بازسازی نخیلات درجه ۲ به میزان هفت هزار و ۴۲۲ هکتار، نوسازی و احیای ارقام نخیلات درجه ۳ به میزان ۱۱ هزار و ۱۳۳ هکتار و تدوین الگوی کشت در سطح ۱۵ هزار و ۶۹۵ هکتار انجام شود.

وی اضافه کرد: در مرحله اول طرح در سطح ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار شامل دو هزار و ۴۰۰ هکتار در سعدآباد، شش هزار و ۵۰۰ هکتار آب‌پخش و هزار و ۲۰۰ هکتار در کُلُل تفاهم نامه‌ای بین نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و برنامه و بودجه منعقد شده است.

مصوبات سفر رئیس به استان بوشهر/ روند اجرای پروژه‌ها سرعت گیرد

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تاکنون پایلوت ۱۷۰ هکتاری در بخش نخیلات آب‌پخش انجام شده و همچنین مطالعه، طراحی و شروع سامانه‌های نوین آبیاری در سطح دو هزار و ۴۰۰ هکتاری سعدآباد که شامل دو هزار و ۱۰۰ هکتار شبکه فرعی و مابقی شبکه درون مزرعه آغاز شده است.

خوارزمی نیا یادآور شد: همچنین هزار و ۵۰ هکتار فاز اول مطالعه شبکه آبیاری زهکشی آب‌پخش و کلل به مساحت هفت هزار و ۷۰۰ هکتار نیز آغاز شده که انتظار می‌رود با تخصیص اعتبارات لازم از محل اعتبارات سفر تا هفته دولت به اجرا برسد.

۱۲۹ میلیارد تومان در بخش آب تأمین شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر اظهار کرد: میزان اعتباری که از محل اعتبارات ششمین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت سیزدهم به این استان برای اجرای طرح‌های آب منطقه‌ای در سال ۱۴۰۰ باید تأمین اعتبار می‌شد ۱۸۳ میلیارد تومان بود که از این میزان ۱۲۹ میلیارد تومان آن تأمین شده است.

علی محمدی افزود: بخش زیادی از اعتبارات سفر رئیس جمهور که در سال گذشته محقق نشده جزو تعهدات وزارت نفت (شورای راهبردی پتروشیمی‌ها) در طرح سد «اخند» بوده که هیچ رقمی تاکنون در این زمینه محقق نشده است.

وی اظهار کرد: البته با مذاکرات انجام شده قرار است در مدیریت جدید شورای راهبردی پتروشیمی‌ها در اولین فرصت این مجموعه جبران سال گذشته را انجام دهد.

محمدی تاکید کرد: سال گذشته طرح‌هایی که از محل اعتبارات ملی باید تأمین اعتبار می‌شد همه تخصیص‌ها به صورت ۱۰۰ درصد انجام شده و تنها در برخی از طرح‌ها که باید از استان تأمین اعتبار شود باقی مانده است که باید به سرانجام برسد.

سد خائیز در آستانه افتتاح

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر ادامه داد: سدهای خائیز و دالکی، شبکه کُلُل - دالکی، ایستگاه پمپاژ نخلستان شماره ۱ و ۲ تعهدات ملی محقق شده و بخش کمی از سهم اعتبارات استانی باقی مانده که باید محقق شود.

محمدی با اشاره به اینکه سد خائیز با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه بهره برداری قرار دارد گفت: سد بتونی باهوش با ظرفیت ۳۲ میلیون مترمکعب حجم مخزن با برآورد ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار قرار است روی رودخانه باهوش اهرم احداث شود و در مرحله نهایی انتخاب پیمانکار است.

محمدی در باره سدهای باغان و دشت پلنگ که از محل فاینانس خارجی احداث می‌شوند گفت: باید امسال معادل ۷.۵ درصد سهم دوم کارفرما در سد باغان تأمین شود که با توجه به پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصدی سد در صورت تأمین اعتبار امکان رساندن سد به مرحله آبگیری وجود دارد.

