تاریخ انتشار : 1401/5/11 چاپ خبر

زیر سقف خانه‌های مبله در بوشهر

یک گردشگر از زمانی که تصمیم به سفر می‌گیرد تا وقتی که سفرش به پایان می‌برد، نیازهای مختلفی دارد که مهیا نشدن هرکدام از آنها می‌تواند در تصمیم او نقش داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین احتیاجات گردشگران خدمات اقامتی و اسکان است.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" تنها یک ماه از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذشت که در نوروز ۱۳۹۹ با اجرای قرنطینه‌های شدید برای کاهش انتقال ویروس، سفرهای نوروزی تعطیل شدند، گروه‌های مردمی و خود جوش مبادی ورودی استان بوشهر را که همواره در تعطیلات نوروزی به سبب آب و هوای دلپذیر میزبان مسافران زیادی بود، را بستند و با اعمال محدودیت‌های فراوان مانع ورود مهمانان شدند؛ آنها می‌گفتند با برگشت شرایط عادی با آغوش باز از هموطنان استقبال خواهند کرد. همین محدودیت‌ها هم بود که باعث شد بوشهر آخرین استانی باشد که میزبان کرونا شود.

امسال اما سفرهای نوروزی بدون محدودیت در تردد انجام می‌شود و تنها شرط سفر در ایام نوروز به گفته مسئولان تزریق دوز سوم واکسن کرونا است. بار دیگر بندر بوشهر از اصلی‌ترین گزینه‌های سفر محسوب می‌شود.

به‌طوری که استاندار بوشهر صبح امروز در نشست با رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اظهار کرد: در این فصل امکان سفر به استان‌های شمالی کشور به سبب سردسیری وجود ندارد روند گردشگری در جنوب افزایش می‌یابد.

حداقل ۵ تا ۶ میلیون نفر دیگر به استان بوشهر سفر می‌کنند

احمد محمدی‌زاده با بیان اینکه به میزبانی گردشگران افتخار می‌کنیم افزود: بر اساس بررسی‌ها و ارزیابی انجام شده از ۱۶ تا ۲۲ اسفند ماه حدود ۸۰۰ هزار نفر گردشگر و مسافر وارد استان بوشهر شده‌اند.

وی از افزایش مسافران و گردشگران از دی ماه تاکنون خبر داد و بیان کرد: ورود گردشگران از دی ماه تاکنون به‌صورت پلکانی افزایش یافته است و برآوردها نشان می‌دهد از دی ماه تاکنون حدود شش میلیون گردشگر وارد استان بوشهر شده‌اند و در سه هفته باقیمانده حداقل ۵ تا ۶ میلیون نفر دیگر به استان سفر می‌کنند.

به‌گزارش ایسنا، یک گردشگر از زمانی که تصمیم به سفر می‌گیرد تا وقتی که سفرش به پایان می‌برد، نیازهای مختلفی دارد که مهیا نشدن هرکدام از آنها می‌تواند در تصمیم او نقش داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین احتیاجات گردشگران خدمات اقامتی و اسکان است.

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفر که چهارشنبه ۲۵ اسفندماه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در هشت استان بوشهر، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد ضریب اشغال مراکز اقامتی به بالای ۸۰ درصد رسیده است. در این استان‌ها شهرهای جایگزین شناسایی شده تا در زمان ازدحام و شلوغی در مرکز، برای مدیریت سفر و جلوگیری از ازدحام اعلام شوند.

تبلیغ خانه‌های مبله هزینه‌ای برای صاحبان ندارد

در این شرایط یکی از فعالیت‌های زیرزمینی که از جنبه‌های مختلف اجتماعی، اخلاقی، امنیتی، بهداشتی و فرهنگی در شأن استان بوشهر نیست، تبدیل خانه‌های شخصی بعضی از افراد، به سوئیت‌ها و مهمانپذیرهای غیر مجاز است که در اصطلاح به آن‌ها (خانه‌ مبله) گفته می‌شود که البته با دریافت مجوز نام‌شان به "خانه‌ مسافر" تغییر می‌کند.

تبلیغ خانه‌های مبله هزینه‌ای برای صاحبان سوئیت‌ها ندارد. کافی است سری به سایت دیوار یا به‌طور حضوری به بنگاه‌های سطح شهر بزنید تا ببینید که در این شرایط برخی افراد چطور از آب کره می‌گیرند و با قیمت‌های گزاف و عجیبی خانه‌های مبله و بدون مجوز را برای اقامت به مسافران نوروزی کرایه می‌دهند.

افزایش چشمگیر خانه‌های مبله در بوشهر

سری به یکی از بنگاه‌های شهر بوشهر زدیم؛ بنگاه‌دار گفت: در طول یک سال گذشته صاحبان خانه‌های مبله بسیاری به ما مراجعه کرده‌اند تا برای‌شان مسافر بفرستیم؛ پیش‌تر این تعداد خانه مبله در استان بوشهر وجود نداشت.

