تاریخ انتشار : 1401/5/11 چاپ خبر

خروج مونسون از بوشهر/ بارش‌ها ربطی به باروری ابرها ندارد

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان بوشهر با بیان اینکه به باران‌های اخیر ارتباطی با باروری ابرها ندارد، گفت: سامانه بارشی مونسون تا اواخر وقت امروز در شرق استان بوشهر فعال خواهد بود.

به گزارش سایت خبری "جنوب24"زهرا راستگو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  سامانه بارشی مونسون تا اواخر وقت امروز در شرق استان بوشهر فعال خواهد بود و، اما امکان دارد باتوجه به رطوبت باقی‌مانده از این سامانه اواخر هفته در نقاطی از استان که بیشترین تاثیر را از مونسون داشته‌اند به‌صورت نقطه‌ای شاهد بارش باران باشیم.

به گفته وی، شهرستان‌های دشتستان، تتنگستان، دشتی و دیّر به ترتیب بیشتر بارندگی را از سامانه مونسون داشته‌اند.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان بوشهر با اشاره به وضعیت هوای استان پس از خروج سامانه بارشی مونسون تصریح کرد: اگرچه دمای هوا به لحاظ کاهش می‌یابد، اما رطوبت بالا سبب می‌شود احساس دما همچنان بالا باشد؛ رطوبت بالا و وزش بادهای جنوبی تا اواسط هفته آینده در این استان ادامه خواهد داشت.

راستگو با اشاره به بی‌سابقه بودن گستردگی و شدت فعالیت سامانه بارشی مونسون طی سال‌های اخیر ادامه داد: بارش‌های نقطه‌ای پراکنده محلی در سال‌های قبل بسیار خفیف و بیشترین بارندگی‌های تابستانه مربوط به ماه شهریور بوده است.

این مقام مسئول بابیان اینکه بارش‌های مونسون یا سامانه بارشی مانسون در میانه تابستان اتفاق غیرعادی نیست، خاطر نشان کرد: این سامانه هر ساله بر روی اقیانوس هند فعال است و در برخی سال‌ها ایران را درگیر می‌کرده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان بوشهر افزود: فعالیت این سامانه در ایران به‌طور معمول در استان‌های سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب کرمان و فارس بوده است، اما امسال همه نقاط کشور به‌جز خراسان‌ها را درگیر کرده است.

راستگو ویژگی بارش‌های تابستانه را مدت زمان کم و حجم بالا اعلام و عنوان کرد: زمان کوتاه بارندگی، ویژگی‌های بارشی و سیلابی شدن پیامدهای طبیعی سامانه بارشی مونسون است، اما گستردگی این سامانه بی سابقه بوده است.

وی با رد ادعای ارتباط بارور کردن ابرها با سامانه بارشی اخیر تاکید کرد: هر ساله با پایان زمستان هوای گرم از اقیانوس هند به کشورهای دیگر می‌وزد و اقلیمی مرطوب و سیل‌آسا را برای این نواحی رقم می‌زند.

آخرین آمار مجموع بارش واصله از ایستگاه‌های هواشناسی استان بوشهر طی فالیت سامانه بارشی "مونسون" را در زیر می‌بینید:

آمار مجموع بارش استان بوشهر طی فالیت سامانه بارشی "مونسون"
انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.