وی یادآور شد: ارزش به روز پروژه سد باغان ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که تا کنون مبلغ هزینه شده برای سد باغان ۱۲۰ میلیارد تومان بوده و مابقی قرار است از فاینانس خارجی تأمین اعتبار شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر ادامه داد: قسط اول سهم کارفرما در سد دشت پلنگ پرداخت شده و امسال باید قسط دوم پرداخت شود.

وی ادامه داد: سد دشت پلنگ در زمان حاضر بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال انحراف آب و بتن ریزی بخش بدنه انجام می‌شود.

ساخت سد دهرود در قالب مصوبات سفر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر در مورد سد دهرود گفت: این سد از مصوبه‌های سفر هیئت دولت است که مطالعات آن به پایان رسیده و برای تصویب اعتبار باید ماده ۲۳ و مجوز ردیف اجرایی از سازمان برنامه و بودجه گرفته شود.

وی یادآور شد: سد دهرود سدی بتنی با آب قابل برنامه ریزی ۵.۵ میلیون مترمکعب است.

مصوبات سفر رئیس به استان بوشهر/ روند اجرای پروژه‌ها سرعت گیرد

شیرین‌سازی آب دریا در نیروگاه اتمی بوشهر

رئیس جمهور در بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر عنوان کرد: تأمین بخشی از آب بوشهر از طریق آب شیرین کن هسته‌ای و تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از مأموریت‌های سازمان انرژی اتمی است.

حجت الاسلام رئیسی گفت: خوشحالیم که نیروگاه بوشهر با نهایت ظرفیت اسمی خود در حال بهره‌برداری است و هزار مگاوات برق تولید می‌کند و این میزان در فازهای توسعه‌ای آن، به سه برابر افزایش خواهد یافت و در عین حال سازمان انرژی اتمی مأموریت دارد که ظرفیت تولید برق کشور را به ده هزار مگاوات برساند.

دکتر رئیسی ادامه داد: همچنین تأمین بخشی از آب بوشهر از طریق آب شیرین کن هسته‌ای هم یکی دیگر از ماموریت‌هایی است که از این سازمان انتظار داریم.

هنوز پیشرفتی در زمینه تأمین آب شرب مردم از طریق نیروگاه اتمی بوشهر صورت نگرفته است.

تکمیل بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان

یکی از مهمترین پروژه‌های زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان، تکمیل بیمارستان ۱۷ شهریور است که از مهمترین مطالبات مردم محسوب می‌شود ولی به دلیل ضعف مدیران و همچنین مجریان پروژه، پیشرفت لاک‌پشتی دارد.

محمدهادی معاون امور عمرانی استاندار بوشهر از تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان خبر داد و گفت: در این راستا ۲۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به بیمارستان ۱۷ شهریور دشتستان تخصیص یافت.

انتظار می‌رود ضمن تأمین اعتبارات مورد نیاز این پروژه مهم از سوی دولت، مجریان پروژه نیز با سرعت بیشتری به اجرای آن بپردازند.

انتظار جمی‌ها برای تکمیل طرح آبرسانی از سیراف

در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر ۷۰ میلیارد تومان برای تسریع در طرح آبرسانی سیراف به جم تصویب شد؛ در حالی که برای تکمیل خط آبرسانی سیراف به جم ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

با وجود اعتبارات هنگفتی که به این پروژه مهم اختصاص یافته است، هنوز آب از طریق این خط به جم منتقل نشده است و مردم شهرستان جم چشم‌انتظار تلاش مسئولان هستند.

طول خط انتقال آب سیراف به جم ۳۰ کیلومتر است که دارای ۵ ایستگاه پمپاژ و خط انتقال ۳۰ کیلومتری است و تمام این زیرساخت‌ها و مخازن ذخیره آب آن تکمیل شده است.

بر اساس وعده پیمانکار و مجری پروژه یاد شده، مرحله نخست پروژه آبرسانی سیراف - جم به ظرفیت ۱۰ تا ۱۵ هزار مترمکعب تا پایان امسال وارد مدار تولید می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.