وی در خصوص قیمت خانه‌های مبله اظهار کرد: پیش از نوروز هم قیمت‌ها رو صاحبان منازل خودشان تعیین می‌کردند و برای روزهای مختلف متفاوت بود. به‌طوری خانه‌های مبله روزهای پایانی هفته گاهی تا ۲ برابر افزایش قیمت داشتند .

این بنگاه‌دار افزود: حالا که بازار خانه‌های مبله خوب است قیمت‌ها هم به شکل عجیبی بالا می‌رود و حتی تا شبی ۲میلیون و ۵۰۰ هزارتومان هم کرایه داشته‌ایم. در مواقعی حتی هر مسافر حاضر به پرداخت بهای بیشتری باشد خانه به او تعلق میگیرد.

وی بیان کرد: مسافر برای بار اول امکان دارد به بنگاه سر بزند و برای دفعات بعد مستقیما به صاحب خانه زنگ می‌زند و اقامت خود را رزرو می‌کند. 

اجاره ساعتی خانه‌های مبله حقیقت دارد

این بنگاه‌دار در خصوص اجاره ساعتی خانه‌های مبله گفت: اگر بگویم این اتفاق رخ نمی‌دهد دروغ گفته‌ام. متاسفانه برخی افراد جزء پولی چیزی را نمی‌شناسند و برای‌شان مهم نیست که مهمان خانه‌شان کیست. باوجودی که بارها و بارها شاهد اتفاقات تلخ و ناگواری در خانه‌های مبله بوشهر بوده‌ایم و همه ما در شهر کوچک‌مان آنها را شنیده‌ایم اما همچنان برخی افراد به‌کار خود ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: افراد سودجویی در زمینه واحدهای اقامتی خانه مسافرها هستند که زیر نظر صنف و سازمان قانونی فعالیت نمی‌کنند. همین امر باعث تخلفات بسیاری شده و هیچ کنترلی از گشت‌های نظارتی صورت نگرفته است.

بنگاه‌دار ادامه داد: اشتغال به این شغل، بسیار سهل و آسان است چرا که به دلیل زیرزمینی و مخفی بودن، هیچگونه کنترلی از سوی نهادهای نظارتی بر آن‌ها اعمال نشده و هیچ قانونی شامل حالشان نمی‌شود به‌علاوه درآمد کلانی که صاحبان این سوئیت‌های غیرمجاز به دست می‌آورند، باعث وسوسه‌ی دیگران شده و آن‌ها را هم به سمت این شغل غیرقانونی سوق می‌دهد.

رشد ۶۰درصدی خانه‌های مبله در بوشهر

سرپرست معاون کردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق دستورالعمل‌ وزارت فرهنگ و هنر صاحبان "خانه‌های مبله" می‌توانند با ارائه مدارک لازم مجوز اقامت موقت را دریافت کنند و به عنوان "خانه مسافر" درچارچوب قانون فعالیت کنند.

سکینه سالاری با بیان اینکه دستورالعمل مجوز خانه‌های مسافر از سال ۱۳۹۸در استان بوشهر ابلاغ شد، ادامه داد: در طول سال جاری تعداد خانه‌های مبله در بوشهر حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۵ مجوز بهره‌برداری جهت خانه مسافرها در بوشهر صادر شده است که ۲ مورد از آنها در قالب مجتمع‌های ۱۶ و ۲۴ و مابقی به‌صورت ویلایی هستند.

سرپرست معاون کردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بوشهر در خصوص قیمت خانه‌های مسافر گفت: تعیین کننده میران اجاره بها این اداره کل است و قیمت‌های تعیین شده از شبی ۴۵۰ هزار تومان تا ۹۵۰ هزارتومان بسته به کیفیت تجهیزات خانه تعیین شده است.

سالاری خاطر نشان کرد: افراد درصورت مشاهده تخلفات می‌توانند به‌صورت کتبی شکایت نامه خود را به اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بوشهر تحویل دهند؛ اگر اقدامی مخالف با شئونات اسلامی انجام بگیرد به یقین آن واحد علاوه بر مهروموم و باطل کردن مجوز به دستگاه قضایی نیز معرفی خواهد شد.

۲۰۰ خانه مبله در بوشهر شناسایی شده‌اند

وی تصریح کرد: "خانه مبله"  غیرقانونی و بدون مجوز هستند و از طرف نهادهای امنیتی و نظامی به عنوان یک معضل شناخته می‌شوند. در این راستا تاکنون ۲۰۰ خانه مبله در بوشهر شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

سرپرست معاون کردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بوشهر گفت: تاکنون تخلفات بسیاری در خصوص خانه‌های مبله بدون مجوز ثبت شده است اما هیچگونه گزارش تخلفی از خانه‌های مسافر مجوزدار در استان نداشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، تخلفات و شخصی سازی خانه مسافرها در بوشهر  یک واقعیت اجتناب ناپذیر است که دستگاه‌های مربوطه با همکاری یکدیگر طی دستورالعمل های قانونی می‌توانند به آن نظم بدهند تا این مراکز اقامتی در مسیر مشخصی فعالیت کنند.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.